Beek turbo upgrade ervaringen?

cooperass
One wheel wonder
One wheel wonder

07 dec 2010, 19:03

Turbo uit 2011 is dezelfde
Dat wist ik niet javascript:emoticon(':icon_top:')
Het is gewoon een hybrid turbo, ik zou het niet aanraden om te doen
Hoezo geen hybrid, als er kwaliteitscomponenten gebruikt worden, machinale bewerkingen aan de behuizingen netjes uitgevoerd worden, alles netjes gebalanceerd wordt hoeft dit toch niet slechter te zijn?
Alleen zou ik upgraden naar een JCW turbo, vroeg of laat smelten jou zuigers ;-)
Is dit te onderbouwen? zijn er verhalen bekend waar dit gebeurd is?
Je kan makkelijk jou ouwe turbo laten tunen naar een JCW versie (groter compressor wiel)
41mm ipv 37mm
Als je je compressor wiel vervangt maak je toch eigenlijk een K03/K04 hybrid turbo??
Met de Alta blijft je een turbo dip hebben hoor en zeker in Koppel in lage toeren :icon_top: :icon_top: :icon_top:
Turbo gat is minimaal, zoals te lezen is is er vrijwel geen koppel verlies bij lage toeren, de turbo spint 250 toeren later op dan een cooper S turbo.
Neovo
Be Mini
Be Mini

08 dec 2010, 08:55

cooperass schreef:
Turbo uit 2011 is dezelfde
Dat wist ik niet javascript:emoticon(':icon_top:')
Het is gewoon een hybrid turbo, ik zou het niet aanraden om te doen
Hoezo geen hybrid, als er kwaliteitscomponenten gebruikt worden, machinale bewerkingen aan de behuizingen netjes uitgevoerd worden, alles netjes gebalanceerd wordt hoeft dit toch niet slechter te zijn?
Alleen zou ik upgraden naar een JCW turbo, vroeg of laat smelten jou zuigers ;-)
Is dit te onderbouwen? zijn er verhalen bekend waar dit gebeurd is?
Je kan makkelijk jou ouwe turbo laten tunen naar een JCW versie (groter compressor wiel)
41mm ipv 37mm
Als je je compressor wiel vervangt maak je toch eigenlijk een K03/K04 hybrid turbo??
Met de Alta blijft je een turbo dip hebben hoor en zeker in Koppel in lage toeren :icon_top: :icon_top: :icon_top:
Turbo gat is minimaal, zoals te lezen is is er vrijwel geen koppel verlies bij lage toeren, de turbo spint 250 toeren later op dan een cooper S turbo.
Een hybrid turbo is zeker niet slecht in tegendeel zelfs
Ik bedoel dat je makkelijk jou standaard turbo kan laten ombouwen met een K04 compressor of JCW compressor
Kost een kleine 500£ met versterkte druklagers
Bij de jcw zitten gesmede zuigers en dat heeft een reden....
Er zijn er al die de KKK ongebouwd hebben naar een K04 en ze verliezen heus wat koppel wees gerust
JCW turbo 240pk bij 360nm (zie rob)
Upgrade K04 245pk bij 325nm ...

Als je upgrade, kan je gewoon jou oude turbo laten ombouwen
en een jcw map sensor plaatsen
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 okt 2011, 23:34

Ff wat info nog over de gebruikte turbo's.

De gebruikte turbo's komen van BorgWarner en zijn twinscroll, wat betekent dat er geen twee schoepen of variabele turbine's gebruikt worden, maar dat het kanaal waar de uitlaatgassen doorheen gaan niet uit één kanaal bestaat maar uit twee. Hierdoor krijg je meer snelheid in de uitlaatgassen waardoor de turbo sneller opspoelt. Ook is er geen negetieve beinvloeding van de cilinders onderling. Cilinder 1&4 worden samengevoegd en 2&3. Normaal komen ze allemaal samen in één collector. Als dan één cilinder zijn gassen uitstoot gaat een andere net open waardoor de snelheid uit de gassen gehaald wordt(er ontstaat namelijk een lichte vacuum). Met twinscroll heb je dit niet omdat 1&4 en 2&3 elkaar niet beinvloeden.

Compressor zijn van het K06 type, zogenaamde ETT compressoren wat staat voor extended tip technology. De S is 38mm inducer en 50mm exducer. De JCW 41/50mm (type 2080).

De turbine's zijn identiek 45mm in en 40.5 ex.

De upgrade die gedaan wordt is vergroten inlaat compressorbehuizing, monteren RS6 as, RS6 compressor en aangepaste RS6 turbine want anders past hij niet (51mm/46mm, geen materiaal genoeg voor). Alta gebruikt echter RS4 turbine(50/42) en 2277 compressor van(43/56) Porsche 997T. 360graden trustbearing en geen dubbele seals want ook hier is geen ruimte voor.

Veel grotere compressor heeft geen nut, kans op surge en behuizing zowel turbine als compressor is toch te klein.

Zo te zien werkt de wastegate dmv vacuum, of dat bij de JCW anders is weet ik niet.

Binnenkort beginnen met sleutelen, monteren Apexi luchtfilter, hybride turbo(voorzien van Forge BOV), katloze non resonated uitlaat 57mm, iets grotere IC om mee te beginnen (later komt er nog een iets grotere op als ik mijn JCW Aero bumper monteer, maat wordt dan 420mmx160mmx90mm).
Laatst gewijzigd door Beetle op 06 jul 2012, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2011, 20:34

Ik ben benieuwd naar jouw project Sander ( = Beetle ) 8)
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

18 nov 2012, 15:00

BlueCooperS schreef:Ik ben benieuwd naar jouw project Sander ( = Beetle ) 8)
In ieder geval iets meer vermogen. :wink:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”