Ik ben nieuw en meteen wat vragen...

Nyulli
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

Ik ben nieuw en meteen wat vragen...

12 feb 2026, 20:13

Hallo allemaal!

Sinds afgelopen zondag is mijn vrouw de trotse eigenaar van een rode Mini Clubman (Cooper) R55 uit 2009 met 150.000 km op de teller.

Even voorstellen:
Zelf ben ik een 'exil-Salzburger' en woon ik al 15 jaar in Nederland. Ik ben meer een Mercedes-liefhebber (W124, W114), maar zeker ook een fan van klassieke auto's! Ik heb mijn dochter zelfs zover gekregen om nadat ze haar rijbewijs haalde en in een Saab 900 cabriolet te rijden! We hebben dus een heleboel "oud metaal" in huis...

En nu een Mini! Nog niet helemaal een "echte" klassieker, maar zeker een toekomstige klassieker en absoluut een auto met potentie om aan te sleutelen!

Ik ben geen monteur, maar ik sleutel graag (en soms ben ik er best goed in). Omdat MINI's nieuw voor me zijn en er nog een paar kleine probleempjes zijn die ik moet aanpakken, lijkt dit forum perfect. Het interieur van de Mini (zwart leer) is fantastisch, maar de buitenkant vertoont wat slijtage.

De blanke lak bladdert hier en daar af – schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn (vooral bij rode auto's)...

De linker koplamp heeft condens: is de lens makkelijk te verwijderen? Hij lijkt gewoon vastgeklikt te zitten... Zit het koplampreinigingssysteem in de weg en moet dat eerst verwijderd worden? Als dat mogelijk is, zou dat geweldig zijn! Dan kan ik de kit vervangen en beide koplampen (inclusief de rechter) polijsten!

De bumper op de achterklep moet gespoten worden – geen probleem! (Vraag: waar vind ik de lakcodes?)

Mijn vrouw vindt dat hij een beetje naar benzine ruikt... is dat een bekend probleem? Ook geeft hij een motorstoring aan - ik zal dat tzt even uitlezen.

Tot slot wil mevrouw een radio met Bluetooth, een monitor voor de achteruitrijcamera, enzovoort. Ik heb al wat gegoogeld... DAT lijkt de grootste uitdaging te zijn... Er zijn Chinese radio's die de ronde snelheidsmeter vervangen, maar die zijn niet bepaald mooi...
Een DIN-radio in plaats van de cd-speler zal waarschijnlijk niet werken vanwege de CAN-bus... Als iemand een oplossing heeft, zou ik daar erg dankbaar voor zijn!

In ieder geval alvast dank voor tipps & tricks

Groet, Frank
Rallye
Enthousiast
Enthousiast

Re: Ik ben nieuw en meteen wat vragen...

13 feb 2026, 15:58

Met betrekking tot de radio: welke heeft ze nu (fotootje)? Heeft deze helemaal geen bluetooth of alleen niet voor muziek? Wel Aux?
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

13 feb 2026, 19:23

Nyulli schreef:
12 feb 2026, 20:13
Hallo allemaal!

Sinds afgelopen zondag is mijn vrouw de trotse eigenaar van een rode Mini Clubman (Cooper) R55 uit 2009 met 150.000 km op de teller.

Even voorstellen:
Zelf ben ik een 'exil-Salzburger' en woon ik al 15 jaar in Nederland. Ik ben meer een Mercedes-liefhebber (W124, W114), maar zeker ook een fan van klassieke auto's! Ik heb mijn dochter zelfs zover gekregen om nadat ze haar rijbewijs haalde en in een Saab 900 cabriolet te rijden! We hebben dus een heleboel "oud metaal" in huis...

Van harte welkom

En nu een Mini! Nog niet helemaal een "echte" klassieker, maar zeker een toekomstige klassieker en absoluut een auto met potentie om aan te sleutelen!

Ik ben geen monteur, maar ik sleutel graag (en soms ben ik er best goed in). Omdat MINI's nieuw voor me zijn en er nog een paar kleine probleempjes zijn die ik moet aanpakken, lijkt dit forum perfect. Het interieur van de Mini (zwart leer) is fantastisch, maar de buitenkant vertoont wat slijtage.

