Heb gelogen...
Gister bij de Marko-Duiven meet op de heen weg begon het toch weer aan te lopen denk ik...
^Robbert
Robbert's R53 DS JCW - Whiteline stabi 4x ST
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
- Colin
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Hey Robert, mooie r53 man! Goed om te zien hoe ver die van jou al is. Ik woon ook in Apeldoorn, misschien kunnen we ze eens langs elkaar zetten. Ben benieuwd of je me wat tips kan geven.
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
- Ragnar
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
jammer man. nou hoop dat je het snel kunt vinden en fixen..
RARA JONGENS DIE DESIGNERS
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra ( tranny replacement )
Ik ben maar in mijn vakantie, vier weken geleden, begonnen aan de klus waar ik al 2 jaar tegenop zag..
Koppelingsplaat vervangen.
Inmiddels de MINI voor de tweede keer uit elkaar liggen voor de koppelingsplaat.
Eerste keer snelle opsomming:
- Drie dagen gedaan over alles demonteren.
- Er achter komen dat je E8 dop ( uitwendige torx) niet hebt. en gekocht hebbende erachter komen dat hij in je andere gereedschapswagen gewoon aanwezig is.
- Drukgroep los met alle (uitwendige) torx boutenje los te slijpen.
- krukas Keerring vervangen.
- Vliegwiel wat verbrand was. ( nieuwe gekocht. a 450e, tegenvallertje... )
- Na geploeter om de bak er weer op te krijgen toch gelukt in totaal 5 dagen klussen.
- koppeling pedaal in drukken. veel te hard, PATS! vloeistof over de bak. Slave cilinder heeft het begeven....
- Alleen bumper moest nog gemonteerd worden..
Starten van de auto... eerste keer leek het alsof de accu leeg was.
Tweede keer 2 slagen in de ronte met een harde piep/ aanloop en alsof hij heel raar rond kwam...
Had het idee al... druklager was van de vork gelopen bij montage van de v.bak. ( de gaffel was verdraaid bij het plaatsten van de v.bak.
Dus nu voor de tweede keer afgelopen zaterdag bezig geweest. Nu in 5 uurtjes de bak eraf.
En ja hoor. Druklager van de vork en... koppelingsplaat zat er verkeerd om in..... "Gearbox side" aan de Motorkant flut*.
Nu even de boel netjes maken. Druklager inspecteren en als het niet kan.. Frank zijn LUK set monteren.
Dan het hulpcilindertje van de koppeling vervangen en ontluchten.
Wat ik ook gelijk heb vervangen:
- Bovenste motorsteun en de versnellingsbak steun in Powerflex Zwart.
- Carter/onderste motorsteun Vibratechnics.
- De + kabel die in de zekeringskast gaat ingebonden met tape want Jerry van Tom heeft daar aan zitten knagen blijkbaar.. ( vond glaswol eikels en ander klein spul onder het zekeringskastje...)
- Powerflex Rollcentre Adjusters voor de draagarmen voor.
- Ketting spanner (plug)
- Idler pulley
-
Ik had ook nieuwe assen besteld. maar die pasten niet toen ik ze wilde monteren... Dus die gaan weer terug. ( Daar zit waarschijnlijk ook de trilling/ geluid in, de rechter as-mount lager maakt geluid bij ronddraaien )
Dus hopelijk deze week weer sturen in de MINI.
Foto's zal ik later even toevoegen
Koppelingsplaat vervangen.
Inmiddels de MINI voor de tweede keer uit elkaar liggen voor de koppelingsplaat.
Eerste keer snelle opsomming:
- Drie dagen gedaan over alles demonteren.
- Er achter komen dat je E8 dop ( uitwendige torx) niet hebt. en gekocht hebbende erachter komen dat hij in je andere gereedschapswagen gewoon aanwezig is.
- Drukgroep los met alle (uitwendige) torx boutenje los te slijpen.
- krukas Keerring vervangen.
- Vliegwiel wat verbrand was. ( nieuwe gekocht. a 450e, tegenvallertje... )
- Na geploeter om de bak er weer op te krijgen toch gelukt in totaal 5 dagen klussen.
- koppeling pedaal in drukken. veel te hard, PATS! vloeistof over de bak. Slave cilinder heeft het begeven....
- Alleen bumper moest nog gemonteerd worden..
Starten van de auto... eerste keer leek het alsof de accu leeg was.
Tweede keer 2 slagen in de ronte met een harde piep/ aanloop en alsof hij heel raar rond kwam...
Had het idee al... druklager was van de vork gelopen bij montage van de v.bak. ( de gaffel was verdraaid bij het plaatsten van de v.bak.
Dus nu voor de tweede keer afgelopen zaterdag bezig geweest. Nu in 5 uurtjes de bak eraf.
En ja hoor. Druklager van de vork en... koppelingsplaat zat er verkeerd om in..... "Gearbox side" aan de Motorkant flut*.
Nu even de boel netjes maken. Druklager inspecteren en als het niet kan.. Frank zijn LUK set monteren.
