Concrete vragen over Mini rijden?

De 2e generatie vanaf 2006
Walter_R
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jun 2008, 16:32

Concrete vragen over Mini rijden?

01 jul 2008, 13:18

Hallo,

Zoals misschien gelezen in de Topic ‘Who are you?’ ben ik nog maar een Mini rookie :oops: . En nog druk aan het configureren naar mijn ideale Mini. Vandaar wil ik naar jullie ervaring vragen over een paar, vraagtekens die bij mij spelen.

Heb ergens gelezen dat je op de Leren stoelbekleding nogal schuift (afhankelijk van je rijgedrag en, hahaha, :D de breedte van je r*.#). Kan iemand (meerdere) zijn/haar ervaring vertellen?

Een sperdifferentieel is een optie op de Mini Cooper S. Is dit aan te raden om te laten monteren, enne waarom dan? (had wel een eerdere discussie hierover gelezen maar daar kwam voor mij geen antwoord uit!)

Wat is het effect (meer gebruik) als je de ‘sportstand’ gebruikt, heeft iemand dat in kaart?

Tot slot de ervaring van de automatisch start/stop functie als je (bijvoorbeeld) in de file staat, is dit handig :? . Of alleen maar ongemakkelijk?

Hoor/lees graag de reacties,

Walter
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gent
Berichten: 2602
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:50

01 jul 2008, 14:15

sportstand geeft gewoon een directer gevoel aan het stuur en 20nm koppel extra dus veel meer verbruik zal er niet zijn.
start stop functie stoort mij helemaal niet, na een tijdje ben je het gewoon en vind je het raar als hij even niet stil valt voor de rode lichten
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

01 jul 2008, 14:32

Ik heb de leder lounge in carbon black, ik moet zeggen het ziet er fantastich uit, zeker met de cream white accenten en pepper white exterieur, alles is gewoon perfect op elkaar afgestemd!
Ik heb nog nooit weggegleden erin, zit super. Ik zou niks anders willen.
Ook stoelverwarming heb ik nog geen nood gevoeld deze aan te leggen (en mijn mini slaapt buiten in de winter, is heel snel warm) (ik heb dus ook geen stoelverwarming besteld)

Start stop werkt ook enkel als je hem zelf effectief in neutraal zet en je voet van het pedaal doet, en trager dan 5kmh rijdt. dus in ppe doe je dat enkel aan de rode lichten. Als je dat in de file ook doet, en je wil niet dat hij stilvalt, dan kan je dit systeem makkelijk uitschakelen door op het knopje te drukken.

de sportstand heb ik niet, maar de 20Nm extra die zit sowieso op de turbo diesel en op de S, zonder die knop. Ik heb gehoord dat het wel een directer gevoel aan het (elektronisch) gaspedaal geeft.

veel samenstelplezier!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3183
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

01 jul 2008, 15:47

Ik ben nog nooit van mijn leren stoel gegleden. En het schuift ook niet echt. Dus gewoon voor het leer gaan, staat veel chiquer.
De sportknop; effect is sneller gasrespons, tijdelijk een overboost op de turbo, en wat zwaarder sturen. Het effect op het brandstofverbuik heb ik niet gemeten.
En die start-stop-functie is geweldig. Mensen die met je meerijden, denken eerst "wat een sukkel, de auto slaat af en hij merkt het niet eens". Maar dan als het licht weer groen wordt en je schakelt weer in, de auto start en rijden. "Hèè, wa's dat dan??! :shock: ??!" Al met al: het scheelt gewoon brandstof, en je kunt het uitzetten als je bijvoorbeeld in een file rijdt. Trouwens de motor gaat ook alleen uit als het kan. Dus de motor moet op temperatuur zijn, genoeg accuspanning, airco-temperatuur ok, etc.
Overweeg het Chili-pakket, naast de opties waarover je vragen hebt, zitten hier nog een aantal andere lekkere snoepjes bij; o.a xenon-verlichting, automatische airco....
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Amsterdam
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 jul 2007, 00:25

01 jul 2008, 16:21

Hoi,

Ik heb een Cooper S, bouwjaar 2007, dus geen start/stopfunctie. Ik vind dat wel jammer. Verder ben ik het volledig met Robert eens. Die leren stoelen zitten prima en je glijdt echt niet weg. Aanrader is idd een Chilipakket met Xenons; je wilt toch bij een mooi autootje wel wat kunnen zien. Ik gebruik de sportknop vooral als ik buiten rijd; je auto reageert lekker fel en de besturing is toppie. In de stad vind ik de sportafstelling een beetje hinderlijk; je auto wordt er dan erg opdringerig van. Zet je de sportstand uit, dan rijdt je auto weer heel prettig en hoef je hem niet zo in bedwang te houden.

