MINI Dakar 2012 x-Raid Team Kopman Stephane Peterhansel!

Alles over de MINI Countryman (voorheen Crossover) en de nieuwe MINI Paceman (Countryman Coupé).
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

The Desert Bible

28 dec 2011, 20:33

Leuk interview over navigeren in de Dakar, met Michel Perin navigator en The Desert Bible van Nani Roma:

Tegenwoordig is vrijwel iedere auto op de weg uitgerust met een navigatiesysteem, dus het lijkt een nogal stenen tijdperk concept voor de navigatoren in de Rally Dakar om nog voornamelijk te werken met een route handleiding. Simpel weerlegd: Standaard navi helpt niet veel op plaatsen waar er geen wegen zijn. Dat lijkt een beetje overdreven, want de 8300-kilometer plus route van de Dakar is niet louter cross-country. Echter, het aandeel van de woestijn passages in de Dakar 2012 is sterk gestegen als gevolg van forse wijzigingen in de route en het opnemen stages in Peru.

Afbeelding


"Het grootste deel van deze Dakar zal off-road zijn en dat off-road deel is groter dan bij voorgaande edities in Zuid-Amerika", bevestigt Michel Perin, die een cruciale rol als Nani Roma's co-driver speelt in het X-raid team als de Rally Dakar van start gaat op 1 januari. "We weten waar we gaan stoppen voor de nacht, maar we hebben echt geen idee wat voor soort terrein we kunnen verwachten tussen de bivaks door." Om deze reden haasten de meeste teams zich, nadat de organisatoren de locaties van de start en finish hebben aangekondigd, direct naar hun computers om met hun voorbereidingen te beginnen.

Route planning door mens en machine.
"We gebruiken Google Earth om het terrein tussen de start en finish te controleren. Dit geeft ons een eerste indruk", zegt Perin. Hij pakt vervolgens zijn notities van de vorige Dakar uitstapjes er bij en controleert of hij iets kan hergebruiken als de route niet is gewijzigd. "Uiteindelijk is het toch het roadbook dat ons voorziet van gedetailleerde informatie over de route en wat ons te wachten staat daar", zegt Perin. De organisatoren van de Dakar bieden de teams het roadbook aan in de namiddag van de dag voor de eerstvolgende stage. Het bevat gedetailleerde route-informatie voor de komende stage. Omdat de teams zo zwaar moeten leunen en vertrouwen op deze informatie in de Dakar wordt het roadbook ook wel door teams en rijders als "de Bijbel" bestempeld.

Om de teams betrouwbare informatie te verschaffen, hebben de organisatoren ongeveer honderd dagen gewerkt aan het uitwerken van elke minuut, elk detail van de route. Mens en machine inspecteren hier in harmonie het terrein. Dat gebeurd door het zogenaamde "Verkennings-team" ("Recce" in het kort). Een GPS-apparaat geeft de route tussen de start en finish aan. Als het Recce team vertrekt op deze route, leggen ze de onderscheidende punten vast, bijvoorbeeld waar de teams moeten schakelen, waar ze bruggen passeren, of juist te vermijden dips. Een tweede, on-site Recce team controleert de voorgestelde route aan de hand van de gegevens via de computer, voordat een derde team vervolgens het terrein ter plaatse nog een keer controleert zonder de route beschrijving gezien te hebben.

Perfectie is onmogelijk.
Het duurt een dikke honderd dagen om de route samen te stellen in de vorm van een roadbook. Het roadbook maakt gebruik van GPS-coördinaten, pijlen en soms kleine schetsen die delen van de route beschrijven, en die zijn allen verschillend in lengte. Het bevat ook informatie over de lengte en over de moeilijkheidsgraad van de sectie. Een uitroepteken betekent "look out", en drie uitroeptekens betekent "extreem gevaar". De bestuurder hoeft in het eerste geval nauwelijks zijn voet van het pedaal te halen, terwijl als hij dat doet in het geval dat er drie uitroeptekens staan dan kan dat desastreuze gevolgen hebben, zoals Perin weet maar al te goed. In 2009 crashte hij en zijn chauffeur in een ravijn op een moeilijk deel van de route, wat resulteerde in een gebroken schouder en in het einde van de Dakar voor Perin.

