Re: Cooper S (R53) Sander (Ski/snowboard oplossing?)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2011, 17:47

Inremmen of nieuwe banden :P ;) ?

Op droog wegdek plakken ze best wel prima hoor. >)
Maar inderdaad er zit een setje banden/velgen aan te komen.. :(
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 sep 2011, 21:29

De laatste tijd last van een hoog brandstofverbruik en inhouden. Het vermogen kwam voor mijn gevoel ook in trappen vrij.
Reden te meer om bij Beek eens langs te gaan voor een juiste diagnose en mogelijke aanpassing.

Gestart op de bank:

Een teleurstellend resultaat met een topvermogen van een kleine 180 pk. :(Koppel was minder slecht. Uitdraai en filmpje zal ik nog plaatsen.

Daarna verder onderzoek gedaan.

Resultaten na onderzoek waren niet slecht:

-Compressor leverde buitengewoon goede druk. Ik zat bijna aan de waardes die met een 17% pulley haalbaar waren. En daarbij heb ik ook nog niet eens coating op de schoepen.
-De lambda-waardes waren ook helemaal niet verkeerd.
-Bougies zagen er prima uit.
-Nokkenas stond goed op tijd.
-Compressiemeting van de 4 cilinders allemaal rond de 10. (goede waarde)
-Middels endoscopisch onderzoek binnenin het blok kunnen kijken, geen beschadigingen / groeven in de wanden. Zag er prima uit.
-Nieuwe software update gekregen

IAT echt flink hoog. Temperaturen liepen super snel op tot 90graden.
Er zit een K&N open filter op zonder luchtfilterbak waardoor alle motorwarmte zo binnen kan komen. Dus start je al met een 60 graden aan inlaattemperatuur, dan nog een standaard S IC. Krijgt 'm dus helemaal niet meer koel.
Wanneer de IAT te hoog wordt gaat de motor over in een soort beveiliging waardoor ie ook gaat koelen d.m.v. toevoer van extra brandstof .

Ik ben nu dus een een bak aan het fabriceren van plexiglas en isolatiefolie waarbij mijn filter dus alleen maar koude lucht binnen krijgt via de parafan (middels een groot gat in de achterplaat).
Dit idee:

Afbeelding

Volgens Gisbert gaan we hier het probleem al bijna geheel mee oplossen en moet ik weer boven de 200 pk kunnen komen.
Ik wist dat het geen goede oplossing was met dat filter op deze manier, maar dat het zoveel moet gaan schelen had ik niet gedacht. Dacht zelf aan een paar pk.

Wordt vervolgd....
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 sep 2011, 09:04

Nou.. goed om te lezen dat er niets ernstigs is met de motor!

wel fijn dat je nu weer een excuus hebt om te klussen ;)

kan je de oude luchtfilterbak ombouwen?
ik heb de bovenkant nog wel voor je :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
GreyCooperS
Forum Junky

30 sep 2011, 09:20

Zoals ze bij Beek altijd zeggen....als je het filter ziet, is het niet goed :wink:
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Blue Chaser
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 sep 2011, 22:43

GreyCooperS schreef:Zoals ze bij Beek altijd zeggen....als je het filter ziet, is het niet goed :wink:
Precies wat ze mij vertelde jah , een CAI werd mij zelfs afgeraden ..
Gewoon je originele luchtfilterhuis met een K&N filter en het aanvoergat vergroten :icon_top:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 sep 2011, 22:55

Of je koopt een Dave F - JCW of construeert zelf iets met de bakken.. Ik durf te wedden dat mijn CAI echt een 100% CAI is :)

@ Sander: GRS is ready ;)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 okt 2011, 00:20

Sander is net hier weg bij mij.. we hebben samen even gezocht naar een oplossing.. helaas niets gevonden :(

Er zijn wel een hele hoop ideeën opgedaan om t op te lossen.. nu nog uitvoeren ;)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 okt 2011, 00:58

Sander, Ik heb nog een ideetje om je wellicht voor een appel en een ei aan een goed filter te helpen!

