Ervaringen gezocht: Clubman voor woon-werk

aardvark
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2012, 22:16

Ervaringen gezocht: Clubman voor woon-werk

07 nov 2012, 22:28

Hoi,

Nieuw op het forum, hallo!

Net even een beetje rond gebrowsed en ben van alles aan het lezen maar het is nog niet zo makkelijk om te vinden wat je zoekt. Dus hier komt tie!

Ik heb een BMW 530D Touring, ding is te duur en er gaat ook ineens vanalles kapot, hij is ook al bijna 13 jaar oud dus ja.

Nu zit ik te kijken naar een Mini Clubman D uit Mei 2009 met 54000 op de teller. Ik heb al uitgerekend dat tie inclusief afschrijving goedkoper gaat zijn dan die BMW dus dat zit wel goed. Ik ga natuurlijk nog een paar keer goed kijken en een (of twee) keer een proefrit maken maar laat ook es horen hoe het anderen bevalt.

Voor woon-werk, 140km per dag. Het zal geen 530D ervaring zijn maar verder? Geluid? Comfort?
Die ik op het oog heb ik nog best nieuw, wat kan ik verwachten als ik er 100,000 km bij zet? Gaan er dingen rammelen, zijn er kinderziektes, kwaaltjes?

Zijn de ruitenwissers stil? Gekke vraag mischien, maar ik haat dat sjoep, sjoep, sjoep van die goedkope wissers. In de BMW hoor ik letterlijk echt helemaal niets van die dingen. Muisstil. Heerlijk.

Waar moet ik op allemaal op letten, buiten de gebruikelijke dingen (mini specifiek dus, zeg maar)?

Bedankt vast! Morgen ga ik kijken :P.
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

08 nov 2012, 07:41

Hoi daar,

Ik heb een Clubman voor woon-werk (3 kilometer, maar dat daargelaten). Is een lease MINI met 1.4 liter benzine motor, dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar.
Om te beginnen....... Als je een hekel hebt aan geluidjes, rammeltjes, kraakjes en sjoep, sjoep......... Suc6 :oops:
Ruitenwissers hoor je aan de voorkant en achter helemaal. Achter wordt goed vuil omdat de achterkant recht is en de wielen ver achter zijn geplaatst.
Clubman kraakt bij het inrijden van een straat waar een drempel ligt. De Clubman lijkt te torderen op het Clubdeurtje.

Verder vind ik het een prima rij auto. Minder beleving als mijn eerdere MINI's en vooral een stuk minder power. Maar het CJIB weet me al 2 jaar niet meer te vinden :mrgreen:
Ik ben trouwens zelf niet zo'n snelwegridder. Heb de Clubman nu 3 jaar en er staat 55K op de teller.

Suc6 met je zoektoch!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

08 nov 2012, 07:53

mijn wissers aan de voorzijde hoor ik nooit en zelfs niet op droge ramen misschien moet je ook aan de aero wissers van bosch.
kraakjes en geluidjes staan mini's om bekend en is het karakter van de auto :lol:
denk als je uit een 530 komt het behoorlijk inleveren is voor je gevoel en de mini dit alleen kan goed maken met de looks.
dus als je hem heel mooi vind heb je de "nadelen" er wel voor over, maar vind je hem wel aardig dan denk ik dat je beter een andere comfortabele auto kunt kopen.

achterkant van mini is heel irritant dat het zo'n vuil magneet is :evil:
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

08 nov 2012, 08:08

Wij hebben dan wel geen Clubman (R56 Hatchback), dus de ervaring zal net iets anders zijn, maar ik vind dat de MINI juist niet zo veel kraakt en rammelt. Zal denk ik ook maar net zijn wat je gewend bent, want wij hebben ook een Renault Espace en die kraakt veel meer! Een 5-serie is daarentegen een erg degelijke auto, dus ik ben bang dat je er wel wat op zult inleveren.
De Ruitenwissers vind ik trouwens aan de voorkant ook veel sjoep sjoep doen, echt irritant vooral als je er op gaat letten :mad: Merk je echt verschil met die wissers van Bosch speedy?

