Mini cooper s r56 pakking uitlaatspruitstuk/downpipe

Gebruikersavatar
Prutser
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: tilburg
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2019, 13:10

Mini cooper s r56 pakking uitlaatspruitstuk/downpipe

29 aug 2019, 14:26

hi iedereen,

Ik had van de week een motorlampje in mijn mini cooper s r56 n14.
Dus naar de garage uitgelezen en wel foutcode 2885(als ik mij goed herriner), vuldrukafwijking.
De garage vertelde me dat het de pakking van het uitlaatspruitstuk is en voor reperatie 900 euro kost.
Ik heb de volgende dag mijn auto opgehaald en om dit te fixen moet ik mijn turbo demonteren.

Nu ben ik het volgende van plan.
Pakking verwisselen en als ik daar toch al bezig ben kan ik net zo goed direct er een catless downpipe onder gooien.

Nu heb ik deze onderdelen besteld.
https://www.ebay.nl/itm/170466438510
https://www.autodoc.nl/elring/207022

mijn vraag is of ik dit juist besteld heb en of ik die downpipe ook zonder lambdasonde kan gebruiken?
wat zijn daar de gevolgen van en is het verstandig of juist niet (lijkt me niet).
en zijn er tijdens het monteren van deze onderdelen dingen waar ik op moet letten of voor uit moet kijken?
word voor mij de eerste keer dat ik sleutel aan de mini.

mvg,
Patrick kanters
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Mini cooper s r56 pakking uitlaatspruitstuk/downpipe

30 aug 2019, 07:48

Als je de turbo gaat demonteren, dan moet je meer vervangen dan alleen die ene pakking ben ik bang.

De olieretour van turbo naar motor gaat niet los, die gaat breken/scheuren. Deze ook vervangen als je slim bent. (heb ik toevallig nog een OEM op voorraad liggen)
De olievoedingsleiding zitten koperen ringen tussen, deze ook vervangen.

Bij vervangen downpipe moet je die pakkingen ook vervangen + klem + tapeinden + moeren.
De klem trekt klom en de pakking is dood

Om lekkages achteraf te voorkomen kan je deze beter erbij bestellen/vervangen

Zorg dat de auto sowieso een dag stil heeft gestaan en spray alles in met kruipolie. Alle bouten en moeren die je los gaat draaien, die zijn heet geweest. Alles zit muur en muurvast. Zorg dat je draad kan optappen en nieuwe boutjes hebt liggen, scheelt je een hoop kopzorgen als je op zondag bezig bent en alles dicht is en maandag toch ergens heen wilt ;)

Waarom zou je de lambdasonde niet overzetten? Je krijgt toch een storing, dat wel .. ik weet alleen niet of die hetzelfde is als je de sonde niet aansluit tov wel aansluiten
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Prutser
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: tilburg
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2019, 13:10

Re: Mini cooper s r56 pakking uitlaatspruitstuk/downpipe

01 sep 2019, 20:32

Hi BMX,

Bedankt voor je reactie hier heb ik veel aan!

Ik was ook zeker van plan zoveel mogelijke oude bouten pakkingen en dergelijke te vervangen.
Ik ben namelijk van plan de mini in vermogen te gaan tunen en hem tegelijkertijd betrouwbaarder te maken dmv oil catch can en dergelijke.

Voor mij is het alleen allemaal nog nieuw omdat ik eigenlijk nog nooit gesleuteld heb aan auto's. (gelukkig wel beetje verstand van hoe het werkt)

Je zegt dat je de olieretour nog op voorraad heb en deze neem ik dan ook graag van je over en weet jij misschien waar ik de andere onderdelen vandaan kan halen of precies vinden welke in nodig heb?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”