DIY Mini Carkit/AUX gaat naadloos over in het interieur!

Onnof
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2009, 14:47

DIY Mini Carkit/AUX gaat naadloos over in het interieur!

24 nov 2010, 22:26

Ik was een tijdje al op zoek naar een nette telefoon integratie in de Mini met mijn telefoon (iPhone 4).
Je hebt van die standaard kits maar die waren allemaal niet echt mijn ding.
Omdat ik ook de AUX wou gebruiken, en het liefste dat hij direct dan werd opgeladen ben ik maar zelf aan de slag gegaan.
Mijn idee was om hem te integreren in de bekerhouder voor, en dan aan de bestuurderskant.
Wat verder uitgedacht en de onderdelen in China besteld.

Hier toen de onderdelen binnen waren :):
Afbeelding

Meteen de onderdelen gestript:
Afbeelding

En even voor de goede orde, zie hier hoe het uiteindelijk ongeveer aangesloten zou worden.
Afbeelding

De print wat bij geslepen, en de 3,5mm jackplug gedesoldeerd, omdat het anders niet zou uitkomen met het ontwerp.
Aangezien de ruimte vrij beperkt is in de bekerhouder, was dit dus nodig!
Afbeelding

En natuurlijk de voeding uit elkaar met krimpkous er over.
De 2 zichtbare draadjes worden aangesloten op de 12V sigaretten aansteker.
Afbeelding


Helaas ben ik een paar foto's kwijt geraakt, dus hier komt even iets meer tekst dan als foto's.
Nu moest ik aan de slag met MDF hout, eerst de diameter van de bekerhouder opgemeten, deze afgetekend op het mdf.
Deze grof uitgezaagd met een decoupeermachine, een gat in het midden geboord, deze met een bout op een motor gemonteerd die zeer langzaam rond draait.
De decoupeermachine in de werkbank geklemt, de motor aan de zijkant rustig laten draaien, en steeds iets verder.
Hierdoor heb ik de perfecte circle gekregen! Het MDF klemde gewoon mooi in de bekerhouder!

Hierna het iPhone dock bewerkt met een dremel, en later uitgezaagd uit het MDF met de decoupeermachine.
Wat bij vijlen en dergelijk, uieindelijk paste dat goed, de 2 stukken gelijmd en een nacht laten drogen.
Echter wou ik de iPhone toch iets meer ondersteuning geven, ik had nog wat plexyglas liggen die ik onder de juiste hoek heb gezaagd.
En gelijmd op het dock, deze ook laten drogen. Zie de foto hieronder.
De grijze plastic strook om het MDF is een soort van rand voor de plamuur!
Afbeelding

En van de andere kant.
In de rand (circa 2mm, deze had ik voor de plamuur, zodat ik goed de laag plamuur kon inschatten en er dus beter op kon smeren, de strip is van kunstof, met zulke kleine oppervlaktes hegt de plamuur daar niet goed aan!)
De plamuur was 2 componenten fijn plamuur.
Afbeelding


Nu de plamuur er op gesmeerd, en de plastic strip verwijderd.
De plamuur is nog ruuw, en deze moet dan nog glad geveild worden.
Afbeelding

Afbeelding

Na een flinke tijd veilen, en lamme handen :mrgreen: (en op een laatst nat schuren, dan haal je het beste resultaat)
Zorg dat dit goed gebeurd want als je erna gaat spuiten worden oneffenheden anders zichtbaar!
Afbeelding

Nu eerst 2 lagen kunststof primer gespoten, zodat de spuit verf die er na volgde zou hechten.
Hierna 3 lagen spuitverf gespoten die het meest leek op de kleur van het interieur.
Eindelijk begint het ergens op te lijken!! :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

En de onderkant van het gebeuren.
De print met de connector die in de iPhone gaat, en als ware het verloop is voor de USB en de 3,5mm jackplug die past perfect in het plastic dock.
Daar overheen zit een stukje hout, die vast geschroefd is over de print aan het dock, deze klemt dus de print vast.
Hier heb ik 2 stukjes hout aan gelijmd die zorgen voor de hoogte van het hele dock.
Door 1 zit een schroef die je in een oogje kan haken in de bekerhouder zelf! Hierdoor zal het docking systeem goed vast zitten aan de bekerhouder, en zal dus niet los komen.
Het voordeel hiervan is dat hij ook weer gemakkelijk los te maken is.
Afbeelding

Nu is het moment om de AUX kabel te gaan maken en die aan te sluiten op de radio.
Hier heb ik de DIY voor gebruikt die hier ook in de DIY selectie staat :).
Echter omdat niet iedereen een iPhone 4 heeft en toch soms de behoefte is om wat anders aan te kunnen sluiten, heb ik er voor gekozen om nog een AUX aansluiting te maken waar de originele ook komt te zitten.
Dan kan je tussen die female-jackplug en het iPhone dockingstation switchen met een schakelaartje er naast!
Het voordeel hiervan is dat je alsnog je iPhone kunt laten oplaten, en dus niet voor storing kan zorgen, en alsnog een ander multimedia apparaat op de AUX kunt aansluiten :).
Eerst moet natuurlijk het hele midden console uit elkaar :o
Afbeelding

Afbeelding

En dan de AUX constructie:
Afbeelding

En nu aangesloten:
Afbeelding

Afbeelding

En alles op zijn plaats, strak of niet :)?
Afbeelding


Dan is het het moment om de USB voeding aan te gaan sluiten, ik heb deze paralel gezet over de sigaretten aansteker.
Dat zijn deze draden:
Afbeelding

Alles aansluiten, en de AUX kabel ook naar je dock laten lopen.
Alles in elkaar zetten, en na het nodige passen en meten zit het weer in elkaar!
En dan is dit het resultaat :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, ik zal ongetwijfeld nog wel iets vergeten zijn uit te leggen, ik ben ik aardig lang mee bezig geweest, veel bedacht hoe ik het wou gaan aanpakken.
Maar het uiteindelijk maken van het docking is vind ik heel erg gaaf! En al zeg ik zelf het past perfect in het interieur en ziet er goed uit, toch ;)?

Hopelijk hebben jullie er wat aan, vind je het wat laat een berichtje achter, is altijd leuk ;)
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Houten
Berichten: 425
Lid geworden op: 24 jul 2010, 16:34

carkit

24 nov 2010, 22:48

Zo da's toppie hoor :icon_top: , aangezien je het zo goed doet mag je het bij ook volgend jaar doen als ik de mijne heb. :D

topjob en netjes uitgelegd.
hans
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

24 nov 2010, 22:53

Heel netjes gedaan, echt een mooie plek zo 8)! Altijd leuk, zulk soort mods, zeker als je het zo uitgebreid met ons deelt :icon_top:!
Afbeelding
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 okt 2010, 09:35

24 nov 2010, 23:12

Super gedaan !! complimenten !
red_devil
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Overal en nergens
Berichten: 887
Lid geworden op: 05 mar 2006, 04:59

24 nov 2010, 23:20

wow :shock:
Afbeelding

»Rijd nooit harder dan je beschermengel vliegen kan«
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

24 nov 2010, 23:47

Mooi gedaan 8)
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

25 nov 2010, 09:56

knutseldeknutsel,.... :D

Respect, echt een goede DIY hier zijn wij gek op !!!!!

:D :D :D

Ook erg duidelijk uitgelegd plus de foto's
(mss kan je er als optie nog bijzetten dat als de mensen hier de spullen voor gaan bestellen om te maken ze rekening moeten houden met de sigaretten naar USB dat dat 1000 mAh moet wezen anders laad je Iphone niet op, altans onder de 3gs'ers onder ons)

Maar echt een super DIY :icon_top:
Sander--87
Be Mini
Be Mini
Locatie: Sleeuwijk
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2010, 19:02

25 nov 2010, 13:00

Dat is wel mooi zeg.
Kan je hem voor mij ook maken??? ;)
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

25 nov 2010, 13:03

You da MAN !!!
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 656
Lid geworden op: 25 nov 2006, 20:58

25 nov 2010, 13:42

Erg netjes gedaan !
Afbeelding
shopalicious
Be Mini
Be Mini
Berichten: 508
Lid geworden op: 27 jan 2009, 00:15

25 nov 2010, 18:21

Het lijkt me heerlijk om zo handig te zijn, maar helaas is techniek niet mijn ding. Ik zou eens bij meneer MINI aankloppen met de vraag of ze dit niet in productie willen brengen. Zoals je ziet, zijn er genoeg belangstellenden. (Of je moet zelf een leuke handel willen opstarten)

Top hoor!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tijntjuh
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Rotterdam
Berichten: 1465
Lid geworden op: 27 okt 2010, 20:03

25 nov 2010, 18:38

Dit heb je netjes gedaan zeg!!! :icon_top:
Waar kan ik een bestelling plaatsen? ;-)
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 apr 2016, 07:04

25 nov 2010, 19:23

ziet er ontzettend netjes uit! ik heb de uitleg uitgeprint. als ik volgendjaar een mini koop, weet jij meteen wat ik het eerst ga maken voor de auto :)
RobbeDoes
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winterswijk
Berichten: 1902
Lid geworden op: 16 feb 2010, 13:59

25 nov 2010, 21:13

heeeuull netjes hoor! :icon_top:
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Rotterdam
Berichten: 152
Lid geworden op: 19 feb 2010, 13:38

25 nov 2010, 23:08

Ziet er keurig uit :D
Complimenten!

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”