Tijdens mijn bezoek vandaag aan de AutoRAI heb ik ook even een kijkje genomen op het buitenpark. Hier is een gedeelte dat in het teken staat van 'innovatief rijden', waar je zelf een stukje door Amsterdam kan rijden in een elektrische auto. Dat leek me leuk om eens te ervaren, zeker toen ik zag dat een van de beschikbare auto's een MINI E was.
In de meeste opzichten verschilt de MINI E eigenlijk nauwelijks van een 'gewone' MINI. Ik heb maar een klein kwartiertje kunnen rijden en alleen binnen de bebouwde kom met veel stoplichten, maar de wegligging is erg goed zoals we van MINI gewend zijn en hij stuurt heerlijk. In bochten op hoge snelheid zal je ongetwijfeld voelen dat deze MINI een paar honderd kilo zwaarder is dan een benzine, maar in de stad merkte ik dat nauwelijks. Het is heel apart dat je de motor alleen een beetje hoort zoemen terwijl hij vanaf het moment dat je 'gas' geeft razendsnel is en aan één stuk door blijft versnellen. Dit maakt de manier van accelereren totaal anders dan bij een handgeschakelde benzine-MINI, maar het heeft zeker wel wat en met 204 pk is hij serieus rap. Echt remmen hoef je eigenlijk maar heel weinig te doen, omdat de MINI E heel sterk op de motor afremt. Dat is even wennen, maar dat is zo gebeurd. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het lastig is voor auto's die achter je rijden, omdat ze dan geen remlichten zien branden terwijl je toch aardig vertraagt. Ik heb ook gemerkt dat je extra alert moet zijn met voetgangers als je langzaam voorbij rijdt, omdat ze je echt nauwelijks aan horen komen.
Al met al was het erg leuk om eens te ervaren hoe zo'n elektrische MINI rijdt. Alles voelde heel degelijk en volwassen aan en het rijden gaat erg soepel. Het voelt tijdens zo'n ritje echt aan als een auto die zo ongewijzigd in productie kan, maar voor dagelijks gebruik zullen er ook zeker nog wel wat bezwaren zijn (actieradius van ongeveer 200 km, laadtijd, weinig oplaadpunten, geen achterbank door grote accupakket, hoog gewicht). Als ze die nadelen de komende jaren wat kunnen beperken met betere en compactere accu's, kan dit misschien best een goed alternatief worden voor een benzine of diesel. Ik zie het alleen nog niet echt voor me hoe je met zo'n auto een ritje naar Zuid-Frankrijk maakt...
Voor degenen die nog naar de AutoRAI gaan: het is erg leuk om eens te proberen!
Ik had helaas geen camera bij me, maar het gaat dus om zo'n MINI (waar de afgelopen tijd in verschillende steden proeven mee zijn uitgevoerd):
Ritje in elektrische MINI E gemaakt
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
Ritje in elektrische MINI E gemaakt
Laatst gewijzigd door Ivo op 19 apr 2011, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- the blue lobster
- Niko N.
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Gaaf Ivo.
Goede tip, als ik woensdag ga probeer ik het ook.
Goede tip, als ik woensdag ga probeer ik het ook.
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
Zeker doen, Wim! De wachttijd viel me ook nog wel mee. Ik heb er iets meer dan een half uur gestaan, maar in het zonnetje was dat echt geen straf.
Er zijn daar ook twee Tesla Roadsters beschikbaar voor ritjes, maar daarin kan je helaas alleen meerijden (net als in de BMW X6 Hybrid). Dan is zelf rijden in een MINI E natuurlijk veel leuker!
Er zijn daar ook twee Tesla Roadsters beschikbaar voor ritjes, maar daarin kan je helaas alleen meerijden (net als in de BMW X6 Hybrid). Dan is zelf rijden in een MINI E natuurlijk veel leuker!
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
- bullie
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Melissant
Bericht
Komen die Tesla roadsters ook helemaal vanaf de RAI naar Harderwijk?
Of heb ik er een in het wild gespot? (H)
*geen pic om het te bewijzen helaas*
Of heb ik er een in het wild gespot? (H)
*geen pic om het te bewijzen helaas*
to do list:
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade
actieve subwoofer
betere remmen
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade
actieve subwoofer
betere remmen
- bullie
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Melissant
Bericht
Okee dan!
Die maken toch reclame met een rode? Ik heb n gele gezien..
Nja het is de toekomst, dus zal wel vaker gebeuren!
Cheers
Die maken toch reclame met een rode? Ik heb n gele gezien..
Nja het is de toekomst, dus zal wel vaker gebeuren!
Cheers
to do list:
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade
actieve subwoofer
betere remmen
16mm spacers
korte alta antenne
grotere scoop
korte veren
beek software
forge intercooler[/s}
veerpootbruggen voor
Turbo Upgrade
actieve subwoofer
betere remmen
- MaVaEe
- Koeien-teller
- Locatie: Doorn
Bericht
Maar je ziet ze wel vaker. Hier op de A12 rijd ook weleens een zwarte.
Dan was het een andere want die van Q is inderdaad rood.bullie schreef:Okee dan!
Die maken toch reclame met een rode? Ik heb n gele gezien..
Nja het is de toekomst, dus zal wel vaker gebeuren!
Cheers
Maar je ziet ze wel vaker. Hier op de A12 rijd ook weleens een zwarte.
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
De Tesla's waar je op de RAI in kan meerijden zijn lichtblauw en staan op Duits kenteken.
Maar inderdaad, er rijden er inmiddels al aardig wat rond in Nederland, dus je zult ze steeds vaker tegenkomen. Is trouwens een gaaf gezicht om die dingen vol te zien accelereren, gaat echt bloedsnel!
Maar inderdaad, er rijden er inmiddels al aardig wat rond in Nederland, dus je zult ze steeds vaker tegenkomen. Is trouwens een gaaf gezicht om die dingen vol te zien accelereren, gaat echt bloedsnel!
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
hey Ivo, leuke belevenis weer! Denk dat ik ook maar in die rij moet gaan staan.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
Hehe, zoiets inderdaad. Hij heeft 204 pk en 220 Nm en gaat in 8,5 s naar 100 km/h. Gaat dus best rap en doordat je bijna niks hoort merk je nauwelijks dat je al snel (veel) te hard rijdt. De topsnelheid is trouwens begrensd op 152 km/h, dus dat scheelt nogal met een Cooper S. Qua uiterlijk is het een beetje een kruising tussen een Cooper en een Cooper S: hij heeft de bumpers van de S, maar geen scoop in de motorkap en geen S-spoiler (en ook geen dubbele uitlaat ).
Ik lees net trouwens dat de remlichten wel gaan branden bij 'gas' loslaten en dat lijkt me wel zo veilig. Ik had het nog gevraagd aan de instructeur die mee was, maar hij dacht dat ze alleen gingen branden bij actief remmen. Ze hebben er dus wel goed over nagedacht bij BMW/MINI.
Ik lees net trouwens dat de remlichten wel gaan branden bij 'gas' loslaten en dat lijkt me wel zo veilig. Ik had het nog gevraagd aan de instructeur die mee was, maar hij dacht dat ze alleen gingen branden bij actief remmen. Ze hebben er dus wel goed over nagedacht bij BMW/MINI.
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: De glazen stad
Bericht
Mooi verslag Ivo
The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Onze sponsors