Chris R53

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Chris-B
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Chris R53

14 dec 2016, 15:32

Hallo allen,

Zoals vermeld in het voorstel gedeelte heb ik een R53 gekocht als 2e/fun auto.

De Mini is ondertussen opgehaald en de eerste paar honderd km zijn gemaakt.
Bevalt tot nu toe goed en stuurt snaar strak. De to-do lijst is ondertussen ook gemaakt :)
Ik zal proberen dit topic zo nu en dan te updaten.

Voor nu heb ik wel direct een paar vragen over zaken die me opvallen nu ik hem even heb:
- Het onderstel rammelt/bonkt op bv een klinkerweg. Hij is goed verlaagd. Dus zou het daar mee te maken kunnen hebben of is het tijd om het onderstel eens goed na te laten kijken op versleten delen?
- Hij houdt iets in, laag in de toeren. dwz acceleratie voelt vaag onder vollast tot ongeveer 3.000 toeren. Een lichte trilling is misschien de beste manier om het gevoel te omschrijven. Lijkt vooral in de lage versnellingen het geval.
- Olie verbruik. Ik lees dat een fors olie verbruik erbij hoort en je ruikt hem dan ook best wel als er even flink gas gegeven wordt. Ik hou het voor nu goed in te gaten om zo snel mogelijk een beeld te krijgen hoeveel hij daadwerkelijk verbruikt. Wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken, en wat is "normaal"?

Ik weet 0,0 van mini`s en dus alvast excuus als ik stomme vragen stel :lol:

En de mini in kwestie:
Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Re: Chris R53

14 dec 2016, 17:06

Dag Chris;

Welkom bij de club.

In antwoord op je vragen:
Een auto van dik 10 jaar plus, daar gaan altijd pakkingen, rubbers etc van uitdrogen of verslijten. Als je een beetje handig bent en er de ruimte en het gereedschap hebt dan is een R53 grotendeels goed zelf te onderhouden. Fusé kogels, draagarmrubbers zorgen vaak voor wat trillingen bij de wielen als ze versleten zijn. Al met al goed om de auto eens bij een garage op de brug te zetten en na te laten lopen. Dan heb je een beeld wat prioriteit is en uiteraard wat het gaat kosten. In de club hebben we 3 garages waar je evt terecht kunt: GoGarage, Spenkelink en GeaR53 welke een samenwerking heeft met Martijn Schols. Stuk voor stuk betrouwbaar en eerlijk. Beetje regio afhankelijk dus.

Wat betreft het inhouden; dat kunnen vele oorzaken hebben. Bougies, ontsteking, software etc. Ook gelijk bij een van de garages neerleggen zou ik zeggen.

Olieverbruik; dat heeft vaak te maken met de staat van het blok. Het is altijd goed om een compressietest (hoeveel verlies heb je per cilinder = staat afdichting van de zuigerveren) en een lektest (algehele staat van het blok) te laten doen. Geen exacte wetenschap maar dan kun je vaak veel dingen verklaren. Mijn blok staat nu op 128.000 km en verbruikt niet zo veel olie. We goed bijhouden; als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat.

Als je zelf wilt sleutelen is een mooi boek voor onder de kerstboom: "Bentley Guide" voor 1ste generatie mini. Niet goedkoop maar je bespaart je er enorm veel geld mee.

Succes.

Marcel

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Chris-B
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

14 dec 2016, 20:30

Dank voor je reactie. Het plan is wat kilometers maken om te checken hoe erg het olieverbruik is en regelmatig pijlen uiteraard. Begin volgend jaar gaat hij een keer naar een garage om een grondige check te ondergaan. Hij heeft al wel ruim 190k op de klok dus ik ben benieuwd. Ik heb nooit eerder problemen gehad met hoge km standen. Op basis daarvan prio`s stellen mbt onderhoud/tuning.
Hopelijk is hij motorisch goed, dan komen de tuningsplannen wat eerder in beeld. Motorisch is hij nu nog std.

Ik ben niet bang om wat eenvoudig werk te doen aan de auto, maar ik heb niet de ruimte om er echt werk van te maken. Gogarage is in de buurt voor mij of anders Beek.

Wat is jullie mening mbt CAI vs std met inlegfilter of hybride? Er zit nu een Gt tuning CAI op maar vraag me af hoe goed een CAI is. Krijg het idee dat er vanaf de ecu kant nog genoeg (warme)lucht uit de motorruimte aangezogen kan worden...
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Chris R53

14 dec 2016, 22:15

CAI (Cold Air Intake) zegt het al.... koude lucht dus. En die moet je niet uit de motorruimte betrekken. Een DaveF of JCW filterhuis halen de lucht van buitenaf.

Zie ook het artikel van Daveke, dat beantwoord je vragen: Pagina 1: viewtopic.php?f=20&t=27822

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Chris-B
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

15 dec 2016, 11:10

De Orranje Stealth lijkt me wel een mooie upgrade :D
Ik heb het vermoeden dat het inhouden ook wel eens met de huidige CAI te maken kan hebben...

Terug naar “Show your ride”