'Voorbereiding is alles. Het is echter onmogelijk om perfect voorbereid te zijn. Je zult altijd fouten maken bij de Dakar ", zegt Perin. "Wij proberen het team te zijn dat aan het einde van de rally de minste fouten heeft gemaakt." Dat is de reden waarom de bemanning onmiddellijk aan de slag gaat met de voorbereidingen voor de komende dag, zodra ze hun handen op de "Bijbel" kunnen leggen. "Dat is gewoonlijk rond 17:00 uur, en dan moet je gaan zitten tot ongeveer 01:00 uur in de ochtend om te werken aan het roadbook", zegt Perin. De vuistregel bij de Dakar is dat het ongeveer een uur voorbereiding per honderd kilometer van de route kost.

Moeilijke etappes om de andere dag.
En, wat staat de teams van de 2012 Dakar te wachten? "De organisatoren lijken te hebben geprobeerd om een heel moeilijke fase om de twee of drie dagen te plannen", zegt Perin. Na de start op vaste grond en enkele routes die gemakkelijk kunnen worden gevonden, ziet Perin de vijfde etappe als de eerste kritieke fase van de rally. "De piste is vrij kort, slechts 177 kilometers, maar de duinen in Fiambalá zijn moeilijk over te steken. Ze zijn moeilijk te nemen én je kunt er gemakkelijk verdwalen in de uitgestrekte zandvlakten", zegt Perin.

Daarna gaat de route verder op een hoogte van meer dan 4700 meter, over de grens naar Chili en de Atacama woestijn. "Hier kom je scherpe stenen en grote rotsblokken tegen", zegt Perin. Er bestaat een risico op lekke banden, wat leidt tot verlies van kostbare tijd, of zelfs einde rally na een botsing met de keien. De teams worden vervolgens geconfronteerd met ander soort uitgestrekte duinen, waaronder de spectaculaire "Monster Dune" aan de rand van Iquiquide aan het einde van de tiende etappe. Die Monster Dune is bijna twee kilometer hoog! De teams moeten eerst de juiste hoek vinden om het duin op te komen, zodat ze niet vast komen te zitten. Dan moeten zij voorkomen dat de auto gaat rollen op de kam van de duin, en vervolgens moeten ze de auto onder controle zien te houden op de snelle afdaling naar de Stille Oceaan, om overschrijding van de finish te vermijden.

"Stages elf en twaalf bieden dan de laatste kans voor het veroveren van plaatsen in het veld", zegt Perin. "Daarna volgen de laatste drie fasen in Peru, hetgeen een andere strijd wordt met het zand. Hier kan nog in de laatste minuut iets onverwachts gebeuren, wat kan leiden tot een plotseling einde van de Dakar." Ervaring, rijvaardigheid en een goede dosis voorzichtigheid is hier dus geboden. En, last but not least, een zorgvuldig voorbereid roadbook.

Aldus Michel Perin, navigator van Nani Roma in één van de vijf MINI’s All4 Racing.

MMJWORKS: Ik heb dit maar even in het Nederlands vertaald, leest net iets makkelijker.
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

THE MINI IS READY TO WIN

28 dec 2011, 21:28

DE MINI IS KLAAR OM DE DAKAR TE WINNEN.

Record Dakar winnaar Stephane Peterhansel praat over de nieuwe route voor de 2012 Rally Dakar, zijn kansen op een tiende overwinning, het X-raid team, en de sterke punten van de MINI All4 Racing.


Afbeelding


Negen overwinningen op de Rally Dakar staan op de indrukwekkende scorecard van Stephane Peterhansel. Negen overwinningen in de meest uitdagende rally ter wereld. Zo ambitieus als de 45-jarige Fransman is op moment dat hij rally rijdt, zo laid-back is hij in privé, soms zelfs een verlegen persoon in zijn woonplaats Montana, Zwitserland. Maar als de Dakar 2012 nadert raakt hij steeds meer gefocused. Voor Peterhansel met het X-raid Team op weg ging naar Zuid-Amerika sprak de coureur over zijn aanstaande werkzaamheden:

Stephane, dit jaar bent u op zoek naar uw tiende algemeen overwinning in de Dakar. Maakt dat de Dakar 2012 een speciaal evenement voor u?

