MGA 1500 '57 - wordt nieuw leven ingeblazen
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: De glazen stad
Bericht
Gisteren hebben we weer een paar uurtjes besteed aan het rijdend maken van de MG.
Na het wisselen van zomer naar winter wielen van Dennis' MINI en de E46 van m'n moeder, zijn we weer begonnen aan 'het echte' werk.
Eerste punt op de lijst was checken of de motor nog los zat. Na 3 jaar stil staan kan een en ander natuurlijk vast gaan zitten.
Omdat het rechter achterwiel vast zat, wisten we niet zeker of we het blok rond konden draaien. Dus we zijn begonnen met op poten zetten van de achterkant (achterwiel aandrijving, Dennis begon voor ). Versnellingsbak in de 4e versnelling (geen idee of dat het makkelijkst was, maar leek mij de kortste overbrenging..)
In eerste instantie ging het wat moeizaam, maar het lukte wel. Dat betekent dus dat het blok niet vast zit!!
Tijdens dat we dit aan het testen waren, begon er echter wel iets te lekken vanuit de motor.. Na nader onderzoek, bleek het de waterpomp die is gaan lekken. Gelukkig een niet al te dure reparatie en meteen een mooi moment om het bestaande koelprobleem (wat blijkbaar alle engelse auto's hebben) aan te pakken met een high capacity pomp.
Nadat de vreugde weer wat bekoeld was, zijn we begonnen met het lozen van de olie en koelwater uit het blok. Alles zag er nog best goed uit voor zo'n lange tijd stilstaan. Het koelwater was nog perfect blauw en de olie was nog van prima dikte. Alsnog vervangen we alles.
Toen dat klaar was, hebben we ons gestort op de vast zittende achterrem. Dit model MG-A heeft rondom trommelremmen, dus dan moet de trommel zelf helemaal open om de remmen te kunnen vervangen. Daarmee komt dan direct het grootste euvel van die dingen, de remmen blijven na lang stilstaan en roest, vast zitten aan de trommel zelf. Dat was ook de reden dat dit wiel niet wilde draaien en waarom de trommel zo ontzettend vast zat.
Na een tijdje prutsen met een hamer en andere tools om mee te wrikken, lukte het om de trommel losser en losser te krijgen. Uiteindelijk kwam de trommel eraf en konden we de remmen volledig demonteren. Nu kan de MG in ieder geval weer rollen, zodat eventueel de brug vrij gemaakt kan worden.
Inmiddels was het al zo laat (22:30 uur), dat we besloten te stoppen, want voor mij ging vanmorgen de wekker weer om 5.30 en ik moest nog een ommetje via m'n ouders huis maken om weer terug te kunnen naar Utrecht.
Voorlopig staat in de planning (al dan niet onder voorbehoud) dat we vrijdag weer verder gaan..
wat plaatjes:
onderweg naar de loods lekker wat sneeuw opvangen
lekker warm in de loods met zo'n kanon
wiel eraf
inmiddels is de trommel los gekomen
onderkant om de vloeistoffen te lozen
Na het wisselen van zomer naar winter wielen van Dennis' MINI en de E46 van m'n moeder, zijn we weer begonnen aan 'het echte' werk.
Eerste punt op de lijst was checken of de motor nog los zat. Na 3 jaar stil staan kan een en ander natuurlijk vast gaan zitten.
Omdat het rechter achterwiel vast zat, wisten we niet zeker of we het blok rond konden draaien. Dus we zijn begonnen met op poten zetten van de achterkant (achterwiel aandrijving, Dennis begon voor ). Versnellingsbak in de 4e versnelling (geen idee of dat het makkelijkst was, maar leek mij de kortste overbrenging..)
In eerste instantie ging het wat moeizaam, maar het lukte wel. Dat betekent dus dat het blok niet vast zit!!
Tijdens dat we dit aan het testen waren, begon er echter wel iets te lekken vanuit de motor.. Na nader onderzoek, bleek het de waterpomp die is gaan lekken. Gelukkig een niet al te dure reparatie en meteen een mooi moment om het bestaande koelprobleem (wat blijkbaar alle engelse auto's hebben) aan te pakken met een high capacity pomp.
Nadat de vreugde weer wat bekoeld was, zijn we begonnen met het lozen van de olie en koelwater uit het blok. Alles zag er nog best goed uit voor zo'n lange tijd stilstaan. Het koelwater was nog perfect blauw en de olie was nog van prima dikte. Alsnog vervangen we alles.
Toen dat klaar was, hebben we ons gestort op de vast zittende achterrem. Dit model MG-A heeft rondom trommelremmen, dus dan moet de trommel zelf helemaal open om de remmen te kunnen vervangen. Daarmee komt dan direct het grootste euvel van die dingen, de remmen blijven na lang stilstaan en roest, vast zitten aan de trommel zelf. Dat was ook de reden dat dit wiel niet wilde draaien en waarom de trommel zo ontzettend vast zat.
