MINI carkit/AUX project V2! Bluetooth!

Onnof
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2009, 14:47

MINI carkit/AUX project V2! Bluetooth!

13 mei 2013, 14:20

Zie mijn eerste DIY project V1 hier: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=20290
Enkele onderdelen zijn hergebruikt (denk aan de weerstanden en condensatoren om de radio de AUX aansluiting te laten herkennen.)
Ik zat met een probleem, mijn iPhone 4 paste perfect in deze dock aansluiting, echter heb ik sinds een aantal maanden een iPhone 5, bij deze ontbreekt de 30pins connector!
Daarnaast is de iPhone 5 een stukje langer dan als de iPhone 4, en past hij helemaal niet meer in de bekerhouder :s . Kortom ik moest weer aan de slag ;).

Ook was ik klaar met de 3,5mm jackplug draden. Het is veel mooier als het draadloos zou zijn. Kortom ik wil gewoon bluetooth in mijn MINI :mrgreen: .

Als eerste heb ik wat onderdelen uitgezocht, een standaard 30pins bluetooth module, een kabel uitgekozen waarbij ik de USB als voeding kan gebruiken, en een uitgang van 3,5MM male jackplug heeft.
Daarnaast een converter van 12V (Spanning in de MINI) naar 5V voor de bluetooth module.
De bluetooth module ondersteunt de 2 grote profielen als: A2DP V1.2(is voor draadloos stereo geluid overzenden) en AVRCP v1.4 (voor draadloze besturing over bluetooth)
Afbeelding

Toen de spullen binnen kwamen heb ik als eerste de bluetooth module uit elkaar gehaald. Er blijkt dat de chip ook de volgende functies ondersteunt: (de chip is de: OVC3860 ).
-pause
-play
-volgende nummer
-vorige nummer
Deze functies zijn gemakkelijk te gebruiken door ze op de chip naar VBAT door te verbinden met een weerstand van 2K2 ohm.
Aangezien ik een multifunctioneel stuurwiel in de MINI heb leek het mij handig om met je stuurbediening direct je nummers te kunnen selecteren! Dus zonder je telefoon ook maar aan te raken een volgend nummer kiezen. Ik ben gaan kijken wat er voor nodig is om dit te koppelen aan de bluetooth chip.
Echter werkt de MINI met een CAN-bus systeem (zie foto hier onder).
Zoals je kan zien gaat het MFL (Multi-Function Steering Wheel via een K-Bus).
Afbeelding

En de bluetooth chip:
Afbeelding

Deze is wel uit te lezen, echter hangt het van MINI/BMW af hoe ze dit geprogrammeerd hebben.
Dan moet ik een logger aanschaffen die direct aan de PC is gekoppeld, en uitleest wat er over de CAN-bus gaat.
Vermoedelijk is dit gewoon een reeks getallen (hexadecimaal) die over deze bus gaan. Alleen kan het wel lastig zijn de juiste van het stuurwiel er uit te vissen. Wanneer deze codes gevonden zijn kan je met een microcontroller hier op gaan filteren en op deze signalen de microcontroller bijvoorbeeld een opto-coupler schakelen die weer aan de bluetooth chip hangt.
Enkele chips zijn:
IBUS Chip receiver:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 0600-D.PDF
of
http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... 22230c.pdf
Al met al is dit een aardige klus, en voor mij op dit moment qua drukte niet te doen. Ik heb mij dus maar beperkt tot alleen de bluetooth chip en helaas zonder besturing van uit de MINI.
Wellicht een leuk project voor ergens in de toekomst ;)

Nu nog even een detail foto van de bluetooth module die is aangesloten:
Afbeelding

Oftewel daar gaan we weer, het dashboard gaat weer open!
Afbeelding

Even een paar dingen doormeten:
Afbeelding

De oude AUX installatie verwijderd, wel de connector van de AUX van de radio laten zitten. Hier heb ik een female connector op aangesloten. Dan kan hier direct de kabel van de bluetooth module op aangesloten worden.
Afbeelding

Afbeelding

Nu een aftakking voor de voeding gemaakt, de voeding heb ik uit zijn plastic behuizing gehaald en de voedingsdraden direct er op gesoldeerd. Dit spaart de nodige ruimte. Hierna hem weer mooi geïsoleerd met krimpkous.
Afbeelding

En netjes bevestigd onder de bekerhouders.
Afbeelding

De bluetooth module heb ik in de rechter "stijl" gemonteerd. Mooi weg gewerkt en plastic vormt geen belemmering voor het bluetooth signaal.
Afbeelding

Alles weer in elkaar schroeven ( natuurlijk eerst getest ;) ).
Afbeelding

Afbeelding

Testing :mrgreen:
Voor de niet iPhone gebruikers, het gele icoontje naast de volume balk geeft aan dat de muziek wordt gestreamt via bluetooth.
Afbeelding


Dat was mijn DIY AUX project V2 :)
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

13 mei 2013, 14:41

very 8)

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”