Elektrische raammotor + railsysteem vervangen

ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Elektrische raammotor + railsysteem vervangen

30 jun 2009, 21:49

Eerst de bekleding vd deur verwijderen door de 4 schroefjes los te draaien. 3 stuks zie je zo zitten en 1 zit er links onder het doorzichtige reflectortje verborgen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens trek je het deurpaneel los door aan de onderzijde te beginnen. Bij autozaken zijn sets van een soort plastic lepels te krijgen waardoor je minder kans hebt dat de dopjes die in het deurpaneel zitten beschadigen maar zonder lukt ook.
Als laatste trek je het deurpaneel aan de bovenzijde uit de klemmetjes door hem naar je toe te trekken.

Nu maak je de deurontgrendeling binnenzijde deur los door de 3 schroefjes los te draaien en het tweeterkabeltje los te trekken. Daarna verwijder je de 2 grote rubberen doppen bovenzijde rechts en links waarachter zich de bouten van het railmechanisme bevinden.

Afbeelding

Daarna is het zaak de rubberen (stof) strip aan de binnenzijde raam los te maken. Verwijder links 3 plastic dopjes en rechts 2 dopjes en druk dan de strip voorzichtig naar boven. Tracht hem zo min mogelijk te buigen dan gaat ie er straks ook weer mooier in.

Afbeelding

Nu dient de ruit losgemaakt te worden. Dit doe je door aan de achterkant de ruitspanners/stellers los te draaien dmv een imbusje en deze spanners volledig te verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt nu vrij simpel de ruit er aan de bovenkant uithalen.
Bij mij functioneerde de motor niet meer waardoor je erg moeilijk bij de spanners kon komen. Heb dit opgelost door de spiegel eraf te halen waardoor je er van de buitenkant bijkon. Het is idealer wanneer het raammechanisme halverwege staat.

Afbeelding

Je ziet aan de onderzijde vd ruit 2 gaten. Dit is de reden waarom de spanners er helemaal uit moeten.

Het railsysteem moet nu losgemaakt worden. Draai de 2 bouten rechts en links die achter de 2 rubberen doppen zitten los en doe dit ook met de 2 bouten rechts en links onderaan de deur. De raammotor zelf zit nog met 3 gouden schroefjes vast die je moet verwijderen. Dit zijn de schroefjes die boven het boxgat zitten.

Afbeelding

Aan de binnenzijde zitten kabelgeleiders die je nog even los moet halen en vervolgens zit het hele systeem los waardoor je het door het grote gat in het midden eruit kunt halen.

Afbeelding

Als je de motor vh het railsysteem wil scheiden zorg er dan voor met een dunne platte strip dat het kabelmechanisme in het plastic deel blijft zitten anders moet je alles vervangen.

zal straks hier nog even een piccie van plaatsen
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

01 jul 2009, 11:52

Top!

(net een paar maanden te laat :p )


iDD
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

18 jul 2009, 12:31

Ik heb een link naar de DIY en een PDF van de DIY gemaakt in de DIY sectie.
Ik hoop dat dat goed is Che.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

18 jul 2009, 21:58

Berthil schreef:Ik heb een link naar de DIY en een PDF van de DIY gemaakt in de DIY sectie.
Ik hoop dat dat goed is Che.
Top ! Mooi die PDF, heb um maar meteen uitgeprint voor als ik het zelf weer vergeten ben ... :lol:

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”