start/stop automaat foutmelding

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Rudy
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jan 2022, 19:16

start/stop automaat foutmelding

02 aug 2023, 13:12

Melding start stop.jpg
Beste forumleden,

De laatste tijd krijg ik regelmatig een melding in het display over de start/stop automaat.
Dat deze is uitgevallen en dat de motor auto niet niet automatisch uitschakelt of aanslaat. Foutmelding komt de laatste tijd steeds vaker op het display.


Ook na het starten en ik heb deze functie d.m.v. de knop uitgezet verschijnt deze na enige minuten op het display. De accu is vier jaar oud.
Auto rijdt verder goed. Betreft Clubman S, r55 uit 2011.

Nu gebruik ik deze functie nauwelijks. Vind het alleen vervelend als ik telkens een foutmelding krijg op het display.
Enig idee wat het zou kunnen zijn en/of ik deze functie zelf op een of andere manier zelf definitief kan uitschakelen.

Groet en dank voor het meedenken.

Rudy
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3238
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: start/stop automaat foutmelding

02 aug 2023, 22:03

Mijn advies en voor nu even het simpelste om de accu even te laten checken.
Ze zetten er een apparaat op en kunnen dan meteen zeggen of de accu goed is.
Is de accu goed dan zou mijn volgende stap zijn de auto uit laten lezen (OBD) en afhankelijk van de foutmelding verder gaan zoeken.

Succes,

Milco
Rudy
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jan 2022, 19:16

Re: start/stop automaat foutmelding

04 aug 2023, 09:00

Ik ga de accu checken en de auto nog laten uitlezen. Gisteren een paar honderd km gereden. Dat zou voldoende moeten zijn voor het volledig opladen van de accu.
Melding komt niet altijd direct na het starten. Gisteren kwam de melding na een fiks aantal km. verder geen problemen, auto rijdt goed.
Op een Engelse site las ik dat probleem start/stop vaker voorkomt.
Als deze niet werkt is dat afhankelijk zijn van diverse factoren zoals omgevingstemperatuur, airco, temperatuur motor, accu onder bepaald %, etc.). Er zou dan geen foutmelding op het display verschijnen omdat er geen sprake is van een "fout" of storing maar is een soort beveiliging. Of dat zo is weet ik niet.
Als er wel een dergelijke foutmelding wel verschijnt dan heeft de ECU vastgesteld dat er ergens een storing zit. De vacuümsensor wil ook nog wel eens de oorzaak zijn.
Ik laat het nog weten.
Rudy
Albert58
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2023, 13:51
Nederland

Re: start/stop automaat foutmelding

21 nov 2023, 11:51

Hallo Rudy, ik heb ook een Mini Clubman uit 2011 en sinds deze zomer precies hetzelfde probleem!!
Ik ben dan ook zeer geïnteresseerd of het probleem bij jou boven water is gekomen en opgelost is?
Je zegt dat de vacuümsensor misschien de oorzaak zou kunnen zijn, waar zit deze precies?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3238
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: start/stop automaat foutmelding

24 nov 2023, 19:31

Hoi Albert,

anders Rudy via de knop contacteer/mail een mailtje sturen in geval hij niet reageert. Misschien de snelste manier om hem te bereiken.

Succes,

Milco
Rudy
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jan 2022, 19:16

Re: start/stop automaat foutmelding

31 jan 2024, 17:06

Allen,
Ik heb het nog niet gemaakt. Nog niet aan toegekomen. Accu wel uitgelezen die is goed, kwam verder een foutmelding naar voren : permanente remvacuümdruksensor storing. Wat ik ook had verwacht. Onderdeel 34336875605 kost € 163,00 bij Ekris, Beste is om origineel BMW/MINI onderdeel te gebruiken (wel wat duurder). Las namelijk dat bij het gebruik van andere goedkopere onderdelen het probleem zich soms blijft voordoen. Kan natuurlijk per onderdeel verschillen.
Zag eerder bericht over gelijke storing (Albert). Niek (carfreak) had naar aanleiding daarvan filmpje geplaatst over hoe dit te fixen en de locatie van de sensor. Zie
(link knippen en plakken en in browserbalk plaatsen). Dank daarvoor.
Groet

Rudy
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: start/stop automaat foutmelding

31 jan 2024, 19:57

Hopelijk lost een nieuwe sensor het probleem op.
Rudy
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jan 2022, 19:16

Re: start/stop automaat foutmelding

07 apr 2024, 10:34

Allen,
Heb auto auto uitgelezen. Betrof inderdaad remdruksensor. Sensor is afgelopen week vervangen. Werkt weer prima. probleem opgelost.

Rudy
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: start/stop automaat foutmelding

09 apr 2024, 20:25

Super dat het weer naar behoren werkt. Dank je voor de terugkoppeling.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: start/stop automaat foutmelding

12 apr 2024, 09:29

Gisteravond ook dezelfde sensor vervangen voor onze R60, nav deze thread. :icon_top:
Was wel een *&% klus om dat ding er weer in te krijgen, maar de foutmelding is verdwenen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: start/stop automaat foutmelding

12 apr 2024, 18:49

Super :icon_top:

Terug naar “Interieur en audio”