Stephane Peterhansel: Om eerlijk te zijn, is dit is geen ongewone situatie voor mij. Vandaag de dag, een paar weken voor de start, gaat alles zoals het altijd gaat. Ik ben erg gemotiveerd en wanhopig op zoek naar de volgende overwinning. Het maakt niet echt uit of het de zevende, achtste of tiende overwinning is.

De route heeft ingrijpende veranderingen ondergaan en er is een derde land toegevoegd aan de Dakar, Peru. Zal dit de zwaarste Dakar ooit worden?

Stephane: Nee, helemaal niet. Het kán de zwaarste in Zuid-Amerika worden. Echter, 15 of 20 jaar geleden duurde de Daker drie weken en waren de etappes veel langer. Dat zal altijd de benchmark blijven.

Waar kijkt u het meest uit naar, en waar het minst?

Stephane: Ten eerste is het een nieuwe Dakar. We rijden van het ene punt naar het andere, en niet langer in een grote lus rond Buenos Aires. Ten tweede kijk ik erg uit naar het nieuwe land, Peru. De Dakar gaat niet alleen om te concurreren tegen elkaar, maar ook over het ontdekken van nieuwe landschappen. Ik kijk daar naar uit, en in het bijzonder naar Peru. Ik kan niets bedenken waar ik “het minst” naar uitkijk in de rally.

De MINI All4 Racing heeft goed gepresteerd het hele jaar. Wat maakt deze auto zo geschikt voor de Dakar?

Stephane: Het team heeft zeer goed werk verricht het hele jaar. De handling van de MINI is erg goed, en het is leuk om te rijden. Ik denk dat de auto klaar is om te winnen. De MINI is gemakkelijk te rijden, en toch ook snel, met name in de bochten. Ik hou ook van het uiterlijk van de auto. Het is eigenlijk de mooiste auto die ik ooit heb gereden in de Dakar.

Wie is je grootste rivaal op de 2012 Dakar?

Stephane: Naast mijn teamgenoten, die zeer sterk zijn dit jaar, zie ik Nasser Al Attiyah als een grote rivaal. We hebben altijd geweten dat de Hummer snel is, zelfs met Robby Gordon aan het stuur. Nasser heeft de Hummer naar een ander niveau getild. Echter, de lijst omvat ook Giniel de Villiers. Hij is erg snel, en zijn auto is zeer goed. Er zijn zeker vijf of zes rijders die in staat zijn de Dakar te winnen.

Omschrijft u uw teamgenoten in het X-raid team eens?

Stephane: Nani is een zeer open karakter, die goed ligt bij iedereen. Hij lacht veel en heeft graag contact met mensen. Ik ken Krzysztof nu ongeveer een jaar. Hij is erg eerlijk en heeft een goede houding. Het is goed om iemand als hem in het team te hebben. Vanuit rijdende oogpunt is hij zeer goed, en is in staat een auto tot het uiterste te brengen. Ik ken Leonid ongeveer twee of drie jaar en hij is altijd in een goed humeur. Net als Krzysztof, is hij heel eerlijk en heeft hij een goede aanpak. Ricardo is gewoon een grappige kerel. Hij denkt altijd positief en is altijd blij om te kunnen concurreren in een rally. Al met al hebben we een geweldig team.

MMJWORKS: Aardig team he? Belooft dus wat komende dagen…..
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

28 dec 2011, 21:36

Zeker een aardig team! :icon_top: Wordt weer genieten de komende tijd van die schitterende beelden! :ralley
Afbeelding
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

29 dec 2011, 20:56

Nog even genieten van de techniek.... zonder woorden en nog brandschoon voor de Rally...... gewoon ff kijke.... :lol:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Fraai he hoe zo'n auto opgebouwd wordt.... 't lijkt wel kunst...(zonder subsidie dan)
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

31 dec 2011, 09:53

Hier nog een paar plaatjes :mrgreen: :-PP

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8) 8)
Afbeelding
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

