'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

Van alles over de 1ste generatie MINI.
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

13 okt 2013, 09:40

Beste mede Mini-liefhebbers,

Ik ben opzoek (zie ook mijn voorstel-topic) naar een Cooper S / R53.

Ik wil mijn (toekomstige) R53 graag voorzien van Beek-kuur, met 17% pulley, Cold Air Intake en software om het vermogen richting de 190pk te krijgen (Beek /Minispeed zit praktisch bij mij om de hoek).

Na behoorlijk onderzoek op o.a. dit forum en buitenlandse fora, heb ik nog niet kunnen achterhalen of er nu een pre-facelift of facelift aangeschaft moet worden. De afweging wil ik maken op 'betrouwbaarheid' en 'potentie' maar waarbij de meerprijs van ca. € 2.000-3.000 wel gerechtvaardigd moet zijn.

Ik weet dat de compressor/supercharger van de facelift dezelfde is als de pre-facelift, maar dan voorzien van een interne coating t.b.v. verlaging van de inlaat-temperatuur. Mijn vraag is dan ook:

- Blijft een pre-facelift R53 (zonder coating) 'heel' na mijn geplande Beek-kuur of is een facelift versie hiervoor aanzienlijk geschikter / de meerprijs waard?

Alvast bedankt.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

13 okt 2013, 09:43

over het algemeen blijven de r53 mini's wel heel met poulie en software alleen olie goed in de gaten houden want kan opeens wel aardig wat verbruiken.
facelift is natuurlijk stukje jonger en mooiere xenons en achterlichten en zo zijn er nog wel wat verschillen ;)
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

13 okt 2013, 18:44

Als je genoegen neemt met de 190 pk die je noemt dan is een andere pulley niet eens nodig; met alleen aanpassing van de software is dat al te halen. Zie stage 1 op de site van Beek.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

13 okt 2013, 19:51

Bedankt voor jullie reacties alvast.

Mijn plan is om sowieso een Beek Stage II te plaatsen (pulley + software), ongeacht of het een facelift of pre-facelift wordt. Als er >200pk uit komt, is dat mooi meegenomen.

Hoe zit het met die versnellingsbak-verhouding van de pre-facelift en facelift. Zit daar een dermate groot verschil in dat de pre-facelift 'powerless' aanvoelt t.o.v. de facelift (ze zullen het immers niet voor niets hebben gewijzigd bij de facelift)?

Thanx
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

13 okt 2013, 20:26

Zo groot is het verschil niet. De 6 is in de facelift meer een overdrive en de andere versnellingen daarvoor zijn ingekort. Theoretisch kan de pre-facelift een hogere topsnelheid bereiken als je voldoende vermogen hebt, maar dan praat je over +250pk.
Vooral de 3 en de 4 zijn wat korter in de facelift, maar daardoor de 6 ook wat langer.
Ik spreek uit eigen ervaring want heb een pre-facelift uit 2003 met wat vermogen waar nu een pre-faclift bak in zit en heb een cabrio met facelift bak.
Kort gezegd, de pre-facelift trekt beter in zijn zes als je voldoende vermogen hebt, de pre-facelift in de versnellingen daarvoor.
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 08:49

Bedankt voor jullie reacties.

Dat wordt dan waarschijnlijk een pre-facelift zodat er zoveel mogelijk 'tuning-budget' overblijft 8)

Is er overigens nog een argument om geen 2002 (introductiejaar R53) te willen maar pas vanaf 2003 te kijken?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 08:51

volgens mij maakt dat bij de s geen zak uit ;)
Afbeelding
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 09:07

Nee, geen kinderziektes in de 2002 versies die ze vanaf 2003 hebben verholpen?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 12:12

nee de kinderziektes hebben ze nooit verholpen :-P
Afbeelding
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 17:02

Resumé: 2002 en 2003 zijn dus even goed/slecht met dezelfde problemen?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 21:26

Naar mijn mening correct.

Zelfs als er kinderziektes waren , deze auto's zijn inmiddels 11 jaar oud dus die zijn dan toch wel opgelost . Vooral electra in 2001 (cooper) gaf interessante issues maar 2002 (cooper + cooper-S) is al zoveel beter
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

15 okt 2013, 21:31

Top, pre-facelift it'll be (dat wordt dus budget voor tuning stage > III )

Ik zou alleen wel graag (mits betaalbaar te verkrijgen) de facelift koplampen op termijn willen monteren. Die maken de 'look' wel een stuk jonger.
hondema
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mar 2013, 10:56

Re: 'Potentie' R53 pre-facelift vs facelift

12 sep 2014, 22:45

boris_brznjef schreef:De coating zit ook op een pre-facelift charger als het de JCW kit heeft.

Andere belangrijke verschillen:
- kortere versnellingsbakverhoudingen
- limited slip diff (optioneel)
- ecu die meer ploffen uit de uitlaat geeft
welke ploft meer dan de pre fl of fl?

Terug naar “MINI-talk”