Ik ben er gewoon mee naar huis gereden dus geen problemen.
Onder de 4000 voelt het zeker beter, maar door de kapotte bypass klep verliest de compressor druk en de kop laat juist de winst zien bij een wat hogere compressordruk.
Ik wil het deze week oplossen want ik wil hem volgende week woensdag klaar hebben voor de nieuwe software bij Beek.
Het plan is om deze week weer naar Duitsland te gaan. Als de compressor er af moet om de bypass klep te vervangen ga ik ook een nieuwe facelift compressor monteren (ligt in principe klaar in Duitsland). De facelift compressor heeft een beter coating (zwart) en kan daardoor hogere temperaturen aan en geeft ook meer compressordruk. Deze kost 200 euro dus dat valt erg mee.
Als de compressor er toch af ligt wil ook een compressiedrukmeter gemonteerd hebben. Ik heb namelijk ook een 103% crank pulley besteld bij GTT die deze week binnen moet komen en er ook op moet. De kans bestaat dat ik dan boven de 1,15 bar overdruk kom (zoals Nr 19) en met de meter is dat dan goed in de gaten te houden.
Dus even afwachten of me dat deze week allemaal lukt
Ik vergat nog te vertellen dat we er ook meteen een M7 thermostaat er in hebben gezet, de boel lag toch open. De watertemperatuur blijft nu mooi op 81 graden celcius (tijdens de proefrit gemeten) i.p.v. 92 graden.
Ik ben intussen ook in het verhaal van de bypass valve gedoken waar ik het bestaan tot nu toe niet van wist. Deze zit onder de gasklep gemonteert en zorgt ervoor dat bij lagere toeren de motor zuiniger loopt. Bij hogere toerentallen en veel kompressordruk wordt de klep via het vacuum wat ontstaat gesloten om alle lucht door de compressor te voeren voor een hogere kompressordruk. Bij gas dicht gaat de klep weer open. In de bypas valve zit een veertje welke helpt om de klep dicht te maken. Nu blijkt dat dat veertje wel eens kapot gaat en dan sluit de klep dus niet helemaal, je verliest dan gewoon de kompressordruk via het bypass systeem. Waarschijnlijk is dit veertje bij mij kapot of de kelp is gewoon kapot. Verder blijkt het ook zo te zijn dat 02 t/m 04 MINI's vaak een slecht afgestelde klep hebben af fabriek. Er zit namelijk een stelschroef in waartegen de klep komt als deze sluit. Als de schoef te ver is ingedraaid sluit de klep niet helemaal met als gevolg dus weer verlies van compressordruk. Een juiste afstelling kan zomaar 5 pk opleveren. Daarna wel de schroef met locktite vastzetten want er zijn ook verhalen bekend dat de schroef vanzelf wat verdraait door trillingen e.d. Bij de facelift schijnt de afstelling af fabriek beter te zijn. Dit zit alleen op de S.
Even goed lezen, het is een compressor bypass valve en zit alleen op de S zoals er in het verhaal staat.
Oh ja, vrijdag er ook nog een M7 62mm gasklephuis op gezet bij M7 Racing. Ik voel er alleen niet zo heel veel van, maar dat kan goed samenhangen met bovenstaand probleem. Maar even afwachten als alles inorde is en ook de software is aangepast bij Beek
De GTT 103% crank pulley is binnen, tezamen met de snoot boots (die ik er waarschijnlijk niet op ga zetten want die zijn niet echt nodig maar wel leuk blauw).
De crank pulley zit aan het uiteinde van de krukas en drijft de riem aan voor de dynamo, waterpomp en compressor pulley. Een grotere crank pulley laat al deze dingen dus harder ronddraaien maar het is duidelijk dat alleen de compressor maar harder hoeft rond te draaien . De GTT crank pulley is bovendien 7 keer lichter dan de 3,5 kg van de standaard pulley.
Zaterdag gaat het weer richting Duitsland om de compressor bypass klep en kettingspanner (voor de zekerheid) te vervangen. Daarna meten we de compressordruk. Daarna de 103% crank pulley er op en weer compressor druk meten. Als die dan nog steeds onder de maat is gaat er een facelift compressor op. Dan is hij er helemaal klaar voor om volgende week woensdag naar Beek Autoracing te gaan voor de laatste stap.