Bel me morgenavond even Sander

@ Richard - daar heeft ie wel jouw luchtfilterbak voor nodig :D
Marcel Always Open
Cabrio-King

01 okt 2011, 08:24

Dus als ik het goed begrijp:
je hebt te warme inlaat lucht, waardoor het vermogen al minder is, maar waardoor ook nog eens de uitlaatgassen te heet worden, en de software weer gaat ingrijpen en nog minder vermogen?
Klopt dit?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2011, 09:42

Gisteravond inderdaad even bij Richard geweest voor de originele bovenkant van de bak. Wat ik al dacht is deze bij mij ivm die grote K&N filter weggehaald. Filter was veel te groot. Maar er zijn genoeg leuke manieren om het goed te maken. Als het ding maar gewoon goed afgesloten gaat worden en trek kan genereren vanuit de parafan.

@Richard: Het was wel gezellig :D en weer wat wijzer geworden. Dus binnenkort ook jouw CAI nog wat luchtdichter gaan maken.

@Davy: Ideeën zijn altijd welkom, dus ik bel je vanavond. Ik ben nu wel gewend aan een dik hard geluid van de compressor met de huidige setup, dus daar wil ik niets op inleveren ;). En geld zal ik vandaag overmaken ;)

@Geer: Inderdaad de standaardfilter is gewoon al stukken beter. Ben benieuwd hoe het straks gaat.

@Marcel: Of de software dit doet of een deel hardware weet ik niet. Wel is het zo dat wanneer die inlaattemp te hoog is en je door zou blijven gassen, je uiteindelijk weer met een atmosferische motor te maken krijgt en gaat koelen d.m.v. inspuiten brandstof. Weet niet waar de druk van de compressor op dat moment naartoe gaat. (vrijloop of ergens af laten blazen? geen idee)
Laatst gewijzigd door sander_r53 op 01 okt 2011, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 okt 2011, 09:45

@Daveke
Zijn filter is net te groot :P Past echt NET niet!
Er zijn verschillende ideeën opgedaan maar hoe en wat moet nog komen ;)

@Marcel
Bij een te hoge inlaattemp gaat de auto in een noodloop en gaat zich gedragen als een atmosferische motor.. kortom: 0-vermogen..
Ik weet niet of de motor ingrijpt op de uitlaatgassen.. maar t blok wordt ook te heet dus gaat die koelen met benzine, vandaar een hoog verbruik :)
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2011, 11:06

Afbeelding

Dit is de huidige situatie met het filter.. even voor de duidelijkheid
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2011, 11:09

Bij een te hoge inlaattemperatuur wordt er meer benzine gegeven en wordt de onstekingsvervroeging terug geschroeft. Dat begint al een beetje bij 55 graden en nog meer 65 graden om de motor te beschermen.

De Mini heeft geen elektronisch verstelbare drukklep dus de compressordruk blijft voorhanden. De bypassklep is mechanisch en werkt op vacuum vanuit de gasklep. De Mini heeft ook geen uitlaatgastemperatuurmeter dus daar wordt ook niet naar gekeken.

Ik heb ook zo'n groot K&N filter maar er zit wel wat omheen :)

Afbeelding

Afbeelding
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2011, 11:14

Waardevol deze.info .....maar,gelukkig niks ernstig

Is het niet een idee om er een JCW airbox in te zetten
burn rubber not your soul

Afbeelding
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2011, 17:55

Nee gelukkig niks ernstigs..

Heb nu alsnog de bestaande deksel van Richard kunnen gebruiken.

De K&N filter zit eigen wel redelijk strak in de bak, om het zo maar te zeggen.
Op zoek geweest naar een verloopstuk (slang van 65mm) maar kon nergens snel wat vinden.

Dus maar innovatief geweest en een krentenbollenzak een nieuw leven gegeven ;)
Deze mag even dienst doen als verloopstukje tussen filter en rand van de deksel haha, en het werkt ook nog. Krentenbol is tijdelijk he.
Wel heb ik het gevoel dat ie weinig adem krijgt door de kleine deksel.
Eerst dit eens proberen en zometeen testrondje rijden....

Terug naar “Show your ride”