Na een tijdje prutsen met een hamer en andere tools om mee te wrikken, lukte het om de trommel losser en losser te krijgen. Uiteindelijk kwam de trommel eraf en konden we de remmen volledig demonteren. Nu kan de MG in ieder geval weer rollen, zodat eventueel de brug vrij gemaakt kan worden.
Inmiddels was het al zo laat (22:30 uur), dat we besloten te stoppen, want voor mij ging vanmorgen de wekker weer om 5.30 en ik moest nog een ommetje via m'n ouders huis maken om weer terug te kunnen naar Utrecht.
Voorlopig staat in de planning (al dan niet onder voorbehoud) dat we vrijdag weer verder gaan..
wat plaatjes:
onderweg naar de loods lekker wat sneeuw opvangen
lekker warm in de loods met zo'n kanon
wiel eraf
inmiddels is de trommel los gekomen
onderkant om de vloeistoffen te lozen
The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: De glazen stad
Bericht
Afgelopen week hebben we nog wel getracht wat te doen, maar het was zo koud dat zelfs de kachel haperde en niet aan wilde blijven.
Uiteindelijk maar gestaakt dus.
Intussen hebben we de lijst met onderdelen uit zitten werken en zijn we bezig daar prijzen voor op te vragen.
Kort daarna zullen de eerste onderdelen besteld gaan worden.
Voornaamste is nu de remmerij en motor verversen.
Daarna gaan we ons uitgebreid storten op het hele elektrische gebeuren en bekijken wat we daarvan allemaal moeten vervangen.
deze week heb ik het erg druk met andere afspraken, dus zat dat er ook even niet in, maar volgende week gaan we weer aan de slag
Uiteindelijk maar gestaakt dus.
Intussen hebben we de lijst met onderdelen uit zitten werken en zijn we bezig daar prijzen voor op te vragen.
Kort daarna zullen de eerste onderdelen besteld gaan worden.
Voornaamste is nu de remmerij en motor verversen.
Daarna gaan we ons uitgebreid storten op het hele elektrische gebeuren en bekijken wat we daarvan allemaal moeten vervangen.
deze week heb ik het erg druk met andere afspraken, dus zat dat er ook even niet in, maar volgende week gaan we weer aan de slag
The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
diezelfde zaterdag ook even van dichtbij bekeken en het is idd een.....oud ding...
Geintje hoor WJ. Mooie bak, mooie lijnen, vind alleen de grill totaal misstaan.
vind het wel een beetje wijferig dat jullie niet zijn gaan klussen
Geintje hoor WJ. Mooie bak, mooie lijnen, vind alleen de grill totaal misstaan.
vind het wel een beetje wijferig dat jullie niet zijn gaan klussen
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Winsum
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: De glazen stad
Bericht
inmiddels hebben we niet bepaald stil gezeten.
helaas was het de afgelopen tijd wat koud om in de loods rond te hangen, zelfs zo koud dat de kachel niet aan wilde en de waterleiding is gesprongen..
kachel doet het inmiddels weer en de waterleiding zal binnenkort ook wel gemaakt zijn (kunnen we weer koffie drinken!)
afgelopen zaterdag zijn we weer verder gegaan en hebben de eerste onderdelen opgehaald en een aantal besteld.
Alle remmen zijn van de assen af en we zijn begonnen met het koelsysteem. Radiateur is eruit en alle leidingen zijn lost.
Toen we wilden controleren hoe het er met de thermostaat bij stond, brak het thermostaathuis en kwamen we erachter dat die er niet eens in zat...
waarom weten we niet precies, maar zal ongetwijfeld met de koeling te maken hebben. Dus dat is iets waar we even naar moeten kijken.
Dennis gaf al meteen aan dat het misschien verstandig is om de carburateurs goed te laten afstellen bij Beek (of andere partij), zodat we zeker weten dat de ontsteking goed is.
deze keer helaas geen foto's
helaas was het de afgelopen tijd wat koud om in de loods rond te hangen, zelfs zo koud dat de kachel niet aan wilde en de waterleiding is gesprongen..
kachel doet het inmiddels weer en de waterleiding zal binnenkort ook wel gemaakt zijn (kunnen we weer koffie drinken!)
afgelopen zaterdag zijn we weer verder gegaan en hebben de eerste onderdelen opgehaald en een aantal besteld.
Alle remmen zijn van de assen af en we zijn begonnen met het koelsysteem. Radiateur is eruit en alle leidingen zijn lost.
Toen we wilden controleren hoe het er met de thermostaat bij stond, brak het thermostaathuis en kwamen we erachter dat die er niet eens in zat...
waarom weten we niet precies, maar zal ongetwijfeld met de koeling te maken hebben. Dus dat is iets waar we even naar moeten kijken.
Dennis gaf al meteen aan dat het misschien verstandig is om de carburateurs goed te laten afstellen bij Beek (of andere partij), zodat we zeker weten dat de ontsteking goed is.
deze keer helaas geen foto's
The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
- Dennisvdh
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Yeah was weer gezellig man
Voor het mengsel, en ontsteking timen m.b.v. stroboscoopWoosh! schreef: Dennis gaf al meteen aan dat het misschien verstandig is om de carburateurs goed te laten afstellen bij Beek (of andere partij), zodat we zeker weten dat de ontsteking goed is.
