
Dave's Turbo R53 Project
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Voor een R53 zijn de Nm's nogal indrukwekkend idd.
Toch is dat wel het grote verschil met een R56 turboblok. Mijn JCW had 360Nm en dat zorgt toch voor een enorme duw in je rug. Dat is eigenlijk het enige wat ik jammer vind aan een R53 tov een R56 S.
Toch is dat wel het grote verschil met een R56 turboblok. Mijn JCW had 360Nm en dat zorgt toch voor een enorme duw in je rug. Dat is eigenlijk het enige wat ik jammer vind aan een R53 tov een R56 S.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
ja, dat koppel mis ik dus tov van mn JCW. En dat is nogal irritant.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- coopers1987
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dus wanneer komt er weer een JCW?mushrop schreef:ja, dat koppel mis ik dus tov van mn JCW. En dat is nogal irritant.

- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
nee, ik ga toch echt voor een R53 dit keer. Compressorsound en het die-hard kartgevoel is toch echt een stuk dikker. Daarom zei ik ook; enig minpuntje van een R53 is het lagere koppel tov een r56 S (JCW).

nee, ik ga toch echt voor een R53 dit keer. Compressorsound en het die-hard kartgevoel is toch echt een stuk dikker. Daarom zei ik ook; enig minpuntje van een R53 is het lagere koppel tov een r56 S (JCW).
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
nee, de Eend blijft sowieso
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Gasten,
Mega-update hiero
De vinnetjes zitten erin, en die blijven erin
Het is nog ter sprake gekomen, maar dat laten we mooi in het midden..
Het is een verhaal, dus voor de leuke dingen - beter naar beneden scrollen voor een paar filmpjes - anders - veel leesplezier..
Zondagnacht om 3.00 met een volle tank en pa langs me vertrokken richting Engeland en zonder problemen met het treintje naar de overkant van de plas gekomen. Dit keer geen loslopende wielen en andere onzin - maar gewoon in een ruk - met een tank.. 550 km gereden en om 9.30 lokale tijd op het terrein aangekomen waar de MINI direct de brug op kon.
Pa is begonnen met de achterremmen te demonteren omdat er nieuwe schijven en blokken in moesten en ik heb de klauwen helemaal zuiver gemaakt zodat deze een blauw kleurtje konden krijgen. Het verliep niet geheel vlekkeloos en nu ik thuisben kan er wel gezegd worden dat de remmen achter de meeste tijd hebben gekost. Omdat de achterkant helemaal vrij was hebben we direct samen de Camberlinks eronder gezet.
Op dat moment was Scott aan het sleutelen en spelen met de Turbo Mini van Richard O'Dwyer, welke de 1320 ECU heeft met Launch Control.
Een tweede keer dat filmpje kan geen kwaad dacht ik zo
Vanaf toen wist ik dus, die wil ik ook
Enkel de prijs van 1500 pond is nog even too much voor nu. Maar voor MU MOET dat ding erin zitten, hoe het ook maar klaagespeeld mag worden..
Inmiddels was pa begonnen de carter er onder uit te pakken zodat we de drijfstangbouten konden doen. Dat verliep gelukkig voorspoedig, en er zat ook geen speling op de krukaslagers dus de toerenbegrenzer kon omhoog naar de 7500 toeren
Inmiddels was het wederom zichtbaar dat mijn MINI nadat ie drie dagen geleden een verse V-snaar had gekregen omdat de andere gescheurd was wederom zn riem had opgevreten. Bij het demonteren van de riemspanner werd al snel duidelijk waarom.. Er zat een flinke scheur in het metaal van de spanner waardoor de riem scheef over een pulley liep en daardoor de riem op vrat. Ook werd na het bekijken van dit euvel duidelijk waarom ik beide banken te weinig vermogen draaide.. De riem slipte, waardoor er boven de 4000 toeren niet de hoeveelheid druk werd afgegeven die er hoort te zijn.
Het werd inmiddels donker en tijd om iets te gaan eten. Samen met Thomas en Scott en een van de vaste klanten zijn pa en ik gaan eten bij een restaurantje in de buurt waarna ze ons hebben afgezet bij een hotel wat Paul van tevoren al had geboekt voor ons. Goed uitgeslapen konden we daarna aan dag twee beginnen.
Toen we aankwamen had Scott inmiddels de nokkenas al gewisseld van de Newman naar de CatCam. Dat op nog geen uur tijd.. Toen de motorsteun los was heb ik die snel gewisseld voor een nieuwe van een van de schrootmini's van buiten aangezien de mijne gescheurd was. Direct hebben er maar direct polybussen van Superflex bijgezet om eventuele extra trillingen vanaf nu ook weg te nemen. De bypassklep werd gewisseld voor de Detroit Tuned versie, en als ik nu iets te snel van het gas af ga, is er door de nieuwe tune wel een grote kans dat ie moeite moet doen om draaiend te blijven.. Wellicht gaat die binnenkort toch weer terug voor de normale. De tune is gewoon te scherp afgesteld voor het klepje
De bestelde gasklep werd inmiddels geleverd maar pastte helaas niet, dus die heb ik achtergelaten zodat ze deze kunnen bewerken en samen met wat nieuwe foefjes voor de laatste extra PK's en NM's moet gaan zorgen.
Het afbouwen kon beginnen! De oliekoeler werd gespoten, de bumper werd nog even uitgedremeled en gespoten, de stootbalk werd voorzien van wat zwarte verf, achterremmen waren nu gelukkig klaar, daar is pa de hele ochtend mee bezig geweest.. Inclusief het spuiten en nakijken van de voorremmen.. De verse bougies en olie gingen weer terug het blok in en we waren klaar voor te gaan dyno-en!
Na een kopje koffie en een setje 13-mm spacers begonnen we eraan. Direct werd de software al wat aangepast en de mapping werd nog meer geperfectioneerd. Verschillende runs en enkele aanpassingen later was het resultaat duidelijk.. Wat een berg koppel! 290 pk en 315 nm koppel (aan de krukas en vliegwiel resp - 250 en 275 op de wielen). Scott nam plaats in de pasagiersstoel en ik mocht hem meenemen voor een testritje.
WAUW! Solide wielspin in de eerste drie versnellingen.. Vanaf 4000 toeren is ie zn tractie kwijt met dit weer. Scott's woorden waren - Wait untill you put those Semi's on.. Dry weather.. Do a pull in second gear then. You dont want to know how fast that thing is going to be. Nou, ik ben benieuwd! Laat de zon maar komen!
Hieronder wat foto en video-materiaal
Dyno-Run (kwaliteit is belabberd door de kwaliteit van de camera van pa)
Foto's:
Hotelkamertje

