Comfortabel Cooper D rijden met 17" ???

chris5150
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2011, 06:55

Comfortabel Cooper D rijden met 17" ???

29 mei 2011, 06:59

Hallo,
Wij gaan maandag een mini cooper D bestellen, en na enkele uurtjes met de configurator te "spelen", en enkele testritjes weten we hoe hij er zou moeten uitzien.
Het enige spijtig punt is dat we het niet echt zien zitten om 17" wielen te laten monteren wegens het hiermee toch wel samengaande oncomfortabele rijgedrag. Snelweg, of asfaltweg worden goed verteerd, maar eens er beton opduikt, of beschadigde stukken weg, gaat de bruut reagerende ophanging toch snel vervelen.
De Mini die we konden testen met de 17" had wél run flats gemonteerd, wat maakt dat de band zo goed als niets absorbeerd. Ook had deze Mini géén sportophanging. 1 dealer zei me eens dat wanneer er voor 17" geopteerd wordt, er ook best een sportophanging voorzien wordt omdat de auto anders meer zou stuiteren.
Qua looks is het natuurlijk simpel. Met 16" ziet de wagen er natuurlijk stukken minder aantrekkellijk uit dan met 17-ers... Langs de andere kant is het belachelijk om een wagen waarmee toch wat kilometers gaan gedaan worden te voorzien van banden die het comfort aanzienlijk gaan beknotten...
Ik zoek enkele reacties van mensen die 17" rijden zonder runflats... Zijn die vergevingsgezinder dan deze mét runflats?
Kan er, mits aanpassingen aan ophanging/banden, gereden worden met 17" die wel comfort bieden?
Alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

29 mei 2011, 09:52

Mini zal altijd meer "stuiteren" dan andere auto's . Ik weet niet wat je referentiekader is maar als je bijvoorbeeld uit een Franse auto komt, is dat niveau nooit te halen met een Mini.

ik heb met verschillende minis op 17 inch gereden mét runflat en zonder runflat , en nonrunflat is absoluut meer comfortabel.


Een oplossing voor jou kan nog zijn het monteren van FSD schokdempers die meer absorberen. Die hebben een soort electromagnetische schokdemping of zo, ik weet de techniek er niet van, maar het effect is merkbaar in het comfort.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Rocketruud
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Doetinchem
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2010, 11:25

29 mei 2011, 10:54

Chris, het blijft een kwestie van smaak, prioriteiten en vooral concessies.

Wil je mooi zul je voor 17" gaan en de relatieve stugheid moeten accepteren. Non-Runflat kan wat schelen. Ik heb zelf de nieuwste Dunlop SP Sport 01, Runflat en ben zeer tevreden, stil, top grip en super in de regen. Breedte en grip onder slechte omstandigheden moet je mi zeker ook meewegen. Ik heb daarom bewust geen 18" gemonteerd. Die worden nog breder met alle effecten van dien.

Wil (meer) comfort, heb je hoger rubber nodig. Meer tussen haakjes omdat een Mini nooit supercomfortabel wordt. Maar dat maakt m ook tot het superstrak sturende karretje waar we zo dol op zijn.

Ik zou altijd voor 17" gaan. Ik hou van een mooie look, strak sturen en feedback ih sturen, minstens 17" dus. Maar ik zou echt een lijstje maken van wat je ZELF het alle belangrijkst vindt. Rij bijv eens met 16", ik persoonlijk denk dat het verschil klein is en nog kleiner wordt wanneer je een stuggere band koopt, of juist omgekeerd wanneer.....enfin je snapt 'm. Succes met de keuze.

PS, zoek een echte goede bandenhandel, die je echt adviseren. Met alle respect voor de dealer, ze kunnen de eigenschappen van de wel 100 verschillende types niet kennen.
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Mortsel, Antwerpen
Berichten: 5849
Lid geworden op: 30 aug 2008, 11:23

29 mei 2011, 12:13

Ik heb het onlangs gemerkt met een maatje hoger.

Mijn winterwielen zijn 17" JCW R112's met Runflat winterbanden op (in 205/45) en ik ben overgeschakeld op mijn zomerwielen, 18" GP replica's met Dunlop SP Sports, non-runflat (in 215/35) en deze zijn zonder twijfel comfortabeler.

Maar een MINI is en zal altijd redelijk hard zijn..
chris5150
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2011, 06:55

29 mei 2011, 12:14

Wij reden tijdens testen bij de dealers tot nu toe altijd met 16-ers, hebben zelf een cooper D voor de deur staan met 16-ers, en onder comfort bedoel ik dat je oneffenheden in de weg natuurlijk wel voelt, maar het chassis niet continu schokkerig elke oneffenheid in de weg rechtstreeks op je ruggegraat afrekend... :-)
Een mini is idd zowiso stroef, maar er is een verschil tussen moegetrild uit de wagen te stappen na een rit, of een aangenaam stroeve wagen te besturen...
Ik wou weten of de zijkant van een 17-er nog mee zou helpen dempen...
Raar is ook dat ELKE dealer ons in feite afgeraden heeft om 17-ers te nemen... en dat terwijl ik enkel vroeg of dat de 17" comfortabel waren. Nog raarder was dat elke toonzaal vol staat met wagens uitgerust met 17-ers, en het enkele dealers duurde eer ik effectief met een wagen kon rijden die 17" schoeisel had... Zowat alle testwagens hadden 16" opzitten.Een verkoper zei me dat dit is om potentiële verkopers niet onmiddellijk te doen schrikken van het harde weggedrag...
1 dealer zei me zelf dat er heel wat mini's in de tweedehands verkoop zouden gaan omdat mensen na een tijdje het harde weggedrag met 17-ers beu zouden worden...
Maar het oogt natuurlijk mooi...
chris5150
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2011, 06:55

21 jul 2011, 18:33

De wagen is geleverd op 17" non run flats, en rijdt heerlijk...
Bedankt voor de tips! :yeah

Terug naar “MINI-talk”