Yeah was weer gezellig man
Austin Mini '87, Mini Cooper '91, MINI Cooper '07
Muurstickers en muurteksten
Muurstickers en muurteksten
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
hmm weer lekker aan t klussen mannen
Gaan jullie deze week nog een keer aan de slag? misschien dat ik ff kom gluren dan
Gaan jullie deze week nog een keer aan de slag? misschien dat ik ff kom gluren dan
- Dennisvdh
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Yeah, vanavond lekker geklust, haha zeer productief .
Was gezellig Mark, WJ en Frenk. Hele verslag komt vast nog wel van WJ
Was gezellig Mark, WJ en Frenk. Hele verslag komt vast nog wel van WJ
Austin Mini '87, Mini Cooper '91, MINI Cooper '07
Muurstickers en muurteksten
Muurstickers en muurteksten
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: De glazen stad
Bericht
Ja, inderdaad. Nog een soort last minute meet met een paar bij de loods.
Ik had eerlijk gezegd dat het nog minder klussen en meer ouwehoeren zou worden, dus voor mij was het al helemaal geslaagd!
Eerst zijn we bij de snackbar gaan eten, omdat Dennis te lui was om wat te koken en daarna zijn we direct naar de loods gegaan.
Daar aangekomen bedachten we ons dat we wat onderdelen nodig hadden van de Gamma, dus Dennis en Frenk zijn begonnen met de waterpomp los te halen, terwijl Mark en ik al glibberend en glijdend naar de Karwei gingen (idd, niet de Gamma ).
Bij terugkomst hadden Frenk en Dennis de pomp al los en konden we de gesprongen waterleiding proberen te fixen, zodat we koffie konden zetten.
Helaas is dat niet gelukt, want de gesprongen koppeling zat muur vast, was aardig afgesleten en we hadden geen goeie waterpomptang.. helaas, dan maar cola en koude choco.. (waar was je nou met de slagroom, Ida?)
Nadat de waterpomp eruit was, hebben Dennis en Frenk de achterkant alvast op een poot gezet zodat we de achteras konden fixen.
Bij het verwijderen van de remmen kwamen we erachter dat deze aan de rechtkant lekte, omdat de pakking inmiddels op was.. Dit was ook de reden dat de rem rechtsachter muurvast zat.
Direct ook maar de andere kant aangepakt en zo hadden we aan het eind van de avond de achteras voorzien van nieuwe pakkingen (klinkt sneller dan het is, maar het schuren van de metalen waar de pakking op zit, drogen, schoonmaken en ouwehoeren kost toch erg veel tijd..)
Ik heb het weer erg naar m'n zin gehad en jullie zijn zeker nog een keer welkom wat mij betreft!
Oh, Mark was ook zo aardig om een potje chroompoets mee te nemen, zodat we konden zien of we het chroom nog mooi konden krijgen.
Bij binnenkomst stond Mark al helemaal te springen om eens te gaan poetsen
Dus deze bolide gaat weer helemaal shinen!
Ik had eerlijk gezegd dat het nog minder klussen en meer ouwehoeren zou worden, dus voor mij was het al helemaal geslaagd!
Eerst zijn we bij de snackbar gaan eten, omdat Dennis te lui was om wat te koken en daarna zijn we direct naar de loods gegaan.
Daar aangekomen bedachten we ons dat we wat onderdelen nodig hadden van de Gamma, dus Dennis en Frenk zijn begonnen met de waterpomp los te halen, terwijl Mark en ik al glibberend en glijdend naar de Karwei gingen (idd, niet de Gamma ).
Bij terugkomst hadden Frenk en Dennis de pomp al los en konden we de gesprongen waterleiding proberen te fixen, zodat we koffie konden zetten.
Helaas is dat niet gelukt, want de gesprongen koppeling zat muur vast, was aardig afgesleten en we hadden geen goeie waterpomptang.. helaas, dan maar cola en koude choco.. (waar was je nou met de slagroom, Ida?)
Nadat de waterpomp eruit was, hebben Dennis en Frenk de achterkant alvast op een poot gezet zodat we de achteras konden fixen.
Bij het verwijderen van de remmen kwamen we erachter dat deze aan de rechtkant lekte, omdat de pakking inmiddels op was.. Dit was ook de reden dat de rem rechtsachter muurvast zat.
Direct ook maar de andere kant aangepakt en zo hadden we aan het eind van de avond de achteras voorzien van nieuwe pakkingen (klinkt sneller dan het is, maar het schuren van de metalen waar de pakking op zit, drogen, schoonmaken en ouwehoeren kost toch erg veel tijd..)
Ik heb het weer erg naar m'n zin gehad en jullie zijn zeker nog een keer welkom wat mij betreft!
Oh, Mark was ook zo aardig om een potje chroompoets mee te nemen, zodat we konden zien of we het chroom nog mooi konden krijgen.
Bij binnenkomst stond Mark al helemaal te springen om eens te gaan poetsen
Dus deze bolide gaat weer helemaal shinen!
The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Onze sponsors