Mijn mini in de garage...

Van alles over de 1ste generatie MINI.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

Mijn mini in de garage...

27 mar 2006, 23:18

Nou wat ik vandaag heb meegemaakt...

Vanmorgen wilde ik de auto starten en een flinke pluim witte rook achter uit de uitlaat. Gelukkig maar alleen de eerste drie seconden en daarna niet meer.

Aangezien dit mij bekend voorkwam ivm mijn vorige auto ben ik gelijk naar mijn dealer gereden (300 m verder op) om mijn Mini na te laten kijken. Recent heb ik mijn koelvloeistoftankje laten vervangen door een andere Mini dealer (waar ik de auto gekocht heb is een Daihatsu dealer) omdat de oudere tankjes lekken en deze vervangen door een geheel nieuwe.

Kennelijk heeft de vorige eigenaar van mijn auto het ding te warm laten worden waardoor de koppakking een opdonder gekrgen heeft. Nu dat ik mijn nieuwe tankje erop heb zitten was het toch kennelijk te laat waardoor de witte rook dus ontstond.

In ieder geval hoop ik dat met een nieuwe koppakking de problemen verholpen zijn. Gelukkig heb ik een jaar garantie en ik ga ervan uit dat dit behoort tot de garantie van de Mini.

Heeft iemand ook zo'n zelfde probleem gehad met de Mini?

Wish me luck!

p.s. Vandaag wel de nieuwe intercooler binnengekregen van GT tuning. Ziet er zeer gelikt uit. Mooie lasnaden ook en is veel en veel groter (16 tubes).
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1035
Lid geworden op: 24 feb 2006, 18:13

28 mar 2006, 00:24

Bij mijn vorige Mini(11-2002) is na een jaar ook het koelvloeistofvaatje vervangen.
Gelukkig heeft de auto daar niets aan over gehouden. Bij mij waren alleen witte leksporen bij de naad te zien. Hij is nooit te warm gelopen.

Sterkte met je reparatie :( . Mocht je nog een nieuwe cilinderkop zoeken, ik heb er nog een liggen :wink: .
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

28 mar 2006, 08:55

Lijkt me wat drastisch, een hele nieuwe cilinderkop als je alleen je pakking lek hebt :) Eventueel nog even vlakken (maar dat zal wel toevertrouwd zijn aan je dealer om dat te beoordelen), klaar.

Wel een beetje vreemd dat "de vorige eigenaar" (makkelijke zondebok voor degene die de diagnose geeft) de auto te warm zou hebben laten worden. Een auto zou helemaal niet te warm moeten worden, normaal gesproken, je moet wel hele gekke dingen doen wil het koelsysteem in goede conditie er geen raad mee weten (auto's worden getest in oorden als death valley). Maar goed, wil niet zeggen dat je het niet zelf erger kunt maken als er wel iets mis is, de temperatuur loopt op en je blijft doorrijden.

Klinkt in elk geval of het allemaal zonder alteveel gedoe opgelost is, goeie zaak dat je meteen naar de dealer bent gegaan, want doorrijden met een lekke koppakking kan vervelende gevolgen hebben (dure reparatie).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

28 mar 2006, 13:13

Good luck :mrgreen:
Gebruikersavatar
new mini
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Strijen
Berichten: 2051
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:43

28 mar 2006, 18:13

Nou sterkte ermee :(
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

28 mar 2006, 18:17

Nu heb ik gehoord dat deze reparatie buiten mijn garantie valt omdat ik een kleinere pulley erop heb zitten. Ze schenen te weten dat de druk van 0.7 bar naar 1 bar gestegen is waardoor er kennelijk meer belasting op de motor gestaan heeft (beetje onzin verhaal vd garage dus). Kosten komen dus voor mijn rekening alhoewel ik het hier niet mee eens ben. Ik ben namelijk van mening dat een pulley van 15% niet deze problemen veroorzaakt heeft maar het gedonder van de koelvloeistof icm de tank. Eind vd week of begin volgende week is mijn Mini klaar. Ik heb nu wel mixed feelings over de betrouwbaarheid van mijn auto als hij gerepareerd is.

Gr, Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
new mini
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Strijen
Berichten: 2051
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:43

28 mar 2006, 18:20

Dus je kan nu zelf voor de kosten opdraaien als goed begrijp? :(

Is zeker wel duur geintje ook!
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

28 mar 2006, 18:42

Das minder goed nieuws :( Is een nadeel van motor tuning. Krijgt je dit soort geintjes. Hopelijk valt de kosten nog mee :)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

28 mar 2006, 22:37

Das flink balen. Het tankje vervangen is dacht ik een terugroepactie geweest. Toen ik hem net had heeft de dealer tijdens een beurt gezien dat ik de oude (lekkende) er nog op had zitten en die heeft hem onder garantie vervangen.