31 dec 2011, 11:32

Tja als ze t zo tonen, lijkt wheelgap altijd gaaf :)
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

31 dec 2011, 13:20

:D :wink: wow zeg.... heeft er iemand voor mij ook zo'n X-raid team????
:wink:
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

01 jan 2012, 20:21

Nou, de eerste proef is gereden en de MINI's hebben meteen laten zien dat ze voor de winst gaan. 8) Ze staan nu op 1, 2, 3, 10 en 13. De verschillen in de top zijn natuurlijk nog minimaal, maar het is toch een mooie start. 8) Bij de vrachtwagens doen de Nederlanders het goed: Van Vliet op 1, De Rooy op 2.

Helaas is er wel meteen op de eerste dag een dode gevallen bij de motorrijders. :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

01 jan 2012, 21:46

Mooi resultaat voor MINI inderdaad. Spijtig van de motorrijder.
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

verslag van X-raid

02 jan 2012, 15:46

Ja geweldig zeg.... een verslagje van het team zelf, hieronder:

Leonid Novitskiy wins first special stage
Stéphane Peterhansel and Krzysztof Holowczyc finish second and third respectively
The race is on – finally! Following the long days of preparations in Mar del Plata, the waiting was over today (01st January) and the 2012 edition of the legendary Dakar Rally was started. And on the 57-kilometre special stage of day one, the MINI All4 Racing vehicles entered by Team X-raid proved to race in a class of their own. Consequently, the first three positions were secured by the squad based in Trebur, Germany, with the German-Russian pairing Leonid Novitskiy / Andi Schulz in the orange Monster Energy X-raid MINI All4 Racing being particularly happy. After all, they celebrated their maiden special-stage win in a Dakar Rally. “I’m truly delighted about this win,” beamed the Russian. “It was a short but demanding special stage.” His co-driver was of the same opinion: “The sand was extremely soft and the special stage even featured five kilometres of dunes.”

Poland’s Krzysztof Holowczyc and his Belgian navigator Jean-Marc Fortin in the ORLEN MINI All4 Racing were just five seconds slower than the winners, with French pairing Stéphane Peterhansel / Jean-Paul Cottret in the green Monster Energy MINI All4 Racing coming third. “No problems whatsoever,” said Peterhansel. “In short first special stages like today’s I prefer to opt for a not too aggressive approach.” In the special stage contested alongside the beach of Quequén, some 100 kilometres from Mar del Plata, he was nine seconds slower than his Russian team-mate.

The Portuguese pairing Ricardo Leal dos Santos / Paulo Fiuza took it somewhat easier. Were two minutes slower than the winners and finished – as things are now – 10th. “I’m happy with this result,” said Dos Santos who is racing the red Monster Energy All4 Racing. “Although we haven’t made it to the very top, this result represents a good initial position for tomorrow.” Spain’s Nani Roma and his French co-driver Michel Périn also were too careful and therefore, they had to settle for having finished 13th, with their yellow Monster Energy MINI All4 Racing. “We are truly delighted with our achievements in the first special stage,” said Team Manager Sven Quandt. “It was a virtually perfect start into the Dakar.”

The three BMW X3 CC drivers also made a good start into the 2012 Dakar Rally. The two Russians Alexander Mironenko and Sergey Lebedev finished 21st, in the cockpit of their BUER BMW X3 CC. “It was a trouble-free first day,” said Mironenko. “It was a very short first special stage but I like it if the start into an event isn’t too hectic.” Chile’s Boris Garafulic and his French navigator Gilles Picard came 28th, with their Vision Advisors BMW X3 CC, thus finishing right ahead of their German team-mates Stephan Schott and Holm Schmidt. “We aren’t completely happy with day one but on the other hand, the rally has only just begun.”

