Sinds enige tijd viel het mij op dat de verlichting niet meer aan ging bij het ontgrendelen van de auto. Daarnaast werkte de follow-me-home verlichting niet meer en ik had het idee dat de auto niet altijd even soepel startte (split second hickup). Ik had het vermoeden dat het de accu was en dit werd bevestigd door Forum-lid Lars die tijdens het installeren van de Recaro stoelen de accu heeft doorgemeten. Tijd voor een nieuwe dus. Contact gezocht met Kevin en kort erop kon ik bij hem terecht in Weesp om hem te laten plaatsen.
Omdat de Clubman een start- en stop functie heeft (middels coderen standaard op ‘uit’ gezet) is het schijnbaar geen standaard accu (zover die bestaat). Dit uit zich voor mij met name in de prijs. Heb voor een A-merk accu gekozen omdat ik hier verder geen omkijken naar wil hebben.
Bij het wisselen van de accu bleek dat de originele accu van de auto er nog in zat (productiedatum 08/2011 en inmiddels 103.000km op de teller). Ik weet niet of dit gebruikelijke waarden zijn maar het valt mij mee dat een accu zo lang mee gaat. Tenzij de vorige eigenaar een originele MINI accu heeft laten terug plaatsen, maar dit moet dan voor 41.000km zijn geweest.

originele accu boven, nieuwe accu onder

ready to go
Omwisselen van de accu’s is een fluitje van een cent. Kunststof afdekkap los halen, accu eruit, nieuwe erin en afdekkap er weer op. Vervolgens de MINI vertellen dat er een nieuwe accu in zit en 15 minuten later zit het klusje erop. Wat merk ik er van: de portemonnee is weer wat lichter maar de verlichting doet het weer.

De week erop een weekendje weg geweest naar het oosten van het land (omgeving Hardenberg). Schitterende omgeving, mooie weggetjes om over te rijden en fraaie plekken voor het maken van wat foto’s van de Clubman. Onderstaand het resultaat.

foto's in de omgeving Hardenberg
Over de aankomende mods: de JCW uitlaat heb ik nog niet opgehaald. Moet een moment prikken om richting de Duitse grens te rijden om hem op te halen.
Over de elektrisch inklapbare spiegels heb ik wel nieuws. Hierover meld ik volgende keer meer.
Groeten,
Maurice