Ik heb hem al getuned sinds januari vorig jaar. Alles gaat goed maar ik hou eerlijk gezegd ook altijd rekening met zoiets. Ik denk echter dat de vorige eigenaar in jouw auto flink gasgegeven heeft als zoiets gebeurd is?

Als ik het goed begrijp is de auto mét kleinere pulley aan jou verkocht met een jaar garantie? Dan kunnen ze zich toch niet verschuilen achter het feit dat er een andere pulley op zit? Dan hadden ze zelf maar beter moeten kijken?

Als er flink wat mis is met de kop zou je kunnen overwegen om voor 500 euro een geheel nieuwe kop bij Jonkers in Huissen te halen i.p.v. een nieuwe bij de dealer.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

28 mar 2006, 22:53

badkarma schreef:Nu heb ik gehoord dat deze reparatie buiten mijn garantie valt omdat ik een kleinere pulley erop heb zitten. Ze schenen te weten dat de druk van 0.7 bar naar 1 bar gestegen is waardoor er kennelijk meer belasting op de motor gestaan heeft (beetje onzin verhaal vd garage dus). Kosten komen dus voor mijn rekening alhoewel ik het hier niet mee eens ben. Ik ben namelijk van mening dat een pulley van 15% niet deze problemen veroorzaakt heeft maar het gedonder van de koelvloeistof icm de tank. Eind vd week of begin volgende week is mijn Mini klaar. Ik heb nu wel mixed feelings over de betrouwbaarheid van mijn auto als hij gerepareerd is.

Gr, Tom
Als ik het verhaal van BBR goed gelezen heb is er een 19% poelie op gegaan. Dan wordt de druk wel een stukje hoger dan met een 15% poelie.
Dit heeft hem denk ik nu de das om gedaan! :cry:
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

29 mar 2006, 01:25

Zit idd een kleinere pulley op, maar dit is niet het probleem. De pullley zou normaal gesproken niet drastisch de temperatuur omhoog moeten brengen in de motor en dit is ook niet gebeurd tijdens mijn rijden. Hij is ook niet een keer te warm geworden.

Wat mijn gedachte is, lijkt me dat de motor tijdens de vorige eigenaar een paar keer te warm is geworden (met het oude tankje) en niet genoeg is bijgevuld aan koelvloeistof. In ieder geval mooi balen dus.

Wat ik wel weet is dat de kop niet gevlakt hoeft te worden, alleen een nieuwe pakking er op, tja ongeveer 500 euro gaat me dit kosten dus.

Ik denk dat als het eenmaal gerepareerd is wel de temp. in de gaten houd, ook gebruik van koelvloeistof. Is dit eenmaal weer teveel dat zet ik de originele pully weer terug of wellicht een andere oplossing zoals een Works pakket waar ik dus wel motor garantie bij krijg (afgezien dan van die kosten die mij de das om zullen doen :wink: )
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
jschip
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jan 2006, 11:01

29 mar 2006, 07:56

Afgezien van een eventueel temperatuurprobleem in het verleden (door te weinig koelvloeistof) zal de temperatuur straks niet het probleem zijn. De laaddruk van je compressor wel. Ik denk dat het verstandig is meteen een versterkte koppakking te plaatsen (works?) zodat je die er straks niet weer opnieuw tussenuit blaast.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

29 mar 2006, 11:01

Misschien koudere bougies ook geen overbodige luxe..
heb er works bougies inzitten voor de zekerheid..
wel balen, :cry:
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

29 mar 2006, 11:42

Hoe kun je eigenlijk controlleren of je koelvloeistof voldoende is? Die van ons heeft wel een klein beetje gelekt, maar dan aan de bovenkant eruit gekomen.. volgens de dealer is er niets aan de hand, die gaven aan dat die wel iets te warm zou zijn geweest of dat er door de druk iets uitgekomen is.

Op de metertjes staat de temperaturen altijd gelijk.. koelvloeistof rond de 90 graden en de motor ook rond de 80 graden zo uit mijn hoofd (iig beide in het midden van de meterjes)

Iig wel klote. Met mijn vorige auto ook eens een lekke koppakking gehad en de reparatie was rond de 700€ dacht ik. Mede doordat ook de v-snaar vervangen moet worden.
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

29 mar 2006, 16:01

Hans schreef:Misschien koudere bougies ook geen overbodige luxe..
heb er works bougies inzitten voor de zekerheid..
wel balen, :cry:
Heeft dit ook zin bij een One en Cooper?
Laatst gewijzigd door Mini Poeper op 29 mar 2006, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “MINI-talk”