Dan het hulpcilindertje van de koppeling vervangen en ontluchten.
Wat ik ook gelijk heb vervangen:
- Bovenste motorsteun en de versnellingsbak steun in Powerflex Zwart.
- Carter/onderste motorsteun Vibratechnics.
- De + kabel die in de zekeringskast gaat ingebonden met tape want Jerry van Tom heeft daar aan zitten knagen blijkbaar.. ( vond glaswol eikels en ander klein spul onder het zekeringskastje...)
- Powerflex Rollcentre Adjusters voor de draagarmen voor.
- Ketting spanner (plug)
- Idler pulley
-
Ik had ook nieuwe assen besteld. maar die pasten niet toen ik ze wilde monteren... Dus die gaan weer terug. ( Daar zit waarschijnlijk ook de trilling/ geluid in, de rechter as-mount lager maakt geluid bij ronddraaien )
Dus hopelijk deze week weer sturen in de MINI.
Foto's zal ik later even toevoegen
Laatst gewijzigd door robertok op 20 aug 2021, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Mijn R53 JCW -SYR
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Heb even met Wim je ex-Clubbie ( nu uit stadskanaal) zitten bewonderen. Zag er heel netjes uit!
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Pfoe wat een klus hopelijk lukt alles straks wel in een keer en kun je weer lekker genieten van de MINI!
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Zal tijd worden.
Denk dat t ook wel anders aan voelt met de mods die er nu op zitten.
En helemaal met een nieuwe koppeling .
Mijn R53 JCW -SYR
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Ik hoop t maik.MaikR53 schreef:Pfoe wat een klus hopelijk lukt alles straks wel in een keer en kun je weer lekker genieten van de MINI!
Zal tijd worden.
Denk dat t ook wel anders aan voelt met de mods die er nu op zitten.
En helemaal met een nieuwe koppeling .
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Respect voor de klus die je hebt gedaan. En mooi dat het ook gelukt is (met wat uitdagingen onderweg).
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR
Robbert's R53 DS JCW - Extra ( tranny replacement)
Pas op heavy pic post!!
Foto verslag van het versnellingsbak loshalen debakel.
( er zijn nog meer foto's :') )
Op de pootjes
Loodgieter is langs geweest om de boel te ontkoppelen.
Deze wilde niet los. Beide niet.. dus dan maar alles "met" los halen.
Dus subframe eronderuit met remmerij eraan vast.
Deze grote jongen gebruikt om de bak bouten los te krijgen waar je met de slagmoer niet bij kan komen..
Even een kiekje van af de onderkant met de assen, subframe en de startmotor los.
Na veel gescheld kwam de bak los, en alles ging gelukkig goed. zonder dat er iets was gebroken, gescheurd of bekneld geraakt..
Bak is behoooorlijk zwart..
Deze leuke jongens ( uitwendige Torx E8) wilde niet los komen van de drukgroep... 28NM... Nou echt niet!
Heb ze met de slijptol allemaal los moeten halen . en daarna het schroefdraad er gewoon met de hand uit kunnen draaien... :/
Gewoonweg door de hitte van de motor ed. vast gelast aan elkaar door de kilometers heen.
Deze dus moeten kopen omdat t zon speciale dop is ( ps. 9euro).. Thuis de andere gereedschapswagen open gedaan.. en Ja hoor.. daar lagen er ook een paar in.. OEPS! hahaha
oude krukas seal. ( nieuwe geen foto van gemaakt.... wel alles schoon en ontdaan van vet. )
En dit was de grootste tegenvaller.... ( van 450 euro zowat ). Boel goed verbrand.
Kopp.plaat ziet er op t eerster gezicht nog redelijk uit.
Nieuw DM vliegwiel. netjes op Moment en bout voor bout rustig stukje voor stukje vast.
Ook voor de nieuwe drukgroep met nieuwe E8 boutjes.
Nu kun je ook het grote foutje spotten......
Bakje mooi schoon van binnen.
Nou, aanhaken die boel.
En dan onder alle kabels en leidingen door.
Boel dr weer op.
Bakje vast.
Toen maar aan het bier. Niet wetende dat de volgende dag niet zo leuk zou zijn...
Dus, bij het willen circuleren van de KVS dat hij niet wilde starten...
MINI naar de opslag van pa. Zodat ik binnen weer precies hetzelfde kan gaan doen.
Staat klaar.. weekend kan ik bezig.
Zaterdags klussen.
5uurtjes later.
Plop eruit!
Shit.... dus plaat verkeerd om.
Deze ook naar de *****.
Netjes bij geslepen zodat t druklager weer goed schuift.
En de boel schoonmaken. Ook van ijzer/metaal slijpsel.
En de Audi vol met gereedschap en spullen...
Nu alles weer in elkaar zetten ...
Foto verslag van het versnellingsbak loshalen debakel.
( er zijn nog meer foto's :') )
Op de pootjes
Loodgieter is langs geweest om de boel te ontkoppelen.
Deze wilde niet los. Beide niet.. dus dan maar alles "met" los halen.
Dus subframe eronderuit met remmerij eraan vast.
