Mijn R55 uit 2011 maakt sinds de nieuwe koppeling ook een nieuw geluid..
Wanneer ik ontkoppel maar voornamelijk wanneer ik weer koppel na een versnelling omhoog is een duidelijke "kloenk" te horen. Met name van 1 naar 2, en van 3 naar 4 en beter wanneer de auto warm is.
Ook als de auto stil staat in zn 1 en je de auto als het ware doormiddel van ontkoppelen en koppelen wat naar voren laat bewegen is telkens het geluid te horen. Ik ben vorige week terug gegaan om de auto op de brug eens te controleren op eventueel versleten motorsteunen etc, of overmatige speling in de assen maar dat was niet echt het geval. Tijdens het vervangen is ook de krukaskering vervangen en de versnellingsbak olie.
De garage had zelf als verklaring dat het misschien te maken heeft intern de versnellingbak. Daar waar met de nieuwe, meer 'snappy' koppeling enige vorm van teveel speling nu beter merkbaar is. óf, andere versnellingsbak olie, met een ander geluid.
Heb ik iets over het hoofd gezien, moet ik ergens toch nog eens goed naar laten kijken, of zijn er dingen die ik nog kan checken? Ik hoor ze graag want dit rijdt niet heel rustgevend..
R55 Koppeling 'Kloenk'
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: R55 Koppeling 'Kloenk'
Kirill,
het is moeilijk inschatten op afstand. Wat je zou kunnen doen is een MINI specialist in de omgeving uitleggen wat er aan je clubman is gebeurd (vwb onderhoud/koppeling vervangen) en dat de auto nu een heel ander geluid maakt en vragen of zij eens een stukje met je auto kunnen rijden en kunnen aangeven of het geluid wat jij ervaart normaal is of dat er toch iets niet goed zit in je clubman.
Een MINI specialist kent een MINI vaak beter dan een universele garage.
Succes
Milco
het is moeilijk inschatten op afstand. Wat je zou kunnen doen is een MINI specialist in de omgeving uitleggen wat er aan je clubman is gebeurd (vwb onderhoud/koppeling vervangen) en dat de auto nu een heel ander geluid maakt en vragen of zij eens een stukje met je auto kunnen rijden en kunnen aangeven of het geluid wat jij ervaart normaal is of dat er toch iets niet goed zit in je clubman.
Een MINI specialist kent een MINI vaak beter dan een universele garage.
Succes
Milco
- Clubman Kirill
- Nieuw Lid
Bericht
Re: R55 Koppeling 'Kloenk'
Waar ik heen ga is een MINI specialist. We hebben samen ook een stukkie gereden en hij snapte wat ik bedoelde. Auto is daarna nog eens op de brug geweest voor korte inspectie maar zonder resultaat. Het enige wat er volgens de garage aan de hand zou kunnen zijn, is dat de speling die al aanwezig was in de bak, nu meer waarneembaar is door de nieuwe koppeling.
Maar dat betwijfel ik.. Waar ik ook achter ben gekomen is dat het geluid veel minder tot niet aanwezig is bij schakelen in bochten??
Maar dat betwijfel ik.. Waar ik ook achter ben gekomen is dat het geluid veel minder tot niet aanwezig is bij schakelen in bochten??
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: R55 Koppeling 'Kloenk'
Kirill,
bij het vervangen van de koppelingsplaten is toen ook de drukgroep(lager) vervangen? Als je gaat zoeken op Google bij het vervangen van koppelingsplaten dat geadviseerd wordt omdat alles toch open ligt en dat een drukgroep(lager) ook slijt om deze meteen mee te pakken. Ik heb nergens terug kunnen vinden om je vwb de drukgroep ook iets kan afstellen maar dat zou je garage eens kunnen vragen.
Toen ik mijn R55 Clubman kocht bleek er een probleem te zijn in de versnellingsbak en is de versnellingsbak gereviseerd maar heb ik meteen ook de koppelingsplaat mee laten vervangen, het ligt dan toch open en de Clubman had toen al 154.000km op de klok staan dus dan zijn de kosten voor de koppelingsplaat peanuts. Na 3 maanden hebben ze hulpkoppeling van de koppelingsdrukgroep onder garantie nog vervangen, ik moet even kijken of ik terug kan vinden welke problemen ik toen ondervond. Als ik het weet laat ik het je weten.
Update: niet terug kunnen vinden dus moet ik als ik weer bij Schols autos ben eens vragen of Martijn dat nog weet.
Ik denk dat je het daar ergens moet zoeken in de drukgroep er vanuit gaande dat het niet de speling in de bak is.
Gr. Milco
bij het vervangen van de koppelingsplaten is toen ook de drukgroep(lager) vervangen? Als je gaat zoeken op Google bij het vervangen van koppelingsplaten dat geadviseerd wordt omdat alles toch open ligt en dat een drukgroep(lager) ook slijt om deze meteen mee te pakken. Ik heb nergens terug kunnen vinden om je vwb de drukgroep ook iets kan afstellen maar dat zou je garage eens kunnen vragen.
Toen ik mijn R55 Clubman kocht bleek er een probleem te zijn in de versnellingsbak en is de versnellingsbak gereviseerd maar heb ik meteen ook de koppelingsplaat mee laten vervangen, het ligt dan toch open en de Clubman had toen al 154.000km op de klok staan dus dan zijn de kosten voor de koppelingsplaat peanuts. Na 3 maanden hebben ze hulpkoppeling van de koppelingsdrukgroep onder garantie nog vervangen, ik moet even kijken of ik terug kan vinden welke problemen ik toen ondervond. Als ik het weet laat ik het je weten.
Update: niet terug kunnen vinden dus moet ik als ik weer bij Schols autos ben eens vragen of Martijn dat nog weet.
Ik denk dat je het daar ergens moet zoeken in de drukgroep er vanuit gaande dat het niet de speling in de bak is.
Gr. Milco
- Clubman Kirill
- Nieuw Lid
Bericht
Re: R55 Koppeling 'Kloenk'
Dank voor je onderzoek! Drukgroeplager is niet vervangen tijdens de koppeling.. Maar, tijdens mijn zoektocht naar wat het probleem zou kunnen zijn ben ik inderdaad langs het lager gekomen. Echter lijkt dat best anders te klinken dan wat ik ervaar. Meer een soort slepend krakend, of piepend geluid (wat je van elk lager wat aan zn einde is kunt verwachten). Dat van mij is toch echt een plotselinge beuk ergens.
Het feit dat het ook meer hoorbaar wordt als de auto warm is doet toch vermoeden dat het ergens anders in zit?
Het feit dat het ook meer hoorbaar wordt als de auto warm is doet toch vermoeden dat het ergens anders in zit?
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors