Morego Cooper S: 216pk, 318 Nm!!

Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

Morego Cooper S: 216pk, 318 Nm!!

24 aug 2007, 15:03

eeeh...., deze mag niet mee door met Speedy Mini Bad Ass II Street.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... tspec.html

groet, Ferdinand
Veel rijplezier!
marss
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5169
Lid geworden op: 18 feb 2007, 13:24

24 aug 2007, 15:22

VET!!!

marss
BigD
Winnaar v/d "oranje pylon"
Locatie: Breda
Berichten: 8509
Lid geworden op: 09 jan 2007, 21:21

24 aug 2007, 16:07

Heel dik 8) Mooie kleur :roll: mooi opvoerkitje :mrgreen:
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

24 aug 2007, 19:58

hmm, wel een héééél stuk duurder dan de Beek tuning... Dan maar 3 pk-tjes minder en de standaard uitlaat er gewoon onder.
vangrafhorst
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Haaksbergen
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 mar 2007, 15:58

25 aug 2007, 13:24

peter schreef:hmm, wel een héééél stuk duurder dan de Beek tuning... Dan maar 3 pk-tjes minder en de standaard uitlaat er gewoon onder.

Dat was ook mijn 1ste gedachte. EN het koppel is pas later zo hoog als bij Beek.
Ik zou het wel weten als ik nog moest gaan.

Joris
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

12 sep 2007, 12:21

veeeeel te snelle conclusies jongens, we weten er veeeel te weinig van om zo uit de hand al even te zeggen dat de keuze al gemaakt is, zou ik zeggen.

koppel absoluut:
Het gaat om de koppelkromme, en niet precies wanneer het hoogste punt is bereikt. En het is ook zeker niet zo dat 'hoe eerder, hoe beter' alleen maar beter is. Beek zegt dit overigens zelf ook, echt goed getunede auto's houden hun koppels 'vast!', ook na bijv. 5500 tpm. Leuk hoor torenhoge koppels in het begin, maar wat maak je daar nu gebruik van?? Het beste is dat het hoogste koppel en maximale (optimale) vermogen bij elkaar komen! Op dat punt kan de Morego tuning wel eens heel goed zitten, beter dan Beek. Superhoge koppels tussen de 1500-3000 toeren, en die daarna wegvallen, heb je niets aan. Auto's met een (o zo mooi..) vroeg koppel en in de hoge toeren wegvallen, gaan heel langzaam naar hun vermogen toe; eigenlijk heb je dan niets aan het topvermogen. Dus, uit het oogpunt van performance is het begrijpelijk dat hoge koppels in de hoge toeren worden geschoven: je ziet dat ook in de racerij, waar auto's (en motoren!) met een hele korte bandbreedte rijden waarin optimale trekkracht en vermogen samenkomen. het zou zo maar kunnen(?) dat de motorkarakter van de nieuwe r56 challenge op dit punt heel goed scoort, BMW weet wel zeker hoe dat werkt. Versnellingsbak heeft er ook weer alles mee te maken, ga zo maar door..

koppel relatief:
Het kan zo zijn dat het hoogste koppel bij de morego verder weg ligt dan bij Beek (voor zover dat iets zegt), maar dat beide koppels evenhoog zijn op het hoogste punt van Beek. De Morego gaat nog een stapje verder, zou zo maar kunnen. Ik heb de koppelkromme van de Morego niet gevonden op de website.

vermogen relatief:
De Morego heeft 2 pk meer (of zo). Tja, is dat het waard, ik denk dat je die 2 pk niet merkt. En het is natuurlijk praktisch om naar Nederland te gaan. zou ik weer zeggen.

Resume:
Trek niet te snel conclusies, en die discussies over hoge vroege hoge koppels is echt iets voor de consument, maar zijn als zodanig niet zo relevant. In algemene zin kun je zeggen dat hedendaagse auto's sterker zijn geworden, maar in specifieke zin is het "try before you die!"

groetjes, ferdinand
Veel rijplezier!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”