Remklauw achter klaar met nieuwe schijf

Voorste klauw wordt klaargemaakt voor de primer

Oliekoeler krijgt een likje verf

Snap-On, het huismerk van de twee sleutelaars

Voorbumper uitgedremeld voor wat extra koeling op de radiator

Stootbalk daarom ook maar wat zwarte verf gegeven

Turbo Mini

Turbo-tje..

Thomas!

Scott!

Camberlinks

Camberlinks

Motor ligt nog een beetje open

Gaat het gasklephuis passen ja of nee, nee dus

Gescheurde spanner

Acherwiel klaar (ja ik weet het, is vies)

Voorste klauw klaar

Spin them wheels on the dyno!

Mega-update hiero

De vinnetjes zitten erin, en die blijven erin

Het is nog ter sprake gekomen, maar dat laten we mooi in het midden..
Het is een verhaal, dus voor de leuke dingen - beter naar beneden scrollen voor een paar filmpjes - anders - veel leesplezier..
Zondagnacht om 3.00 met een volle tank en pa langs me vertrokken richting Engeland en zonder problemen met het treintje naar de overkant van de plas gekomen. Dit keer geen loslopende wielen en andere onzin - maar gewoon in een ruk - met een tank.. 550 km gereden en om 9.30 lokale tijd op het terrein aangekomen waar de MINI direct de brug op kon.
Pa is begonnen met de achterremmen te demonteren omdat er nieuwe schijven en blokken in moesten en ik heb de klauwen helemaal zuiver gemaakt zodat deze een blauw kleurtje konden krijgen. Het verliep niet geheel vlekkeloos en nu ik thuisben kan er wel gezegd worden dat de remmen achter de meeste tijd hebben gekost. Omdat de achterkant helemaal vrij was hebben we direct samen de Camberlinks eronder gezet.
Op dat moment was Scott aan het sleutelen en spelen met de Turbo Mini van Richard O'Dwyer, welke de 1320 ECU heeft met Launch Control.
Een tweede keer dat filmpje kan geen kwaad dacht ik zo

Vanaf toen wist ik dus, die wil ik ook

Inmiddels was pa begonnen de carter er onder uit te pakken zodat we de drijfstangbouten konden doen. Dat verliep gelukkig voorspoedig, en er zat ook geen speling op de krukaslagers dus de toerenbegrenzer kon omhoog naar de 7500 toeren