Leuke (en betaalbare) opties: allereerst onbetaalbaar (€ 2.500) ingebouwde navigatie, echter je kan ook een Garmin in laten bouwen en dan krijg je plotseling een uiterst vriendelijk prijsje, vraag dat maar eens aan je dealer, feestverlichiting binnen (slaat nergens op, maar is gewoon leuk), I-Pod aansluiting (ik heb die niet genomen, ik vind hem te prijzig en als je een beetje handig bent, brand je zelf een paar cd's met mp3-tjes en je hebt ook voor meer dan zat uur muziek), telefoonaansluiting. Ik heb PDC en vind dat erg prettig, het is niet zaligmakend, maar ik ben toch wat meer op mijn hoede met inparkeren.

Ik heb een licht interieur met chroomaccenten; door dat licht voel ik me heel erg prettig; ik vind donker vaak zo deprimerend (mijn woning is ook erg licht). Je hebt keuze genoeg, variërend van grote onzin tot nuttig (Xenonlicht, geregelde airco) tot leuk. Lekker rustig de brochure erop na pluizen; is altijd erg leuk.

Sorry, als dit een beetje onsamenhangend verhaal is geworden, maar terwijl ik aan het typen ben, zit ik aan allerlei zaken te denken
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

01 jul 2008, 16:25

Lederen bekleding is erg netjes. Alleen maar fijn met schoon houden. Zou persoonlijk wel voor het Leder Lounge gaan en niet zo snel voor het Leder punch. Dit omdat ik het punch niet mooi vind, maar goed, zoals ik al zei, dat is peroonlijk.

Het sper-diff is een must als je van bochten knallen houd. Zorgt ervoor dat het binnenwiel niet gaan doorspinnen en je dus soepeler door de bocht knalt.

Sportknop is eigenlijk ook een must als je van bochten knallen houd, of stoplichtsprintjes/tussensprintjes. Hij is lekker direct op het gas en stuurt wat sportiever (lees: zwaarder) en directer.

Het auto start/stop is een kwestie van wennen. Scheelt een energielabel en toch ook weer wat in verbruik. :wink:

Zoals Robert al zegt: overweeg een Chili-pakket. Bij een Cooper S eigenlijk een must, want alle 'zinvolle' en 'leuke' opties zitten erin! Verder kan je het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil. Setje dikke wielen is uiteraard ook de moeite waard om naar te kijken, ze hebben bij MINI genoeg keus.

Succes met de aankoop!
Afbeelding
Saartje
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiderdorp
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 feb 2008, 15:13

01 jul 2008, 16:48

Geen spijt van de lederen bekleding, zit zalig. Wel spijt dat ik er geen zetelverwarming in heb laten zetten. Maar dat is alsnog achteraf gebeurd. Sportknop gebruik ik eigenlijk alleen op de snelweg en op rotondes.
Walter_R
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jun 2008, 16:32

04 jul 2008, 08:06

Thanks, :wink: voor alle (be)antwoorden tot zover. Ben nu al een eind met configureren, nu nog aan het kijken of ik gelijk een Veerbootbrug laat monteren (op een standaard Cooper S). En wil eigenlijk JCW remmen, begreep dat de remmen van Cooper S al overeenkomen met die van JCW (ex. geperforeerde schijven en rode remklauwen).
Walter_R
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jun 2008, 16:32

20 jul 2008, 10:05

(shakeit) (shakeit)

Ja hij is besteld. Komt ergens eind september binnen. Enne als volgt: Mini Cooper S, Dark Silver Metallic, dak en spiegels wit, panorama dak, witte knipperlichten, Chili pakket, Leer Punch carbon Black met stoelverwarming, velgen R108 crown spoke en mobiel telefoonvoorbereiding met blue tooth en USB.

Het aftellen is begonnen!
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

20 jul 2008, 14:11

Gefeliciteerd Walter! Goeie kleur ook :wink: Sterkte met wachten. Groet, Huib
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Amsterdam
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 jul 2007, 00:25

20 jul 2008, 14:58

Veel plezier met je mooie autootje. 2 maanden levertijd is wel lang, maar als je hem eenmaal hebt, ben je al het wachten ineens vergeten en geniet je alleen nog maar.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

20 jul 2008, 15:09

Mooi gefeliciteerd, nu heb je ook standaard een sper, altijd doen namelijk..
Die works remmen zal ik niet doen, zijn namelijk hetzelfde als de standaard remmen alleen een ander kleurtje.. enhe.. blijft een mooie combi dark silver met wit dak 8) net zoals die uit kwam in 2002
El Presidente
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 nov 2007, 12:31

08 aug 2008, 17:51

...
Animum debes mutare, non caelum

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”