Deze grote jongen gebruikt om de bak bouten los te krijgen waar je met de slagmoer niet bij kan komen..
Even een kiekje van af de onderkant met de assen, subframe en de startmotor los.
Na veel gescheld kwam de bak los, en alles ging gelukkig goed. zonder dat er iets was gebroken, gescheurd of bekneld geraakt..
Bak is behoooorlijk zwart..
Deze leuke jongens ( uitwendige Torx E8) wilde niet los komen van de drukgroep... 28NM... Nou echt niet!
Heb ze met de slijptol allemaal los moeten halen . en daarna het schroefdraad er gewoon met de hand uit kunnen draaien... :/
Gewoonweg door de hitte van de motor ed. vast gelast aan elkaar door de kilometers heen.
Deze dus moeten kopen omdat t zon speciale dop is ( ps. 9euro).. Thuis de andere gereedschapswagen open gedaan.. en Ja hoor.. daar lagen er ook een paar in.. OEPS! hahaha
oude krukas seal. ( nieuwe geen foto van gemaakt.... wel alles schoon en ontdaan van vet. )
En dit was de grootste tegenvaller.... ( van 450 euro zowat ). Boel goed verbrand.
Kopp.plaat ziet er op t eerster gezicht nog redelijk uit.
Nieuw DM vliegwiel. netjes op Moment en bout voor bout rustig stukje voor stukje vast.
Ook voor de nieuwe drukgroep met nieuwe E8 boutjes.
Nu kun je ook het grote foutje spotten......
Bakje mooi schoon van binnen.
Nou, aanhaken die boel.
En dan onder alle kabels en leidingen door.
Boel dr weer op.
Bakje vast.
Toen maar aan het bier. Niet wetende dat de volgende dag niet zo leuk zou zijn...
Dus, bij het willen circuleren van de KVS dat hij niet wilde starten...
MINI naar de opslag van pa. Zodat ik binnen weer precies hetzelfde kan gaan doen.
Staat klaar.. weekend kan ik bezig.
Zaterdags klussen.
5uurtjes later.
Plop eruit!
Shit.... dus plaat verkeerd om.
Deze ook naar de *****.
Netjes bij geslepen zodat t druklager weer goed schuift.
En de boel schoonmaken. Ook van ijzer/metaal slijpsel.
En de Audi vol met gereedschap en spullen...
Nu alles weer in elkaar zetten ...
Laatst gewijzigd door robertok op 20 aug 2021, 13:54, 3 keer totaal gewijzigd.
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Sodeju wat een werk man, respect dat je het uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen. Dit is een klusje wat ik persoonlijk liever zou uitbesteden. Ik zat de fotos te checken en zag dat je drainplugs van de vbak er ongeveer uitzagen als die van mij toen.
Zet die ook nog een keer op je lijstje om te vervangen, en daarna met juiste torque aandraaien.
Mini Cooper S R53 JCW New Aluminium Transmission Plugs by Andy Ramdin, on Flickr
Zet die ook nog een keer op je lijstje om te vervangen, en daarna met juiste torque aandraaien.
Mini Cooper S R53 JCW New Aluminium Transmission Plugs by Andy Ramdin, on Flickr
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Jah... was niet de planning om het twee keer te doen...
Die zien dr nog wel goed uit hoor. Niet uitgewoond ongelukkig.
Die zien dr nog wel goed uit hoor. Niet uitgewoond ongelukkig.
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Morgen komt nieuwe hulp cilinder voor de koppeling binnen.
En er komt nog wat leuks aan!
Mijn R53 JCW -SYR
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Hij zit nog niet in elkaar helaas.. Wellicht dit weekend.
Morgen komt nieuwe hulp cilinder voor de koppeling binnen.
En er komt nog wat leuks aan!
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Ow. Da’s balen dat het zoveel werk is geworden. Maar als ik jouw foto’s en beschrijving zo zie, gaat dat je wel lukken. Is wel een stoepsleutelen 2.0.
Succes met de laatste loodjes!
Succes met de laatste loodjes!
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Het houd me van de straat zeg maar... en van de familie ...
Maar goed. Er zit een lichtje aan het einde van de tunnel.
^Robbert
Maar goed. Er zit een lichtje aan het einde van de tunnel.
^Robbert
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Robbert's R53 DS JCW - Extra (onnodig spul)
Respect voor het vele werk wat je verzet, balen dat je de eerste keer een fout hebt gemaakt maar al doende leert men al is dit wel zuur.
Deze klus is vorig jaar bij mijn R53 GP uitgevoerd toen toch al een en ander uit elkaar lag om oa de kapotte supercharger te vervangen.
Gelukkig heb ik deze klus niet zelf moeten doen.
Succes met het voltooien en straks weer lekker rijden.
Deze klus is vorig jaar bij mijn R53 GP uitgevoerd toen toch al een en ander uit elkaar lag om oa de kapotte supercharger te vervangen.
Gelukkig heb ik deze klus niet zelf moeten doen.
Succes met het voltooien en straks weer lekker rijden.
Onze sponsors