Ritje in elektrische MINI E gemaakt

Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Ritje in elektrische MINI E gemaakt

18 apr 2011, 23:01

Tijdens mijn bezoek vandaag aan de AutoRAI heb ik ook even een kijkje genomen op het buitenpark. Hier is een gedeelte dat in het teken staat van 'innovatief rijden', waar je zelf een stukje door Amsterdam kan rijden in een elektrische auto. Dat leek me leuk om eens te ervaren, zeker toen ik zag dat een van de beschikbare auto's een MINI E was. 8)

In de meeste opzichten verschilt de MINI E eigenlijk nauwelijks van een 'gewone' MINI. Ik heb maar een klein kwartiertje kunnen rijden en alleen binnen de bebouwde kom met veel stoplichten, maar de wegligging is erg goed zoals we van MINI gewend zijn en hij stuurt heerlijk. In bochten op hoge snelheid zal je ongetwijfeld voelen dat deze MINI een paar honderd kilo zwaarder is dan een benzine, maar in de stad merkte ik dat nauwelijks. Het is heel apart dat je de motor alleen een beetje hoort zoemen terwijl hij vanaf het moment dat je 'gas' geeft razendsnel is en aan één stuk door blijft versnellen. Dit maakt de manier van accelereren totaal anders dan bij een handgeschakelde benzine-MINI, maar het heeft zeker wel wat en met 204 pk is hij serieus rap. Echt remmen hoef je eigenlijk maar heel weinig te doen, omdat de MINI E heel sterk op de motor afremt. Dat is even wennen, maar dat is zo gebeurd. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het lastig is voor auto's die achter je rijden, omdat ze dan geen remlichten zien branden terwijl je toch aardig vertraagt. Ik heb ook gemerkt dat je extra alert moet zijn met voetgangers als je langzaam voorbij rijdt, omdat ze je echt nauwelijks aan horen komen.

Al met al was het erg leuk om eens te ervaren hoe zo'n elektrische MINI rijdt. Alles voelde heel degelijk en volwassen aan en het rijden gaat erg soepel. Het voelt tijdens zo'n ritje echt aan als een auto die zo ongewijzigd in productie kan, maar voor dagelijks gebruik zullen er ook zeker nog wel wat bezwaren zijn (actieradius van ongeveer 200 km, laadtijd, weinig oplaadpunten, geen achterbank door grote accupakket, hoog gewicht). Als ze die nadelen de komende jaren wat kunnen beperken met betere en compactere accu's, kan dit misschien best een goed alternatief worden voor een benzine of diesel. Ik zie het alleen nog niet echt voor me hoe je met zo'n auto een ritje naar Zuid-Frankrijk maakt...

Voor degenen die nog naar de AutoRAI gaan: het is erg leuk om eens te proberen! :icon_top:

Ik had helaas geen camera bij me, maar het gaat dus om zo'n MINI (waar de afgelopen tijd in verschillende steden proeven mee zijn uitgevoerd):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ivo op 19 apr 2011, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 3585
Lid geworden op: 12 feb 2006, 22:19

18 apr 2011, 23:22

Gaaf Ivo. :D

Goede tip, als ik woensdag ga probeer ik het ook. :rijden
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

18 apr 2011, 23:54

Zeker doen, Wim! De wachttijd viel me ook nog wel mee. Ik heb er iets meer dan een half uur gestaan, maar in het zonnetje was dat echt geen straf. 8)

Er zijn daar ook twee Tesla Roadsters beschikbaar voor ritjes, maar daarin kan je helaas alleen meerijden (net als in de BMW X6 Hybrid). Dan is zelf rijden in een MINI E natuurlijk veel leuker! :rijden
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

19 apr 2011, 00:00

Leuk verslag 8)
bullie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Melissant
Berichten: 226
Lid geworden op: 16 apr 2009, 12:13

19 apr 2011, 09:14

Komen die Tesla roadsters ook helemaal vanaf de RAI naar Harderwijk?
Of heb ik er een in het wild gespot? (H)
*geen pic om het te bewijzen helaas*
to do list:
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade ;)
actieve subwoofer
betere remmen
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

19 apr 2011, 09:21

bullie schreef:Komen die Tesla roadsters ook helemaal vanaf de RAI naar Harderwijk?
Of heb ik er een in het wild gespot? (H)
*geen pic om het te bewijzen helaas*
Dan heb je die van Qmusic gespot want die waren in Harderwijk van de week. ;)
Afbeelding
bullie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Melissant
Berichten: 226
Lid geworden op: 16 apr 2009, 12:13

19 apr 2011, 09:28

Okee dan!

Die maken toch reclame met een rode? Ik heb n gele gezien..

Nja het is de toekomst, dus zal wel vaker gebeuren! ;)

Cheers
to do list:
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade ;)
actieve subwoofer
betere remmen
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

19 apr 2011, 09:36

bullie schreef:Okee dan!

Die maken toch reclame met een rode? Ik heb n gele gezien..

Nja het is de toekomst, dus zal wel vaker gebeuren! ;)

Cheers
Dan was het een andere want die van Q is inderdaad rood. ;)

Maar je ziet ze wel vaker. Hier op de A12 rijd ook weleens een zwarte. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

19 apr 2011, 15:23

De Tesla's waar je op de RAI in kan meerijden zijn lichtblauw en staan op Duits kenteken.

Maar inderdaad, er rijden er inmiddels al aardig wat rond in Nederland, dus je zult ze steeds vaker tegenkomen. Is trouwens een gaaf gezicht om die dingen vol te zien accelereren, gaat echt bloedsnel! 8)
katan01
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 apr 2016, 19:02

19 apr 2011, 20:43

Vorige week een leverancier op bezoek gehad met een Tesla Roadster

0-100 km in 3.9 seconden.
En dat zonder motorgeronk, hoog beam me up scotty gehalte.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

19 apr 2011, 20:48

hey Ivo, leuke belevenis weer! Denk dat ik ook maar in die rij moet gaan staan.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

19 apr 2011, 22:33

Gaaf verslag Ivo. Maar zeg 204 PK? Dus eigenlijk is die MINI E een dikke Cooper S zonder geluid? :mrgreen:
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

19 apr 2011, 22:55

Hehe, zoiets inderdaad. Hij heeft 204 pk en 220 Nm en gaat in 8,5 s naar 100 km/h. Gaat dus best rap en doordat je bijna niks hoort merk je nauwelijks dat je al snel (veel) te hard rijdt. De topsnelheid is trouwens begrensd op 152 km/h, dus dat scheelt nogal met een Cooper S. Qua uiterlijk is het een beetje een kruising tussen een Cooper en een Cooper S: hij heeft de bumpers van de S, maar geen scoop in de motorkap en geen S-spoiler (en ook geen dubbele uitlaat :wink:).

Ik lees net trouwens dat de remlichten wel gaan branden bij 'gas' loslaten en dat lijkt me wel zo veilig. Ik had het nog gevraagd aan de instructeur die mee was, maar hij dacht dat ze alleen gingen branden bij actief remmen. Ze hebben er dus wel goed over nagedacht bij BMW/MINI. :icon_top:
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De glazen stad
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:00
Nederland

20 apr 2011, 16:50

Mooi verslag Ivo 8) 8)
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 212
Lid geworden op: 12 feb 2009, 14:18

21 apr 2011, 14:39

ik heb er gister ook even mee gereden, precies zo ervaren als in de openingspost :) ik heb er een half uur mee gereden omdat we midden in de spits stonden en dus maar een omweg hebben genomen om niet in de file te staan :) heerlijke auto voor in de stad!

Terug naar “MINI-talk”