Veel succes met je keuze! :p
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

08 nov 2012, 08:21

heb nooit de andere gebruikt ! maar de bosch zijn super en staan ook nog eens veel mooier :p
vergeleken met de r53 is de mijn auto ook muis stil :mrgreen: maar denk vergeleken met een bmw 5 serie een rammel bak :mrgreen:
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

08 nov 2012, 08:31

speedy schreef:heb nooit de andere gebruikt ! maar de bosch zijn super en staan ook nog eens veel mooier:
Ok, ik zal het eens in de groep gooien hier!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

08 nov 2012, 08:35

anders kom maar een keer testen bij mij :wink:
je woont toch dicht bij :lol:
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

08 nov 2012, 08:46

Haha, ja dat is waar :D
aardvark
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2012, 22:16

08 nov 2012, 10:52

Hey bedankt voor de reacties.

De BMW is muisstil op de grote weg. Richels, kuilen en gaten klappen echt hard in de achterwiel ophanging. Ongelijke klinkerweggetjes is echt niet stil hoor. Beetje aard van het beestje, ze doen het allemaal (de tourings dan, sedans niet). Ook hoor ik m'n aandrijfas draaien alsof er een lager kapot is maar daar is ondertussen 3 x naar gegeken en ze kunnen niets vinden.

Het gaat er niet om dat het allemaal muisstil is, de 530 is een heerlijke auto natuurlijk dus ja, het wordt inleveren, zowel aan ruimte en comfort maar dat is niet zo zeer het punt.

Geen kwaaltjes? Eigenaardigheden waar ik op moet letten? Ik las al iets van een tik/ratel in de motor. Andere dingen?

Hoe gaat het em af als ik er 100,000km bij tik? Die bimmer heeft er bijna 3 ton op staan en op dat lagergeluid na (wat je eerlijk gezegd alleen maar kan horen omdat die auto zo stil is), doet tie het alsof tie nog nieuw is.

Maar nogmaals, een geluidje is geen probleem hoor. Als de ruitenwissers maar stil zijn :lol:
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

08 nov 2012, 11:18

Onze MINI heeft nog niet zo veel kilometers gelopen, dus ik weet niet wat er gebeurt als er een ton bijkomt. De tik/ratel in motor komt alleen voor bij een Cooper S. De distributieketting rekt dan uit en dit zorgt voor een ratelend geluid. Aangezien je voor een Cooper D gaat zou je hier geen problemen mee moeten hebben. Woosh! Heeft ook een Cooper D en die heeft wel problemen met inhouden van de motor, maar waar dat precies door komt weet ik niet.

Dit helpt je misschien een klein beetje, maar voor de echte ervaring zou je iemand met een Cooper D moeten hebben.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

08 nov 2012, 11:21

Wij hebben een Clubman Cooper D en die heb ik nu sinds juni dit jaar. Daarvoor hebben we een Clubman Cooper S gehad. De S was storingsgevoeliger dan de D. Tot op dit moment probleemloos ruim 15dkm mee gereden (stond 100dkm op toen ik 'm kocht). Piepjes of kraakjes heeft die van ons niet. Als je geen sjoepsjoep-ruitenwissers wil dan moet je, zoals Speedy al aangeeft, de Bosch Aerotwin ruitenwissers nemen. Die zijn muisstil. Achterste ramenlappers ook gewoon regelmatig vervangen want die slijten nou eenmaal snel door veelvuldig gebruik.

Ik rij tot op dit moemnt gemiddeld 1:20 met de Cooper D en dat bevalt me uitstekend. Ik hou me dan redelijk netjes aan de snelheid, maak heel veel gebruik van de cruisecontrol en schakel op advies van de schakelindicator. Je komt dan nog ruim mee met het overige verkeer trouwens, je hoeft 'm niet op z'n staart te trappen om vlot te zijn. Ik heb naast de Cooper D ook een JCW Cabrio met 211pk en het vermogen van de D stoort me nooit. Daarvoor ook altijd 200+pk MINI's gehad.

Zelfs na verlaging is de Clubman nog steeds comfortabel genoeg om er lange afstanden mee af te leggen, iedereen is altijd verrast wat voor een fijne cruiser het is.

Die van mij tordeert ook nu nog niet extreem, alleen bij extreme drempels waar ik schuin overheen moet door de verlaging, zorgen soms voor wat tordeerkraakjes ter hoogte van de Clubdoor, maar niks extreems.

