
Berthil, de Blauwe (Azzurra)
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Hoeveel bar levert een standaard compressor? 0,8bar toch? en een Works? Want er zit nu een standaard pulley op toch? dus die winst is alleen met die crank pulley gekomen.. kan dit ook bij een GP
of krijg ik dan teveel druk?? Ik zal wel snel je software aan laten passen..

- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
De compressor-drukwinst is inderdaad alleen door de crank pulley gekomen, maar omdat er nu een high flow cilinderkop op zit weet de auto er nu ook weg mee 
Met andere woorden, de cilinderkop maakt nu beter gebruik van open luchtfilter, intercooler en high flow katalysator (en uitlaat).
Op het Duitse forum loopt een facelift Works die standaard al over de één bar druk gaat, die gaat echter soms over op safe mode omdat zijn druksensor een te hoge druk aangeeft. Ook een reden om een separate drukmeter in te bouwen zodat je de echte druk kan zien.
Een pre-facelift kompressor geeft 0,1 à 0,2 bar minder druk omdat de facelift compressor een betere coating heeft, dus een facelift Works heeft ook al meer druk dan een pre-facelift Works.
Verder brengt een goede watergekoelde intercooler ook een beetje meer druk omdat de compressor met koude lucht meer druk opbouwt dan met warmere lucht. Doordat de inlaat lucht koeler is kun je ook met wat hogere compressiedruk rijden omdat de kompressor minder heet wordt.
Dus er alleen een 19% pulley en 103% crank pulley op zetten brengt wel heel veel compressordruk en ook vast een bom meer vermogen, maar ook meer kans op een te hete compressor en overdruk. Niet verstandig om te doen dus. Dan moet je daarnaast in ieder geval wat doen aan luchtfilter, intercooler en katalysator om die hoge drukken ook weer sneller kwijt te raken en de hoge temperaturen tegen te gaan.
Daarom werkt de Works ook best goed, dat is een op elkaar afgestemd pakket zonder zwakke schakel, want de tuning heeft alleen het meeste effect als alle zwakke schakels opgewaardeerd worden.
Ik hoop dus dat a.s. woensdag Beek mijn pakket aan wijzigingen optimaal kan laten draaien aangezien er theoretisch geen zwakke schakel meer in mijn bakkie zit

Met andere woorden, de cilinderkop maakt nu beter gebruik van open luchtfilter, intercooler en high flow katalysator (en uitlaat).
Op het Duitse forum loopt een facelift Works die standaard al over de één bar druk gaat, die gaat echter soms over op safe mode omdat zijn druksensor een te hoge druk aangeeft. Ook een reden om een separate drukmeter in te bouwen zodat je de echte druk kan zien.
Een pre-facelift kompressor geeft 0,1 à 0,2 bar minder druk omdat de facelift compressor een betere coating heeft, dus een facelift Works heeft ook al meer druk dan een pre-facelift Works.
Verder brengt een goede watergekoelde intercooler ook een beetje meer druk omdat de compressor met koude lucht meer druk opbouwt dan met warmere lucht. Doordat de inlaat lucht koeler is kun je ook met wat hogere compressiedruk rijden omdat de kompressor minder heet wordt.
Dus er alleen een 19% pulley en 103% crank pulley op zetten brengt wel heel veel compressordruk en ook vast een bom meer vermogen, maar ook meer kans op een te hete compressor en overdruk. Niet verstandig om te doen dus. Dan moet je daarnaast in ieder geval wat doen aan luchtfilter, intercooler en katalysator om die hoge drukken ook weer sneller kwijt te raken en de hoge temperaturen tegen te gaan.
Daarom werkt de Works ook best goed, dat is een op elkaar afgestemd pakket zonder zwakke schakel, want de tuning heeft alleen het meeste effect als alle zwakke schakels opgewaardeerd worden.
Ik hoop dus dat a.s. woensdag Beek mijn pakket aan wijzigingen optimaal kan laten draaien aangezien er theoretisch geen zwakke schakel meer in mijn bakkie zit

- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Helaas kon Beek vandaag bovenin niet zo veel optimaliseren met nieuwe software, na alle wijzigingen bleek de oude MTH file beter te passen dan de laatste dyno bij Beek toen er 196 pk voorhanden was. Stand is nu bijna 237 pk bij 7000 toeren en 260 Nm bij 3500 toeren.
Als ik een Schrick nokkenas had laten monteren had het aantal pk's 245 kunnen zijn, maar leverde ik onderin teveel in. 260 Nm al bij 3500 toeren rijdt erg lekker, dan knal je in de 6e versnelling vanaf 120 km/h iedereen voorbij na indrukken van de cruise control resume
Ik moet wel zeggen dat de testbank layout niet helemaal optimaal is voor de waterkoeler, die koelt de inlaatlucht binnen op de testbank tot 50 graden terwijl normaal buiten deze tot 25 graden met de huidige buitentemperaturen. Dat kost een beetje vermogen.
Beek heeft wel bij constant gas tussen de 2000 en 3000 toeren het nerveuse character door de M7 gasklep wat kunnen afvlakken.
Ik zit nu op 1,05 bar kompressordruk, daar zou nog wat bij kunnen door de nieuwe facelift compressor die ik al heb liggen te gaan monteren met een 55mm pulley, maar ik vind het eigenlijk wel even goed zo, dat wordt deze zomer als buitentemperaturen nog wat hoger zijn.

Als ik een Schrick nokkenas had laten monteren had het aantal pk's 245 kunnen zijn, maar leverde ik onderin teveel in. 260 Nm al bij 3500 toeren rijdt erg lekker, dan knal je in de 6e versnelling vanaf 120 km/h iedereen voorbij na indrukken van de cruise control resume

Ik moet wel zeggen dat de testbank layout niet helemaal optimaal is voor de waterkoeler, die koelt de inlaatlucht binnen op de testbank tot 50 graden terwijl normaal buiten deze tot 25 graden met de huidige buitentemperaturen. Dat kost een beetje vermogen.
Beek heeft wel bij constant gas tussen de 2000 en 3000 toeren het nerveuse character door de M7 gasklep wat kunnen afvlakken.
Ik zit nu op 1,05 bar kompressordruk, daar zou nog wat bij kunnen door de nieuwe facelift compressor die ik al heb liggen te gaan monteren met een 55mm pulley, maar ik vind het eigenlijk wel even goed zo, dat wordt deze zomer als buitentemperaturen nog wat hoger zijn.

- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: In die Heimat
Bericht
CooperS-indiblue schreef:Hahahaha, hoor je mij niks over zeggenHans schreef:Ja, jij kaj, met die snorfiets van je!!




Mèt achterbank!Hans J schreef:So die gaat bijna van het papier af man!
GP-killer

- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
Onze sponsors