Inmiddels was het wederom zichtbaar dat mijn MINI nadat ie drie dagen geleden een verse V-snaar had gekregen omdat de andere gescheurd was wederom zn riem had opgevreten. Bij het demonteren van de riemspanner werd al snel duidelijk waarom.. Er zat een flinke scheur in het metaal van de spanner waardoor de riem scheef over een pulley liep en daardoor de riem op vrat. Ook werd na het bekijken van dit euvel duidelijk waarom ik beide banken te weinig vermogen draaide.. De riem slipte, waardoor er boven de 4000 toeren niet de hoeveelheid druk werd afgegeven die er hoort te zijn.
Het werd inmiddels donker en tijd om iets te gaan eten. Samen met Thomas en Scott en een van de vaste klanten zijn pa en ik gaan eten bij een restaurantje in de buurt waarna ze ons hebben afgezet bij een hotel wat Paul van tevoren al had geboekt voor ons. Goed uitgeslapen konden we daarna aan dag twee beginnen.
Toen we aankwamen had Scott inmiddels de nokkenas al gewisseld van de Newman naar de CatCam. Dat op nog geen uur tijd.. Toen de motorsteun los was heb ik die snel gewisseld voor een nieuwe van een van de schrootmini's van buiten aangezien de mijne gescheurd was. Direct hebben er maar direct polybussen van Superflex bijgezet om eventuele extra trillingen vanaf nu ook weg te nemen. De bypassklep werd gewisseld voor de Detroit Tuned versie, en als ik nu iets te snel van het gas af ga, is er door de nieuwe tune wel een grote kans dat ie moeite moet doen om draaiend te blijven.. Wellicht gaat die binnenkort toch weer terug voor de normale. De tune is gewoon te scherp afgesteld voor het klepje

De bestelde gasklep werd inmiddels geleverd maar pastte helaas niet, dus die heb ik achtergelaten zodat ze deze kunnen bewerken en samen met wat nieuwe foefjes voor de laatste extra PK's en NM's moet gaan zorgen.
Het afbouwen kon beginnen! De oliekoeler werd gespoten, de bumper werd nog even uitgedremeled en gespoten, de stootbalk werd voorzien van wat zwarte verf, achterremmen waren nu gelukkig klaar, daar is pa de hele ochtend mee bezig geweest.. Inclusief het spuiten en nakijken van de voorremmen.. De verse bougies en olie gingen weer terug het blok in en we waren klaar voor te gaan dyno-en!
Na een kopje koffie en een setje 13-mm spacers begonnen we eraan. Direct werd de software al wat aangepast en de mapping werd nog meer geperfectioneerd. Verschillende runs en enkele aanpassingen later was het resultaat duidelijk.. Wat een berg koppel! 290 pk en 315 nm koppel (aan de krukas en vliegwiel resp - 250 en 275 op de wielen). Scott nam plaats in de pasagiersstoel en ik mocht hem meenemen voor een testritje.
WAUW! Solide wielspin in de eerste drie versnellingen.. Vanaf 4000 toeren is ie zn tractie kwijt met dit weer. Scott's woorden waren - Wait untill you put those Semi's on.. Dry weather.. Do a pull in second gear then. You dont want to know how fast that thing is going to be. Nou, ik ben benieuwd! Laat de zon maar komen!
Hieronder wat foto en video-materiaal

Dyno-Run (kwaliteit is belabberd door de kwaliteit van de camera van pa)
Foto's:
Hotelkamertje

Remklauw achter klaar met nieuwe schijf

Voorste klauw wordt klaargemaakt voor de primer

Oliekoeler krijgt een likje verf

Snap-On, het huismerk van de twee sleutelaars

Voorbumper uitgedremeld voor wat extra koeling op de radiator

Stootbalk daarom ook maar wat zwarte verf gegeven

Turbo Mini

Turbo-tje..

Thomas!

Scott!

Camberlinks

Camberlinks

Motor ligt nog een beetje open

Gaat het gasklephuis passen ja of nee, nee dus

Gescheurde spanner

Acherwiel klaar (ja ik weet het, is vies)

Voorste klauw klaar

Spin them wheels on the dyno!

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
De derde trip wil ik eigenlijk zo'n beetje in Maart gaan doen..
Als dangixxer gaat, wil ik er ook weer zijn!
De plannen voor dan:
- 1320 Standalone ECU (met Launch Control Baby!)
- Gasklephuis (wat dan aangepast is) monteren
- Voorste draagarmen polybushen
- Mini One voor stabilisatiestang monteren
- AFR en Olietemperatuur installeren
Als dangixxer gaat, wil ik er ook weer zijn!
De plannen voor dan:
- 1320 Standalone ECU (met Launch Control Baby!)
- Gasklephuis (wat dan aangepast is) monteren
- Voorste draagarmen polybushen
- Mini One voor stabilisatiestang monteren
- AFR en Olietemperatuur installeren
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Met jou doe ik geen stoplichtsprintje!!!
Gaaf project! Nu gaat het ook serieus geld kosten
Gaaf project! Nu gaat het ook serieus geld kosten

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Onze sponsors