Mistachterlichten doen het niet

mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

Mistachterlichten doen het niet

19 mei 2011, 09:27

ik kon er nog geen bestaand topic over vinden, en de mensen die ik al had gebombardeerd met een vraag wisten het mij ook niet te vertellen, dus hoop zo op een oplossing te komen...

ik heb gisteren achter een ombouw gedaan van Cooper, naar Cooper S.

De Cooper bumper heeft in het midden 1 mistachterlicht.

Afbeelding

De Cooper S bumper heeft er 2, links en rechts

Afbeelding

Nou heb ik gisteren de 2 mistachterlichten aangesloten op het draadje waar eerst het enkele mistachterlicht op aangesloten was... (in mijn eenvoudige denkwijze zou je er van uit gaan dat de lampjes dan stroom krijgen, en gewoon gaan branden). helaas, niet dus, ik krijg de melding dat m’n mistachterlicht(en) kapot zijn. motor aan of uit, gewone verlichting aan of uit, maakt geen verschil, het blijft er helaas erg donker...

Nou denk ik dat dit komt omdat de computer is verteld dat die 1 mistachterlicht heeft, en dus een bepaalde hoeveelheid stroom naar het lampje gooit. En dat aangezien er nu 2 lampjes op aangesloten zijn, er meer stroom verlangt word, waardoor de computer van slag af raakt… ?
:roll: klinkt dit logisch, of is dit nu de grootste onzin??

Dan dacht ik zelf als oplossing aan de 2 volgende dingen.
Is het een mogelijkheid mijn computer te laten vertellen dat ie nu 2 mistlampen heeft, en dus meer stroom moet doorgeven? Waardoor de lampjes dus gewoon gaan branden als ik ze aanzet, en er geen foutmelding meer komt

Of zal ik 1 van beide mistlampen weer los koppelen, en er maar 1 aansluiten, dan zou in principe alles voor die computer weer moeten zijn zoals het was toch?

Het liefst heb ik natuurlijk wel dat beide lampjes gewoon gaan branden als ik ze aanzet, in plaats van 1…. ;)

Wie o wie kan mij duidelijkheid geven op m’n vragen?? En me vertellen wat te doen??

Het kan trouwens ook nog zijn dat ik de boel echt grandioos verkeerd heb aangesloten, maar daar ga ik eigenlijk niet echt van uit… :P

Alvast super bedankt voor jullie hulp!! :D :D

Groet,

Mark
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

19 mei 2011, 17:49

Makkelijkste is denk ik om te proberen om 1 lamp (de linker!) aan te sluiten, en kijken of de melding dan weg is.

Bij de Cooper S worden er 2 aansluitingen vanaf de module in de beenruimte gebruikt om beide lampen aan te sturen. Als ik het goed zie: pin 51 uit stekker X14261 voor de linker (dit is ook de aansluiting bij 1 mistlamp), en pin 10 uit stekker X14260 voor de rechterlamp.

Terug naar “MINI-talk”