De blanke lak bladdert hier en daar af – schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn (vooral bij rode auto's)...

De linker koplamp heeft condens: is de lens makkelijk te verwijderen? Hij lijkt gewoon vastgeklikt te zitten... Zit het koplampreinigingssysteem in de weg en moet dat eerst verwijderd worden? Als dat mogelijk is, zou dat geweldig zijn! Dan kan ik de kit vervangen en beide koplampen (inclusief de rechter) polijsten!

De koplamp zit met 3 bouten vast, die los draaien (willen wel eens heel vast zitten) dan kun je de koplamp eruit halen. Omdat je een koplampreinigingssysteem hebt zal je Xenon hebben. Je kunt de het reinigingsssysteem loskoppelen, als je de koplamp los hebt wijst dit zich vanazelf. Om de plastic lens los te maken van de lamp moet je de zwarte kit tussen beide verwarmen, met een stanley mes doorsnijden en dan kun je het makkelijk van elkaar verwijderen. Het is naast het losklikken dus ook de kit verwarmen en los snijden. Het weer in elkaar zetten is de kit warm maken en weer in elkaar zetten en als de kit niet goed afsluit even deze soort kit halen en extra kit aanbrengen voordat je hem weer aan elkaar monteert.

De bumper op de achterklep moet gespoten worden – geen probleem! (Vraag: waar vind ik de lakcodes?)

Als je de code hebt gevonden dan zie je in deze link de kleuren: https://libraryofmotoring.info/facts/colors/
Ik zal nog even zoeken waar je de kleurencode vindt. Bij mij staat het nummer op een sticker, deze zit bij mij aan de rechterkant, voordeur openen, het kleine deurtje openen en dan kinks onder op het chassis zit een sticker met gewichten, links staat een nummer in mijn geal B30/5 waarbij B30 staat voor de kleur Reef Blue

Mijn vrouw vindt dat hij een beetje naar benzine ruikt... is dat een bekend probleem? Ook geeft hij een motorstoring aan - ik zal dat tzt even uitlezen.

Dan kan het zijn dat je 1ste Lambda sensor kapot is. Dan krijg je een verkeerde mengverhouding doordat de 1ste Lambda sonde geen terugkoppeling geeft aan je computer/motor voor de mengverhouding. Hij gaat dan meestal een wat rijker mengsel geven en dan zal je verbruik ook om hoog gaan. Je moet dan even de OBD errors uitlezen want waarschijnlijk zie je dan dat er een probleem is met de sensor. Is dit het geval dan voor de Lambda sensor altijd een originele van MINI gebruiken, zijn iets duurder maar werken veel beter en gaan ook langer mee dan after market varianten

Tot slot wil mevrouw een radio met Bluetooth, een monitor voor de achteruitrijcamera, enzovoort. Ik heb al wat gegoogeld... DAT lijkt de grootste uitdaging te zijn... Er zijn Chinese radio's die de ronde snelheidsmeter vervangen, maar die zijn niet bepaald mooi...
Een DIN-radio in plaats van de cd-speler zal waarschijnlijk niet werken vanwege de CAN-bus... Als iemand een oplossing heeft, zou ik daar erg dankbaar voor zijn!

Succes

In ieder geval alvast dank voor tipps & tricks

Groet, Frank
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

13 feb 2026, 19:39

Ik heb de lampen ook gedaan maar dan als reden om het binnenwerk te spuiten. Deze mod werd de JOEY mod genoemd. Volgens mij was Joey de eerste binnen de NewMINIclub die deze mod zelf heeft gedaan vandaar dat het naar zijn naam vernoemt werd. We hebben toen ook meteen het plastic glas gepolijst.

(Note: 2x klikken op een foto geeft grootte weergave)

697

698

699

Het resultaat destijds op mijn R56:

700

701

Succes met sleutelen

Gr. Milco
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

13 feb 2026, 19:54

Hartelijk welkom Frank en gefeliciteerd met jullie Clubman.

Terug naar “MINI-talk”

Onze sponsors