Reservewiel / krik Clubman R55

De 2e generatie vanaf 2006
Moniquef
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jul 2018, 16:12

Reservewiel / krik Clubman R55

08 mar 2024, 15:59

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Onder mijn clubman R55 liggen runflats en nu gaan we eind april met Dutch Mini Rally mee naar Wales en is het wel verstandig een reservewiel / thuiskomer mee te nemen.

Wat is het verstandigste een thuiskomer (dus anders dan de andere wielen) of een extra velg zien te scoren met ook een runflat erop?

Alle tips zijn welkom
Mocht er iemand nog een krik setje over hebben dan hou ik me aanbevolen.

Groetjes Monique.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Reservewiel / krik Clubman R55

10 mar 2024, 16:05

Monique,

het feit dat je al runflats onder je auto hebt liggen geeft je bij een lekke band de optie om nog zo'n 80 km door te rijden (max 80km per uur) om bij een bandencentrum uit te komen om ergens veilig te kunnen parkeren om de lekke band te wisselen.
Wat neem je dan mee? Je kunt zo'n spuitbusje gebruiken en als het een klein lek op het loopvlak is dan werkt dan wel maar de band moet je toch snel vervangen.

Ik heb ook een R55 Clubman en neem deze mee naar Spanje op vakantie. Daar zitten gewone zomerbanden onder en ik heb standaard een thuis-brengertje erin liggen. Mocht ik ooit een lekke band krijgen, thuisbrenger eronder, naar de eerste beste banden centrum rijden en laten repareren indien mogelijk cq anders nieuwe band erop. Ik neem geen wiel/band mee om de band te vervangen om terug in Nederland dan de band te laten repareren/vervangen. Overal heb je de mogelijkheid om banden aan te schaffen cq te laten repareren.

Het feit dat je door Wales gaat cruisen is iets achter de hand wel een geruststellende gedachte en met runflats op de auto zou voor mij een thuisbrengertje voldoende zijn of gewoon een stalen velg/band. Je zou eens kunnen kijken op de diverse FB onderdelen sites of bij bandenbedrijven die soms losse velgen te koop hebben.

Je kunt ook op marktplaats kijken en zoeken op velg 4 x 100 MINI, dan vindt je meerdere stalen sets (4 stuks) voor 100€.

Voor wat betreft krik, gewoon een standaard schaarkrik kopen, die standaard kriksetjes van MINI zijn slechte exemplaren.
Zoiets bedoel ik: https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... 3kQAvD_BwE



Succes en een fijne rally toegewenst

Milco
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Reservewiel / krik Clubman R55

15 mar 2024, 12:58

Mocht je nog een (set) stalen velgen zoeken. Ik heb volgens mij nog een set liggen. Wel even een (goedkoop) bandje scoren. De winterbanden die er op zitten zijn al wat ouder.
Stuur maar een pm bij interesse
Afbeelding
Moniquef
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jul 2018, 16:12

Re: Reservewiel / krik Clubman R55

18 mar 2024, 16:30

Hallo Milco
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord en tips. We gaan dan ook een thuisbrengertje aanschaffen en een standaard krik
Thanks
Moniquef
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jul 2018, 16:12

Re: Reservewiel / krik Clubman R55

18 mar 2024, 19:46

Schroefie schreef:
10 mar 2024, 16:05
Monique,

het feit dat je al runflats onder je auto hebt liggen geeft je bij een lekke band de optie om nog zo'n 80 km door te rijden (max 80km per uur) om bij een bandencentrum uit te komen om ergens veilig te kunnen parkeren om de lekke band te wisselen.
Wat neem je dan mee? Je kunt zo'n spuitbusje gebruiken en als het een klein lek op het loopvlak is dan werkt dan wel maar de band moet je toch snel vervangen.

Ik heb ook een R55 Clubman en neem deze mee naar Spanje op vakantie. Daar zitten gewone zomerbanden onder en ik heb standaard een thuis-brengertje erin liggen. Mocht ik ooit een lekke band krijgen, thuisbrenger eronder, naar de eerste beste banden centrum rijden en laten repareren indien mogelijk cq anders nieuwe band erop. Ik neem geen wiel/band mee om de band te vervangen om terug in Nederland dan de band te laten repareren/vervangen. Overal heb je de mogelijkheid om banden aan te schaffen cq te laten repareren.

Het feit dat je door Wales gaat cruisen is iets achter de hand wel een geruststellende gedachte en met runflats op de auto zou voor mij een thuisbrengertje voldoende zijn of gewoon een stalen velg/band. Je zou eens kunnen kijken op de diverse FB onderdelen sites of bij bandenbedrijven die soms losse velgen te koop hebben.

Je kunt ook op marktplaats kijken en zoeken op velg 4 x 100 MINI, dan vindt je meerdere stalen sets (4 stuks) voor 100€.

Voor wat betreft krik, gewoon een standaard schaarkrik kopen, die standaard kriksetjes van MINI zijn slechte exemplaren.
Zoiets bedoel ik: https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... 3kQAvD_BwE



Succes en een fijne rally toegewenst

Milco
Stomme vraag misschien maar ik heb 17 inch velgen eronder liggen. Welke maat thuiskomer heb je dan nodig? Ik zou denken ook 17 inch maar die zie ik zo niet voorbij komen in 4x100

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Reservewiel / krik Clubman R55

18 mar 2024, 22:08

Monique,

zie link naar Ekris:

https://shop.ekris.nl/mini/nl/52158-min ... 84/36_1794

Een thuisbrenger heeft een breedte 115/70 R15 (inch). De hoogte wiel omtrek is dus vergelijkbaar met een 195/55 R16 of 205/45 R17 band/velg.

Ik heb hem ook standaard in mijn R55 clubman liggen en daarnaast ook nog het reparatiesetje met vulbus en luchtpomp.
Je kunt ook een stalen velg aanschaffen en deze achterin gooien. Velg kost je 79€ en daar komt dan nog een 15 inch band bij.
Voordeel van een stalen velg met band is dat je daar gewoon mee kan rijden dus je zou er mee naar Nederland terug kunnen rijden.
Je zou MINIparts24 kunnen benaderen of te kijken of zij nog een thuisbrenger of stalen cq aluminium velg hebben liggen.


Note:
Wat wel even vermeld moet worden als je JCW remmen hebt dan gaat een noodvelg en/of stalen velg niet passen op je Clubman.

Succes
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Reservewiel / krik Clubman R55

23 mar 2024, 10:15

Ik zou die thuiskomer dan wel op de achteras monteren - ook als de lekke band eigenlijk o0 de vooras zat. Vaak is er een verschil in afrolomtrek tussen thuiskomer en gewoon wiel, wat je differentieel belast.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”