Mini cabrio (R57) startte niet door te laag oliepeil?

Gebruikersavatar
Tom van Ginkel
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 jan 2014, 12:19

Mini cabrio (R57) startte niet door te laag oliepeil?

26 jan 2024, 18:54

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer na een tijdje niets gepost te hebben. een goed teken, want dat betekent dat we heerlijk hebben genoten van het rijden/karten in de mini. Maar er speelt toch wel wat en misschien iets ernstigs? We twijfelen.......daarom vragen we advies aan jullie. Ik leg het uit.

Wij rijden een mini Cooper Cabrio uit 2007 (R57)
Deze rijden we al ruim 5 jaar zonder noemenswaardige problemen.
Inmiddels heeft het blokje 169000 km gedraaid en keurig altijd onderhoud gehad.
De laatste tijd merkte ik op dat olieverbruik toeneemt.
Er gaat olie in met specs 5W30

Vorige week dinsdag was het koud en wilde de auto voor het eerst niet starten. De startmotor draaide goed rond, maar motor sloeg niet aan (de accu is goed).
Uiteindelijk kreeg ik de motor aan de praat door veel gas bij te geven. Al pruttelend kwam hij op gang en ging vervolgens goed lopen. Na stilgestaan te hebben, heb ik olie gepeild en deze bleek onder het minimum te staan (wel olie nog zichtbaar op peilstok net onder minimum). Daarna stukje gereden en eigenlijk niets geks meer gemerkt.
Toch naar de garage gegaan om diagnose/advies. Daar hebben ze de auto uitgelezen, olie op peil gebracht en niets geks geconstateerd.
Hun verklaring: waarschijnlijk door te laag oliepeil in combinatie met kou, zat er te weinig olie bovenin het motorblok. Hierdoor startte hij slecht. Op zich een logische verklaring.

Maar.....helemaal lekker zit het me niet.
Ik heb de auto een paar keer meegenomen naar mijn werk (mijn vrouw rijdt er normaal in) en op snelwegen flink gegast (ook lekker tussendoorwegen).Ook om op temperatuur te brengen en te ervaren wat de auto doet. Rijden doet hij goed (en leuk). Ik dacht wel olie te ruiken tijdens het rijden.

Toch de volgende dag weer gekeken naar oliepeil maar die stond boven het minimum. Ik heb nu de olie zelf verder op peil gebracht en kijk op de peilstok goed tot waar het peil komt, zodat ik het verbruik goed kan volgen vanuit een vast begin meetmoment. Het bijvullen van olie ga ik bijhouden om te zien hoeveel olie op hoeveel kilometer verbruikt wordt en ik heb het vermoeden van een liter op 1000-1500 km?

wat is jullie advies om te doen als verbruik hoog is:
1.inruilen? Maar welke mini met welk blok adviseer je dan?
2. repareren (volgens de garage tussen de 1500 en 2500 euro: klepseals en misschien zuigerveren). Ons gevoel zegt dat de auto het niet waard is, maar aan de andere kant hebben we er ook weer schik mee. 20.000 km terug nieuwe koppeling erin, pas nog achter remblokken, schijven en andere onderdelen vervangen.

Wat is wijs?
Willen jullie ons van advies voorzien?

Groet Tom
Tom van Ginkel; owner of New Mini Cooper Cabrio R57 2007 Sidewalk uitvoering
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3238
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini cabrio (R57) startte niet door te laag oliepeil?

26 jan 2024, 19:18

Tom,

Ik heb recent mijn R56 Cooper (N12 blok) verkocht aan Schols Autos die hem in gaat zetten als leen auto. De MINI had 330.000km op de klok en de mijne verbruikte ook wat olie maar dat viel allemaal best nog wel mee. Ik ben na overleg met Martijn Schols een tijd terug overgeschakeld van 5W30 naar 5W40 (MOTUL olie) en toen was het verbruik wat lager. Hoe peil jij olie, s' ochtends, koude motor voor de eerste start? Ik doe het altijd dan checken want dan is alle olie weer terug in je carter gelopen en geeft ie het beste aan het niveau van je oliepeil. Ik vulde hem ook nooit helemaal to max, altijd precies tussen MIN en MAX.

Persoonlijk zou ik bij de volgende oliewissel switchen naar 5W40 en eerst dan eens checken wat het olieverbruik is. Als je stil staat en je geeft was gas heb je dan blauwe uitlaat rook? Als je dat niet hebt dan zou ik er lekker mee door blijven rijden, reviseren kan altijd nog.
Als je de auto altijd netjes zijn onderhoud geeft dan moet je er nog een tijdje plezier van kunnen hebben.

Succes met je beslsissing.

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Tom van Ginkel
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 jan 2014, 12:19

Re: Mini cabrio (R57) startte niet door te laag oliepeil?

26 jan 2024, 20:33

Hallo Milco

Dank voor je reactie
Ik peil de olie altijd met een koude motor inderdaad zodat ik zeker weet dat het carter vol is gelopen.
De 5w30 was altijd het advies van de garage. Ik zal de 5W40 eens voorleggen.
Blauwe rook bij gas geven hebben we volgens mij niet, maar zal ik morgen eens naar kijken. Maakt het uit met warme of koude motor?

Groet Tom
Tom van Ginkel; owner of New Mini Cooper Cabrio R57 2007 Sidewalk uitvoering
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3238
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini cabrio (R57) startte niet door te laag oliepeil?

27 jan 2024, 21:58

Van mijn garage begrepen dat je dat bij koude start of als het blok warm is ook ziet als je olieverbruik hebt (blauwe rook als je motor stationair draait en je dan een paar keer gas geeft). Als ik me goed herinner als je dus die blauwe rook hebt dan moet je de klepseals vervangen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”