Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

15 jan 2007, 07:45

Hoeveel bar levert een standaard compressor? 0,8bar toch? en een Works? Want er zit nu een standaard pulley op toch? dus die winst is alleen met die crank pulley gekomen.. kan dit ook bij een GP :mrgreen: of krijg ik dan teveel druk?? Ik zal wel snel je software aan laten passen..
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

15 jan 2007, 09:08

Dat klinkt erg veelbelovend Berthil. Ben erg benieuwd. 8)
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

15 jan 2007, 09:17

Die smile kan ik me wel voorstellen. Ik weet nog hoe groot die van mij was toen ik voor het eerst de oprit van de A-15 optrok.
:lol:
Je zal wel met spanning uitkijken naar de definitieve Beek cijfers.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

15 jan 2007, 13:34

De compressor-drukwinst is inderdaad alleen door de crank pulley gekomen, maar omdat er nu een high flow cilinderkop op zit weet de auto er nu ook weg mee :)
Met andere woorden, de cilinderkop maakt nu beter gebruik van open luchtfilter, intercooler en high flow katalysator (en uitlaat).

Op het Duitse forum loopt een facelift Works die standaard al over de één bar druk gaat, die gaat echter soms over op safe mode omdat zijn druksensor een te hoge druk aangeeft. Ook een reden om een separate drukmeter in te bouwen zodat je de echte druk kan zien.

Een pre-facelift kompressor geeft 0,1 à 0,2 bar minder druk omdat de facelift compressor een betere coating heeft, dus een facelift Works heeft ook al meer druk dan een pre-facelift Works.

Verder brengt een goede watergekoelde intercooler ook een beetje meer druk omdat de compressor met koude lucht meer druk opbouwt dan met warmere lucht. Doordat de inlaat lucht koeler is kun je ook met wat hogere compressiedruk rijden omdat de kompressor minder heet wordt.

Dus er alleen een 19% pulley en 103% crank pulley op zetten brengt wel heel veel compressordruk en ook vast een bom meer vermogen, maar ook meer kans op een te hete compressor en overdruk. Niet verstandig om te doen dus. Dan moet je daarnaast in ieder geval wat doen aan luchtfilter, intercooler en katalysator om die hoge drukken ook weer sneller kwijt te raken en de hoge temperaturen tegen te gaan.

Daarom werkt de Works ook best goed, dat is een op elkaar afgestemd pakket zonder zwakke schakel, want de tuning heeft alleen het meeste effect als alle zwakke schakels opgewaardeerd worden.

Ik hoop dus dat a.s. woensdag Beek mijn pakket aan wijzigingen optimaal kan laten draaien aangezien er theoretisch geen zwakke schakel meer in mijn bakkie zit :)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

17 jan 2007, 15:11

Helaas kon Beek vandaag bovenin niet zo veel optimaliseren met nieuwe software, na alle wijzigingen bleek de oude MTH file beter te passen dan de laatste dyno bij Beek toen er 196 pk voorhanden was. Stand is nu bijna 237 pk bij 7000 toeren en 260 Nm bij 3500 toeren.

Als ik een Schrick nokkenas had laten monteren had het aantal pk's 245 kunnen zijn, maar leverde ik onderin teveel in. 260 Nm al bij 3500 toeren rijdt erg lekker, dan knal je in de 6e versnelling vanaf 120 km/h iedereen voorbij na indrukken van de cruise control resume :)

Ik moet wel zeggen dat de testbank layout niet helemaal optimaal is voor de waterkoeler, die koelt de inlaatlucht binnen op de testbank tot 50 graden terwijl normaal buiten deze tot 25 graden met de huidige buitentemperaturen. Dat kost een beetje vermogen.

Beek heeft wel bij constant gas tussen de 2000 en 3000 toeren het nerveuse character door de M7 gasklep wat kunnen afvlakken.

Ik zit nu op 1,05 bar kompressordruk, daar zou nog wat bij kunnen door de nieuwe facelift compressor die ik al heb liggen te gaan monteren met een 55mm pulley, maar ik vind het eigenlijk wel even goed zo, dat wordt deze zomer als buitentemperaturen nog wat hoger zijn.

Afbeelding
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

17 jan 2007, 15:37

Lekker steile opbouw van de grafiek. Zo zie je ze niet vaak :)

Mooi resultaat hoor!!
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

17 jan 2007, 15:40

Mooie waardes berthil 8) Vergeet niet dat ik ook een inlaat temperatuur had van 75graden op de bank :shock: dus 50 graden (door de waterkoeler) is niet eens verkeerd.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

17 jan 2007, 15:54

O oh, volgens mij gaat er iemand geburned worden! :mrgreen:
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

17 jan 2007, 16:01

Ja, jij kaj, met die snorfiets van je!!
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

17 jan 2007, 16:07

Hans schreef:Ja, jij kaj, met die snorfiets van je!!
Hahahaha, hoor je mij niks over zeggen :X
Afbeelding
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

17 jan 2007, 16:14

So die gaat bijna van het papier af man!
GP-killer :lol:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

17 jan 2007, 16:19

CooperS-indiblue schreef:
Hans schreef:Ja, jij kaj, met die snorfiets van je!!
Hahahaha, hoor je mij niks over zeggen :X
:mrgreen: Afbeelding :cry: :lol:
Hans J schreef:So die gaat bijna van het papier af man!
GP-killer :lol:
Mèt achterbank! >)
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

17 jan 2007, 16:36

Zo dat is een waar kanon geworden.
GP van zijn troon gestoten :mrgreen:
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

17 jan 2007, 16:42

Mooie resultaat. Is echt een beest geworden :)
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

17 jan 2007, 17:13

Wat een bommetje zeg..237!! :D

Terug naar “Show your ride”