Hoe werkt het bij een dealer? Relaas van een servicebeurt

mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

Hoe werkt het bij een dealer? Relaas van een servicebeurt

02 aug 2011, 14:37

Hoe zou het nou werken bij een dealer als je je MINI voor een servicebeurt brengt?

Ongeveer een maand geleden gebeld voor een servicebeurt. Deze kon pas ingepland worden afgelopen 1 augustus. Prima.
Netjes werd gevraagd of er nog dingen aan de MINI mankeerde, zodat alles soepeltjes zou verlopen.
Linker instaplijst laat los en is daardoor verbogen.
Rechter glas van stadslicht in voorbumper is door steenslag gesneuveld.

Omdat wij op vakantie wilde met dakdragers (geleend van clublid), wees betreffend clublid mij op een PuMa maatregel welke bij R55's uitgevoerd zou "moeten" worden.
Dit betreft een aantal vulblokjes in de dakrail achter de plastic lijst, om beschadigingen aan het dak te voorkomen. Dit omdat in het verleden is gebleken dat het dak kan beschadigen, vervormen of zelfs indeuken bij het gebruik van dakdragers.
Omdat ik in de buurt was (ruim een week voor de servicebeurt) langs de dealer gegaan en gevraagd of ze deze maatregel wilde uitvoeren. Tegelijk heb ik afdekdopjes voor de dakrail besteld om de rail na het afnemen van de dakdragers dicht te maken.

De PuMa maatregel wist men niets vanaf, maar na enig speurwerk op RealOEM (met door mijzelf meegebrachte nummers), werd dit gevonden.
Er stond geen tijdslimiet bij voor montage, en men weet ook niet of dit als garantie geld.

Vandaag dus de MINI terug opgehaald, krijg ik ongevraagd een rekening voor het uitvoeren van de PuMa maatregel € 383,48 incl. BTW.
De afdekdopjes zitten in de dakrail, maar staan niet op de rekening.
Het hulpgereedschap om zelf de afdekdopjes uit de dakrail te verwijderen voor plaatsing van de dakdragers is bij de monteur achtergebleven.

Instaplijst : moest besteld worden
Stadslicht : moest besteld worden
Wisserbladen : staan als service vermeld maar werd net gebeld dat die ook nog moeten.

Hoe werkt dat nou bij zo'n dealer vraag ik me af.

Is het trouwens ook niet zo dat de PuMa maatregel door BMW is opgesteld ter voorkoming van schade aan het dak, en dus derhalve als mankement aan het ontwerp van de MINI gezien wordt en dus onder garantie uitgevoerd zou moeten worden?

Het had wel netjes geweest als de dealer mij even gebeld had dat het aanbrengen van 22 kunststof blokjes 'à €0,63 komt op 38 montage-eenheden 'à € 7,90!
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

02 aug 2011, 15:10

Ik vind het raar dat je voor een PUMA maatregel moet betalen :s , dat zou ik dus ook zeer zeker niet doen. Het is een fout en BMW moet daarvoor betalen!

Ze hadden je trouwens sowieso moeten informeren dat hier kosten aan zijn verbonden, voordat ze dit uitvoeren. Toen ik nog Peugeot reed werd mij altijd gevraagd of ze de reparatie mochten uitvoeren, wanneer hier kosten aan zijn verbonden die mij niet op voorhand werden vermeld.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

02 aug 2011, 16:15

Daarom ga ik niet naar de dealer...... :roll: :roll:
JorisD
Be Mini
Be Mini
Locatie: Den Haag
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 mei 2009, 00:58

02 aug 2011, 16:21

Tegenwoordig heb je op de BMW en mini-site toch ook ruimte om dergelijke ervaringen achter te laten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

02 aug 2011, 17:24

stefan740 schreef:Ik snap even niet of men de nieuwe instaplijst en het nieuwe stadslicht al heeft gemonteerd of dat het nog moet?

Tsja hoe werkt het bij een dealer. Niet, zou ik zeggen. En dat is zeker niet om stemming te maken maar gewoon mijn ervaring bij meerdere dealers.

Men spreekt met de klant over een afspraak en zou daarbij alles goed moeten uitleggen met een financieel plaatje. Medewerker plant de afspraak in met benodigde uren en onderdelen. Dag voor de afspraak bestellen ze de benodigde onderdelen, die komen de ochtend en dan gaan ze aan de slag. Zo werkt het toch?

Zo werkt het idd!!
Op een enkele dealer na worden alle BMW dealers 's-nachts aangeleverd, dus hebben ze aan het begin van de dag alle onderdelen voor die dag binnen. Hadden ze je ook even kunnen bellen of je de afspraak zou willen verzetten en hadden ze je meteen de kosten voor de dakdragers kunnen melden.
En het is juist de service/klantvriendelijkheid om je bestaande of toekomstige klant goed te informeren wbt de kosten.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

02 aug 2011, 17:31

jammer dat je zo´n eravring hebt. Gaat antuurlijk nergens over om je bijna 400 euro te laten betalen voor het aanbrengen van een paar stukjes plastic die eigenlijk een ontwerpfout moeten verdoezelen. en dan mag jij het nog betalen ook. Moet niet gekker worden.

Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met mijn dealer, Van Poelgeest in Amstelveen. Ik kan iedereen het alleen maar aanraden om daar naar toe te gaan, zeker als ik alle slechte ervaringen lees.

Succes!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

02 aug 2011, 18:07

De dealerdiscussie komt regelmatig weer naar boven.
In 7 jaar Mini rijden heb ik alleen maar positieve ervaringen gehad met Keram Maastricht al weet je van tevoren dat het niet de goedkoopste zijn. Ik heb ook al eens een PUMA maatregel op mijn aanvraag laten uitvoeren en dorpelroest laten herstellen en beide kosteloos. In het tweede jaar van de garantie vond men ook nog enkele puntjes die ik niet gezien had en die men onder garantie heeft hersteld. Het kan kennelijk erg verschillen per dealer.

Bij mijn weten is een PUMA een verbetering die zonder terugroepactie uitgevoerd wordt en die wanneer nodig bij een service kosteloos uitgevoerd wordt wanneer van toepassing. Als je nooit dakdragers gaat monteren hoeft deze PUMA natuurlijk niet uitgevoerd te worden. Als je buiten de dealer om dakdragers gaat monteren dan weet je dit normaal ook niet maar (door dit forum) zijn we over het algemeen wat slimmer dan de gemiddelde klant :)

Inderdaad vragen om feedback te kunnen geven via het nieuwe systeem alhoewel de rekening er niet door betaald wordt. Slechte dealers zijn misschien niet zo scheutig met geven van inloggegevens voor de feedback.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

02 aug 2011, 18:25

Berthil, je schrijft precies wat ik wilde gaan schrijven.


Als je aftermarket de dakdragers erop zet, moet wat mij betreft zo'n Puma niet kostenloos uitgevoerd te worden, maar de prijs van 383 euro die nu gevraagd wordt gaat helemaal nergens over.


mini7benno schreef:Vandaag dus de MINI terug opgehaald, krijg ik ongevraagd een rekening voor het uitvoeren van de PuMa maatregel € 383,48 incl. BTW.
mini7benno schreef:Het had wel netjes geweest als de dealer mij even gebeld had dat het aanbrengen van 22 kunststof blokjes 'à €0,63 komt op 38 montage-eenheden 'à € 7,90!
Benno, je schrijft "38 montage-eenheden". Hoeveel minuten is een montage-eenheid eigenlijk?


Ik maak altijd vooraf een prijsafspraak en vastlegging van de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Daarbij verbied ik expliciet de dealer om enig additioneel werk uit te voeren zonder telefonisch vooroverleg. Anders gaat er weer eentje hobby-en en dan mag ik de uren betalen. Ben ook door schade en schande wijs geworden, helaas.

Bij het uitvoeren van niet-standaard werk maak ik me vooraf al zorgen of de monteur het al wel eens eerder heeft gedaan, en dat vraag ik ze dan ook maar op de man af. Niet-standaard werk is gevaarlijk omdat ze geen goede indicatie kunnen maken van de tijdsbesteding.



Hier de link naar het persbericht over het nieuwe Mini Nederland online recenties systeem. Het systeem is volgens mij nog niet gereleased.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

02 aug 2011, 19:11

Toch jammer dat (sommige) dealers telkens weer van deze "kansen" laten liggen...Als ik kijk naar BWM Den Haag tov Smudde is het echt 100% anders...

...zelfs toen ik Fabian, staande aan de desk bij de dealer in Den Haag, aan de telefoon had, krijg ik nog een schandalige service..er werd gewoon keihard gezegd dat Smudde zaken toch niet zou vergoeden, terwijl ik ze nota bene aan de lijn had..

Lost jou probleem natuurlijk niet op, maar ik zou a. zeker reclameren tov de kosten voor de puma maatregel en b. zorgen (in het vervolg) goede afspraken te maken met de dealer...desnoods, zoals ik, in Enschede een auto kopen, terwijl ik in Rijswijk woon :lol:
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

02 aug 2011, 20:02

Een punt was ik nog vergeten. Ik reken altijd gelijk bij het ophalen aan de balie af. Dan krijg ik niet achteraf nog een factuur per post waar onverwachte zaken opstaan.



Deze handelswijzes zijn blijkbaar nodig in autoland. Ik schreef bovenstaande op basis van mijn ervaringen met Peugeot, Ford en Mini dealer.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

02 aug 2011, 20:59

Ik heb ook altijd dat soort gezeur met die dealers!!
Daarom ga ik er ook liever niet meer heen maar soms moet je wel ..
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

02 aug 2011, 21:02

38 x 5 minuten :shock: voor het monteren van de dakdrager plaatjes. Is inclusief ophalen onderdelen in Munchen of Oxford?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

02 aug 2011, 21:21

Mede door de "klantvriendelijkheid" bij mini ga ik ook niet meer naar een dealer, tenzij het niet anders kan.
Scheelt je meteen een hoop ergernis, reistijd en een bom geld waar je weer andere dingen voor kunt doen.

Terug naar “MINI-talk”