Waar op letten bij aanschaf Mini

Van alles over de 1ste generatie MINI.
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Waar op letten bij aanschaf Mini

19 aug 2013, 11:39

goedendag mini liefhebbers,

ik ben hier nieuw en weet dus niet of ik ik mijn vraag bij de juiste rubriek heb geplaatst.

als het mee zit ga ik me rijbewijs behalen binnenkort en ben helemaal verliefd op de mini :D
en wil ook maar 1 ding een MINI. :rijden

ik hoor allemaal verhalen ( dat ze niet zuinig zijn en veel technische problemen, motor enz enz) en wil graag weten van kenners waar ik op moet letten bij aanschaf van de mini, dat ik me vrouwtje sta.

groetjes riena
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 11:58

Hallo Riena,

Leuk, dat je binnenkort een Mini aan wilt schaffen. Als je rechts die zoekblak aanschaf mini in typt, zul je heel veel topics tegenkomen waar je vragen worden beantwoord.

Succes
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:06

Je zou er één kunnen kopen van een forumlid. Vaak zijn deze goed en met liefde onderhouden. Bijvoorbeeld deze:
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... 81&t=30904" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast hangt het ook af van je budget en wensen die je hebt.
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:17

Je kunt momenteel beter de zoekbalk aan de linkerkant gebruiken, die vindt een hoop meer. Bijvoorbeeld even zoeken op aankooptips.
Als je niet zo vertrouwd op je eigen autokennis zou je een aankoopkeuring kunnen overwegen bij een onafhankelijke garage. Of je kunt kijken of onze forumsponsor "spenki" (Auto Spenkelink) iets voor je heeft staan.
De suggestie van Pegasus is ook goede. Als ik het zo zie is die echt van een liefhebber met een nette km-stand.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:27

mijn budget ligt tussen de 5000 a 6000 euro.
je ziet zoveel op mp staan en de prijzen zijn zo verschillend dat ik niet weet waar ik op moet letten.
welk bouwjaar is het beste zijn er ook zwakke uitvoeringen?
zijn ze idd niet zuinig in gebruik.
zijn er ook bekende kwalen bij een mini.
waar kan je aan zien dat die echt afgedaan is.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:41

riena schreef:mijn budget ligt tussen de 5000 a 6000 euro.
je ziet zoveel op mp staan en de prijzen zijn zo verschillend dat ik niet weet waar ik op moet letten.
welk bouwjaar is het beste zijn er ook zwakke uitvoeringen?
zijn ze idd niet zuinig in gebruik.
zijn er ook bekende kwalen bij een mini.
waar kan je aan zien dat die echt afgedaan is.
Tja, dat is dus het lastige, je kunt niet zeggen dat een bouwjaar beste is en dat er dan ook zwakkere uitvoeringen zijn. Bedoel elk bouwjaar pre facelift als facelift kent zijn problemen. En de meeste Mini rijders nemen deze voor lief.

Gezien je budget zul je denk ik uitkomen op een pre facelift. Diegene waar ik je op wees zou misschien een optie kunnen zijn. Het ligt er maar ook aan wat je wensen zijn. Wil je een One, Cooper of een S?
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:44

Ik ga er even vanuit dat je een pre-facelift One of Cooper (2001-2005) zoekt, gezien je budget.
Het zwakste punt van dit type is de versnellingsbak, er zit een Midland bak in. Daar is erg veel over geschreven hier op het forum, zoek maar eens. Of lees dit artikel van MotoringFile.
Het beste is om te zoeken naar een facelift (dus vanaf 2005) of een prefacelift die een Getrag bak heeft gekregen. Maar die facelift laat je budget niet toe denk ik, en het betekent natuurlijk niet dat alle prefacelift MINI's een probleem hebben met de versnellingsbak. Mijn 2001 Cooper had geen problemen met 173.000 km op de teller.

Ik heb een pre-facelift en een facelift Cooper gehad en ik reed bijna alleen in de stad. En ik kan inderdaad zeggen dat ie niet zuinig is, 1 op 11 reed ik ermee.

Verder zou ik als je gaat kijken goed letten op de algehele staat. Bij veel krasjes en deukjes (zowel binnen als buiten) is er niet heel netjes omgesprongen met de auto, met de leeftijd van de MINI in je achterhoofd natuurlijk. Je koopt geen nieuwe auto.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:47

kijk dan zien je maar hoe nieuw ik ben...... wat is het verschil tussen one, cooper of s
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:52

ik zou hem idd meer gebruiken in de stad dan lange afstanden.
maar de meest voorkomende problemen zoals ik een beetje gelezen heb is de versnellingsbak,motor, koppeling,roest, water?? klopt dat???
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:55

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mini ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;

heb me oog hier op laten vallen.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:55

riena schreef:kijk dan zien je maar hoe nieuw ik ben...... wat is het verschil tussen one, cooper of s

Beste Riena,

Dat heeft onder andere te maken met het motorvermogen en het bouwjaar wanneer een Mini gemaakt is. Er bestaan ook verschillende types.
R50 heb je in One en Cooper variant soort van standaard Mini
R53 is een Cooper S en is meer een race model veel minder zuinig.
en verder

Ik zou je aanraden als je je rijbewijs hebt gehaald vooral veel proefritten te maken zodat je weet wat hij kan en doet. En hoe hij voelt.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 12:57

riena schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mini ... =mympBuyer

heb me oog hier op laten vallen.
Ik vind hem een veel te hoge KM stand hebben.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 13:00

riena schreef:ik zou hem idd meer gebruiken in de stad dan lange afstanden.
maar de meest voorkomende problemen zoals ik een beetje gelezen heb is de versnellingsbak,motor, koppeling,roest, water?? klopt dat???
Het belangrijkste is de versnellingsbak, koppeling en de vloeistoffen. Mini lusten graag olie.
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 13:02

of deze

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mini ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;
riena
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 11:22

Re: waar op letten bij aanschaf mini

19 aug 2013, 13:08

wat mijn aanspreekt aan die mini is vooral omdat die wit is heb iets met wit. hij mag eventueel ook zilver zijn.( de binnenkant ziet er niet zo geweldig uit)
wil dat die net iets meer heeft dat standaard, vind de orginele mini banden ook een plus.

Terug naar “MINI-talk”