Hulp bij aanschaf Clubman.

De 2e generatie vanaf 2006
Cato
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2016, 22:54

Hulp bij aanschaf Clubman.

13 feb 2016, 23:04

Goedenavond,

Mijn vrouw en ik zijn bezig met aanschaf nieuwste type clubman.
We zijn bezig of met een nieuwe Cooper of een Cooper S demo model.
Beide automaat. Nu hebben wij vraag over deze automaat. In Cooper S zit de 8-traps automaat, in de Cooper een 6-traps automaat.
De 8-traps automaat is de nieuwste generatie automaat. Echter hebben we nog geen ervaring met de 6-traps automaat - is er iemand die hier advies over kan geven? Hoe is deze 6-traps automaat en hoe dit rijdt icm met de Cooper (3 cyl. 1.5 - 136pk).
Is deze 6-traps nog een ouder type bak? De 8-traps zal erg goed rijden (bekend met BMW 8-traps).

Kortom, tips, ervaring mbt 6-traps automaat zijn zeer welkom. Alvast bedankt!

Grt
Paul
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: Hulp bij aanschaf Clubman.

14 feb 2016, 14:00

Ik heb proefgereden in een Clubman Cooper S met 8 traps en met een (gewone) Mini JCW met 6 traps en vond de Clubman soepeler opschakelen. Bij de JCW met 6 traps kwam mn de 2 er bruusk in vallen. De JCW heeft natuurlijk meer vermogen, daar kan het ook aan liggen. Beide modellen hadden een Sportautomaat, en als je de bak in de schakelstand zet, dus met de flippers schakelen, voel je in schakelsnelheid weinig verschil. Beide schakelen super snel op.
Ik heb geen ervaring met de normale Cooper, maar het benzine verbruik is volgens de folder hoger bij een automaat tov een schakelbak, en bij de S en JCW juist lager met een automaat. Volgens de verkoper had dit te maken met het lagere koppel van de Cooper waardoor de automaat meer energie kost.
Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar ik zou voor de Cooper S met 8 traps gaan.
Gizmoke
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Moerzeke
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2016, 16:39

Re: Hulp bij aanschaf Clubman.

28 feb 2016, 20:19

Cato schreef:Goedenavond,

Mijn vrouw en ik zijn bezig met aanschaf nieuwste type clubman.
We zijn bezig of met een nieuwe Cooper of een Cooper S demo model.
Beide automaat. Nu hebben wij vraag over deze automaat. In Cooper S zit de 8-traps automaat, in de Cooper een 6-traps automaat.
De 8-traps automaat is de nieuwste generatie automaat. Echter hebben we nog geen ervaring met de 6-traps automaat - is er iemand die hier advies over kan geven? Hoe is deze 6-traps automaat en hoe dit rijdt icm met de Cooper (3 cyl. 1.5 - 136pk).
Is deze 6-traps nog een ouder type bak? De 8-traps zal erg goed rijden (bekend met BMW 8-traps).

Kortom, tips, ervaring mbt 6-traps automaat zijn zeer welkom. Alvast bedankt!

Grt
Paul
Ik veronderstel dat je het over de nieuwe clubman hebt. De F54, mss ook beter deze vraag dan in het forumonderdeel van F55, F56, F54 topic te plaatsen: viewforum.php?f=112

Ik heb met beiden gereden en de 8-traps automaat schakelt veel soepeler. In welke van de 3 driving modes ook. Heel leuk rijden. De S was buiten ons budget voor een tweede wagen en hebben daarom de F54 clubman gekocht maar handgeschakeld.
ClubbieS
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Landgraaf
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2016, 19:09

Re: Hulp bij aanschaf Clubman.

28 feb 2016, 22:37

Ik heb proefgereden in twee soorten, zowel de Cooper (6-traps) als de Cooper S sportautomaat (8-traps).
Ik vond er persoonlijk niet zóooo veel verschil in zitten. Beiden reden heel soepel en goed afgesteld.
Tuurlijk, de 8-traps heeft een mooiere verdeling en je voelt de schakelmomenten nauwelijks, maar de Cooper rijdt ook gewoon GOED.

Ik denk dat vooral de vraag zal zijn, wil je aardig wat meer uitgeven voor 60pk meer?
Mijn antwoord was ja! :wink:

Maar dat was niet gebaseerd op het feit dat ik de 8-traps béter vond schakelen/rijden dan de 6-traps, maar meer vanwege het feit dat ik het powerverschil zeker voelde en de flippers wel gaaf/praktisch vond. Hiermee wil ik de Cooper niet teniet doen, want deze had me zeer positief verbaasd!
Afbeelding
Classic Austin Mini 1000HLE, Classic Austin Mini Seven 850, Opel Kadett, Seat Cordoba, Alfa Romeo 156 sedan, Alfa Romeo 156 Sportwagon, F54 Mini Clubman S

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”