Installatie Olietemperatuurmeter en Accuspanning

wegpiraat47
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Nederland

Installatie Olietemperatuurmeter en Accuspanning

11 aug 2026, 16:07

Goedemiddag allemaal,

In mijn vorige R53 had ik een originele accessoire kit van de MINI Auxiliary Gauges/additional instruments voor olietemperatuur en accuspanning. Deze kit was leverbaar en werd doorgaans door de dealer geïnstalleerd. Het originele onderdeelnummer hiervoor was 82 94 0 148 956.
Afbeelding

Momenteel heb ik mijn GP al ruim 7 jaar en ik heb deze metertjes altijd gemist in deze auto. Niet alleen vond ik de meters er leuk uitzien, de olietemperatuurmeter vind ik serieus handig en een gemiste kans dat MINI deze destijds niet standaard op de GP aanbood. Ik wil deze kit heel graag zelf inbouwen alleen loop ik tegen het probleem aan dat de kit al een lange tijd niet meer geleverd wordt.

Daarom heb ik besloten om dit topic op te zetten en meer informatie te delen voor de mensen die hier meer over (willen) weten. Hieronder deel ik alvast een aantal zaken die ik zelf heb uitgezocht en ik zal af en toe een update geven van mijn voortgang en uiteindelijk het resultaat.

Als je vragen en/of tips hebt met betrekking tot deze installatie zie ik jullie reacties graag!

Groetjes, Stefan Schoeg
SCHOEG GP1 1504/2000
wegpiraat47
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Nederland

Re: Installatie Olietemperatuurmeter en Accuspanning

11 aug 2026, 16:19

Voorbereiding: Ik heb uitgezocht wat er allemaal nodig is om de kit te installeren. De kit bestaat uit een aantal onderdelen:

A: de kabelboom, dit is de grootste uitdaging. Deze wordt niet meer geleverd. Er zijn online schema's te vinden met welke kleuren en kabeldiktes er gebruikt werden maar hier zitten geen lengtes bij. Ik hoor het graag als iemand de originele lengtes van deze kabels weet!
B: Voltmeter, Deze is online te bestellen bij VDO.
C: Olietemperatuurmeter, ook deze is online te bestellen bij VDO.
D: Behuizing, hier ga ik in mijn volgende reactie dieper op in.
E: Olietemperatuursensor, deze is online te bestellen bij VDO.
Daarnaast nog wat klein materiaal om alles te bevestigen. In de originele kit gebruikte BMW kabeldiefjes om stroom vanuit de radio te tappen om de meters van stroom te voorzien. Aangezien ik liever niet in mijn originele kabelboom knip ga ik een andere methode proberen die ik op een later moment zal toelichten.
SCHOEG GP1 1504/2000
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

11 aug 2026, 19:40

Stefan,

voor aftakken van 12V (bv voor de meters) dan maakte in gebruik van die blauwe aftakklemmen:

https://www.mtpparts.nl/product/set-van ... XIJj3F1pfo

De spanning voor de VDO spanningmeter zou ik rechtstreeks van de accu pakken. Voordeel bij draaiende motor zal die klemspanning rond de 14V of iets hoger zijn omdat je dynamo je accu laad met een laadspanning van 14-16V. Als je alleen het contact hebt aan staan en de motor draait niet dan krijg je de daadwerkelijk klemspanning van de accu en die zou dan 12V moet zijn. Je ziet dan of je accu goed opgeladen is en tijdens rijden of je dynamo de juiste spanning levert.
Waar de olietemperatuur sensor moet komen voor je olie temp geen idee.

Altijd mooi die meters, heb ik vroeger in mijn eerste auto, een Ford Fiesta ook gehad. Wat dat aan gaat wil ik ook altijd dit soort informatie kunnen zien.

Succes met realiseren/installeren :icon_top:

Gr. Milco
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 aug 2026, 21:58

Ik heb nog een kit nog liggen (uit de Ringmini gehaald), als ook een tweede houder. Ik denk niet dat het een volledige kabelboom is en moet ook nakijken of de olieplug met sensor erbij is. Mijzelf kennende heb ik dat wel netjes bij elkaar gedaan maar moet zoeken. Ik ga die niet in de GP monteren want die blijft origineel, de Cabrio ook niet in de Ringmini ook niet. Volgens mij heb ik de vroege zwarte meters, later zijn deze zilver geworden.

De installatie handleiding heb ik ook, die had ik destijds allemaal op de vorige website gezet en heb ik bewaard.
Diagram.png
Installatie fotootje uit die tijd in de oude gallerij, het allereerste wat ik heb laten installeren vanwege de olietemperatuur. Misschien toch maar houden dan :)

Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”

Onze sponsors