The special stage was a rather short one but after having contested it, the competitors had to cover a far bigger distance: 650-kilometre liaison section to the bivouac located at Santa Rosa de la Pampa. Tomorrow, the Dakar will take its field to San Rafael. The beginning of tomorrow’s special stage features an extremely fast section and then, it’s back to the dunes.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

02 jan 2012, 15:52

gaaf zeg, mooie uhh.. wagen ook! :lol:
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

02 jan 2012, 21:16

:D ff het lijstje er bij na vandaag 2-1-2012:

1) 302 PETERHANSEL (FRA) MINI 03:20:33 - -
2) 303 GORDON (USA) HUMMER 03:23:01 00:02:28 -
3) 304 HOLOWCZYC (POL) MINI 03:23:06 00:02:33 -
4) 301 DE VILLIERS (ZAF) TOYOTA 03:24:22 00:03:49 -
5) 305 ROMA (ESP) MINI 03:26:05 00:05:32 -
6) 300 AL-ATTIYAH (QAT) Hummer 03:29:20 00:08:47 -
7) 310 SPINELLI (BRA) MITSUBISHI 03:31:40 00:11:07 -
8 ) 312 NOVITSKIY (RUS) MINI 03:31:50 00:11:17 -
9) 309 LEAL DOS SANTOS (PRT) MINI 03:35:14 00:14:41 -
10) 319 ALVAREZ (ARG) TOYOTA 03:35:55 00:15:22 -

Peterhansel ligt dus op koers. :icon_top: Vreemd dat die rare lelijke Hummers het aardig lijken te doen? Volgens Peterhansel ligt dat aan de winnaar van vorig jaar Nassar Al-Attiyah. Die heeft in het Hummer team goed werk verricht. Maar wat een lelijk ding is dat zeg...... :''O .... hoor en zie ik toch nog liever de Toyota van de Villiers....doet het ook aardig hoor op de vierde plek.... die houden we ook maar even in de gaten. Nani Roma zit er ook goed bij. Verrassend, ook na gisteren en goed op weg de andere MINI's met Novitskiy en Dos Santos. :D
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

02 jan 2012, 21:33

Paar actie-pics van de eerste etappe... let even op de fotografie zelf...mooi!

The Winner 1st stage Dakar 2012 en de eerste winnaar voor MINI:
NOVITSKIY:
Afbeelding

HOLOWCZYC:
Afbeelding

NANI ROMA:

Afbeelding

AND LEADING DAKAR 2012 ON DAY NR 2: PETERHANSEL

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

03 jan 2012, 20:04

Vandaag een één-tweetje voor de MINI's: 1. Roma, 2. Holowczyc. :icon_top: De verschillen zijn wel erg klein en de Hummers en de Toyota van De Villiers zitten er dichtbij. Holowczyc is de nieuwe leider, voor Gordon in de Hummer en De Villiers. Peterhansel heeft ruim 6 minuten verloren vandaag en staat 5e. Het blijft dus lekker spannend. 8)
Afbeelding
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

thnx Ivo

03 jan 2012, 20:30

Ja gaat goed. Algemeen zit Roma maar 1minuut 50 achter Holowczyc en Peterhansel op 2:41.
Novitskiy zit op een klein kwartiertje. Gaat goed met MINI.
Persoonlijk lijken mij De Villiers en Al-Attiyah de mensen om in de gaten te houden. Gordon maakt altijd wel ergens een fout of blaast die Hummer wel een keer op. Hij is meer show dan coureur, maar wel leuk om hem erbij te hebben. Wevers de Nederlander met het missiebussie in de top 10.... leuk.

1. 304 HOLOWCZYC (POL) MINI 05:51:06 - -
2 303 GORDON (USA) HUMMER 05:52:00 00:00:54 -
3 301 DE VILLIERS (ZAF) TOYOTA05:52:46 00:01:40 -
4 305 ROMA (ESP) MINI 05:52:56 00:01:50 -
5 302 PETERHANSEL (FRA) MINI 05:53:47 00:02:41 -
6 300 AL-ATTIYAH (QAT) Hummer 05:57:40 00:06:34 -
7 312 NOVITSKIY (RUS) MINI 06:05:59 00:14:53 -
8 319 ALVAREZ (ARG) TOYOTA 06:11:45 00:20:39 -
9 307 SOUSA (PRT) GREAT WALL 06:12:52 00:21:46 -
10 317 WEVERS (NLD) MITSUBISHI 06:17:12 00:26:06

Terug naar “MINI-talk”