Mini blijft niet lopen

MiniR56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2021, 19:59

Mini blijft niet lopen

01 apr 2022, 20:29

Beste,

Ik ben vrij nieuw hier en heb inmiddels al een aantal Mini's gehad. Ik heb ze allemaal met een defecte motor gekocht volledig gereviseerd, even gereden en weer verkocht.
Nu heb ik er weer een maar hier zit een storing in die ik niet opgelost krijg. Betreft One 1.4 van 2009.

Ook deze motor is de motor volledig gereviseerd;
8x nieuwe klepzitting aan de inlaat.
Alle kleppen opnieuw ingefreesd.
Alle kleppen opnieuw afgesteld op de juiste hoogte voor het Vanos system
Cilinders opgeboord, nieuwe zuigers
Hoofdlagers, drijfstang lagers nieuw.
De motor is dus helemaal aangepakt.

Probleem is nu het volgende;
Ik blijf foutmelding P0011 en P0014 houden. Timing staat correct,
Nokkenasverstellers, Vanos ventielen en nokkenas sensoren reeds verwisseld.

Motor loopt stationair echt mooi en goed, start koud ook goed.
Echter motor zuigt erg hard onder het kleppendeksel. Als je de carterventilatie lostrekt slaat de motor af en bij het losdraaien van de olievuldop gaat de motor erg bokken.
Ook het uitschakelen van de benzinedamp afzuiging helpt niet. Trek je die slang los slaat de motor ook af.
Als de motor warm is en je start loopt de motor goed voor 3-4 seconden en slaat dan af. Dat komt omdat de motor de gasklep dan dicht trekt. Om de motor dan lopend te houden moet je gasgeven tot 2200rpm. Dat houd je dan even en dan schiet de motor door naar 3000rpm. Daarna blijft de motor lopen maar blijft zo har zuigen.

Inmiddels ander gasklephuis geprobeerd, inlaat spruitstuk vervangen en gecontroleerd op lekkages maar ik ben inmiddels door mijn ideeen heen.

Iemand nog tips??
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1963
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini blijft niet lopen

01 apr 2022, 21:33

Hi.

Balen dat je er niet uit komt met deze mini. Zo te lezen heb je voldoende kennis en ervaring met mini’s./ auto’s.

Ik ben zelf niet technisch genoeg om je te kunnen helpen.

Wellicht is het ook fijn om je even voor te stellen (who are you). Dan weten we ook wie de vragen stelt en kunnen we wellicht ook gebruik maken van jouw kennis.

Ook helpt het voorstellen vaak wel om meer reactie te krijgen.

Ik hoop dat je (met hulp van leden hier) het probleem kunt oplossen.
Succes.
Afbeelding
MiniR56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2021, 19:59

Re: Mini blijft niet lopen

01 apr 2022, 22:10

Hallo,

Inderdaad, ik zal me wat meer voorstellen. Ik ben werkzaam in de machinebouw en doe voornamelijk projecten en engineering. Dus geen "auto" beroep maar het is wel met de paplepel ingegoten omdat mijn vader altijd in de autotechniek heeft gezeten. Ik heb altijd veel aan autos gesleuteld. Meestal voor mezelf en een enkele keer voor anderen. Meestal kocht ik schadeauto's maakte deze alleen of samen met mijn vader weer helemaal op. Destijd geen Mini's maar voornamelijk Megane Coupe en cabriolet. (dus alweer even geleden) en daarna diverse merken maar voornamelijk Frans. Toen de kinderen echt klein waren heeft het een tijdje op een lager pitje gestaan maar nu ze wat ouder worden kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. Na af en toe een autootje vorig jaar een 5008 gekocht met een kapotte motor. Die heb ik gemaakt waar we nu als gezin mee rijden, maar in zo'n 5008 ligt dezelfde motor als in een Mini dus daarom maar op de Mini's over geschakeld en ik moet zeggen.. Ze rijden goed en qua bouw kwaliteit zitten ze toch beter in elkaar dan een Franse auto.
Begonnen met een gele One, daarna een prachtige bruine Mayfair en nu een witte One. Een Witte Cooper cabrio staat te wachten op een nieuw hart.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1963
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini blijft niet lopen

01 apr 2022, 22:23

Goed bezig. Dank je wel.
Duidelijk iemand met voldoende technische ervaring. En niet bang om verder te gaan dan een standaard aanpassing.


Ik hoop dat er mensen jou kunnen helpen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini blijft niet lopen

01 apr 2022, 23:02

#MINIR56,

ik heb ook niet de kennis die jij hebt van motoren maar je zou Martijn Schols van Schols autos (Meijel) eens kunnen vragen.
Hij onderhoud ook mijn beide MINI's en is zeer bekend met de 2de generatie motoren en misschien kan hij je op weg helpen.
Even telefonisch contacten, hopelijk heeft ie tijd want ze hebben het de laatste tijd super druk.
Je kunt je MINI ook aanbieden om de klacht te laten oplossen maar volgens mij sleutel je het liefst zelf aan de motor, wie weet heeft ie tijd voor je om even een paar vragen te antwoorden.

Succes,

Milco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”