Nog een tip; kijk ook eens rond in Duitsland. Mij scheelde het ruim 3000 euro op een vergelijkbaar Nederlands exemplaar en dan is 'ie nog completer uitgerust, betere historie en minder km's..

en omdat er altijd een reden is om je eigen auto te spammen :mrgreen: een paar plaatjes van die van ons....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

08 nov 2012, 12:30

Haha ik was eigenlijk al begonnen met typen van een verhaal over mijn Dubman, maar Rob (spammert!! :roll: ) heeft al een hele hoop verteld wat ik ook ondervind.

Ik heb sinds september een Clubman Cooper D. Ik heb er inmiddels 8000 km mee gereden (gekocht met 64.500 km) en ik ben erg te spreken over het rijcomfort (ook na verlaging met schroefset), maar ik kom dan ook uit een Citroen C1 (en daarvoor 2x een R50 Cooper) :lol:
Ik rij dagelijks 100 km naar m'n werk en terug, 1000 km in de week dus. Ik hou me iets minder aan de snelheid (max 20 km/h te hard) als Rob, heb altijd de sportknop aan en ik pak ook regelmatig een file mee, en nog rij ik tussen de 1:18,5 en 1:20.
Af en toe zijn er wel kraakjes enzo. Het trillen van het zonnescherm van het panoramadak bijvoorbeeld, heel klein stukje dicht doen en dan is het weg. Het klepje van het opbergvak uit het opbergpakket wil ook wel eens trillen bij een specifieke snelheid.
Maar kraakjes ben ik wel gewend van de twee 1e generatie Coopers die ik heb gehad, t.o.v. die twee valt het heeeeel erg mee.

De achterkant van een Clubman wordt nog sneller vies dan van een hatch. Soms heb ik het idee dat het op de achterruit harder "regent" dan op de voorruit.

Als je buiten de auto staat klinkt de diesel best zwaar, maar tijdens het rijden valt het erg mee. Mijn zwager rijdt hetzelfde aantal kilometers met een Fiesta diesel (=zelfde motor) en die motor hoor je echt een stuk beter tijdens het rijden.
Verder heeft een MINI natuurlijk een vrij rechtopstaande ruit en zal je waarschijnlijk meer rijwindgeluiden horen dan je gewend bent, maar of je dit hinderlijk vindt zal je het beste zelf kunnen ondervinden tijdens een proefrit.

De Cooper D motor is een redelijk probleemloze motor. Woosh! heeft inderdaad wel wat probleempjes gehad met zijn gechipte One D, maar dat ligt ook voor een deel aan zijn rijgedrag (Sorry WJ :oops: ), het is dan ook een leasert.
Mijn ex rijdt al 2 jaar een gechipte Cooper D hatch 700 km per week en heeft ook last gehad van inhouden maar dit is nu opgelost. Iets met het gaskleppenhuis geloof ik. Verder niet veel problemen.

Fijne opties om over na te denken voor een woon-werkverkeer Clubman:
- Sportknop
- Multifunctioneel stuurwiel (met Cruise control en audiobediening)
- Regen- en lichtsensor
- Automatisch dimmende binnenspiegel (heb ik helaas niet, wel achteraf in te bouwen)
- Bluetooth
- Navi
- Sportstoelen

Toch weer een heel verhaal geworden :mrgreen:
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

08 nov 2012, 12:34

Foutje dacht dat Woosh! ook een Cooper D had :oops: Komt omdat ie er zo dik uitziet denk ik :D
aardvark
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2012, 22:16

08 nov 2012, 13:04

Zijn er zoveel meer problemen met gechipte versies?

Zijn er ervaringen met die Tuning Powerbox op zo'n dieseltje?
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

08 nov 2012, 13:17

Er zijn niet specifiek meer problemen met gechipte Doopers. Er rijden hier ook genoeg rond zonder problemen. Het staat bij mij ook nog op mijn to-do-lijstje als m'n geldboom weer blaadjes heeft gekregen in het voorjaar :mrgreen:
Een R55/56 Dooper durf ik wel te chippen, een R55/56 S zou ik niet zo snel doen (iig niet alleen chippen).
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~

Terug naar “MINI-talk”