Mijn mini in de garage...

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

29 mar 2006, 16:11

Nee.. is alleen voor cooper-s, geloof ik.. :?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

29 mar 2006, 17:07

Ik heb ook een graadje koudere Bougies, de Bosch DTC-FR6. Hoe lager het laatste nummer des te kouder de bougie. Digi-Tec monteert deze bougies om te heet worden te voorkomen, een te hete vonk kan een gat in je zuiger branden. Of de kop dan ook te heet wordt weet ik eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

29 mar 2006, 19:58

Berthil schreef:Ik heb ook een graadje koudere Bougies, de Bosch DTC-FR6. Hoe lager het laatste nummer des te kouder de bougie. Digi-Tec monteert deze bougies om te heet worden te voorkomen, een te hete vonk kan een gat in je zuiger branden. Of de kop dan ook te heet wordt weet ik eigenlijk niet.
DTC-FR6? is dit niet NR 7? . Standaard is dit NR 6. Dus hoe hoger het getal hoe kouder de bougie! :mrgreen: . Heeft alleen betrekking op de plaatselijke temperatuur die te hoog wordt, dus bij de zuigerkop!
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

29 mar 2006, 23:05

Het heeft te maken met hoe makkelijk de bougie warmte afleid. De temperatuur van de kop van de bougie moet bij benadering de juiste waarde hebben; te koud is niet goed (dus zeker geen "koudere" bougie in je motor stoppen als daar geen aanleiding toe is), te warm ook niet (dan gaat het werken als "gloeibougie" (zoals bij een Diesel) en werkt daardoor detonatie (pingelen) in de hand - ongecontroleerde verbranding op een ongecontroleerd tijdstip. Niet goed dus.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

30 mar 2006, 02:49

Ik had het inderdaad even omgedraaid, graadje hoger is juist kouder, maar Bosch DTC-FR6 is goed bij een 15% pulley, deze zouden toch wat kouder zijn ondanks de 6 rating zoals bij de standaard bougue. Ik lees echter op het mini2.com forum dat Bosch deze niet meer maakt al heb ik ze enkele maanden geleden nog wel kunnen krijgen. Ik heb ook begrepen dat Bosch deze speciaal voor Digi-Tec heeft gemaakt en die zijn failliet dus dat is misschien logisch.

JCW zouden ook een graadje kouder zijn dan standaard, daar staat 'BKR7EQUP' op.

Denso IK22 schijnt de bougie te zijn om die te vervangen, Denso IK20 als je een normale pulley hebt. Hier dus ook een lager getal voor een warmere vonk. En van irridium wat meer slijtage bestendig is en een betere vonkverdeling geeft volgens GTT Tuning.

Als ik software op maat ga laten maken is dit zeker een punt van aandacht, ik wil geen gat in mijn zuiger.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

30 mar 2006, 16:22

Ik zag dat de Denso ook voor de Cooper is. Heb hier eigenlijk geen verstand van, maar wat zijn de voordelen als ik deze erop laat zetten (Bij een Cooper dus)?
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

31 mar 2006, 14:38

Volgens mij is enige winst die je uit andere bougies zou kunnen halen minimaal, als het niet uberhaupt een ilusie is. Wat belangrijk is is dat ze de juiste temperatuur hebben gedurende de werking (daar komt die warmte-gradatie bij kijken). Voor de rest, gewoon lekker je dealer erin laten stoppen wat er volgende de fabrikant in hoort (tenzij je gekke dingen gedaan hebt natuurlijk, dan kan het dus nodig zijn om een andere gradatie te nemen).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

Weer nieuws ... goed en slecht..

06 apr 2006, 23:18

Hallo allemaal,

Ik kreeg vandaag telefoon van mijn dealer, van Iersel Rover in Horn (geen mini dealer maar waar ik hem gekocht had) dat de kop compleet vervangen zou moeten worden. Hij is dus krom getrokken door teveel hitte.

Mijn dealer vond het slim om de lokale BMW dealer eens te bellen (Bouwens BMW in Roermond) wat te doen met de huidige cylinderkop. Zij adviseerden van Iersel om de gehele kop te vervangen omdat 'zogenaamd' BMW cylinderkoppen niet gevlakt konden worden. Kennelijk was de tolerantie overschreden en zou het vlakken vd kop niet meer mogelijk zijn ivm teveel compressieverschil (of ik dat erg vind :wink: ).

In ieder geval zou ik voor alle kosten moeten opdraaien wat een heel ( :shock: ) duur grapje zou worden, zeker mede door mijn aanpassingen omdat de garantie vervallen was, stelde van Iersel zich niet aansprakelijk.

Ik wist op een gegeven moment niet meer wie ik moest geloven dus ik besloot maar eens van Laarhoven te bellen in Eindhoven voor een second opinion.

Deze aardige dealer waar ik eigenlijk alleen maar goed nieuws over heb gehoord zou voor mij Mini bellen en informeren wat het beste te doen zou zijn in mijn geval. Hij vroeg het bouwjaar van de Mini en vervolgens de km stand.

Even later belde hij mij terug met goed nieuws. De kop wordt compleet vervangen door een nieuwe tegen geen kosten! Het valt nog onder de algemene garantie van Mini / BMW Nederland. De dealer uit Eindhoven is het met mij eens dat een cylinderkop en pakking het niet kan begeven door het wijzigen van een pulley e.d. En of dit goed nieuws is dus!

Hij herkende mijn Mini nog omdat ik ook nog een afspraak heb staan voor de 18" Works velgen en ook dat we het hebben gehad over een Works kit voor op mijn Mini. Hij stelde voor, waarom niet een Works kop (en kit) erop monteren tegen een kleine meerprijs. Morgen hoor ik hier meer over, maar ik denk wel dat ik dit doe. Nu dat de originele kop toch niets meer waard is denk ik dat dit een goede beslissing zou zijn.

Morgen komen ze sowieso mijn Mini ophalen bij mijn huidige dealer en hij wordt gemaakt in Eindhoven. Ook krijg ik een leenauto (deze kosten zijn wel voor mij) van hun en alles wordt prima geregeld. Dat noem ik nou service!

Wel ben ik nog niet klaar met Bouwens BMW in Roermond en van Iersel in Horn. Door gebrek aan kennis en het ontwijken van het verlenen van mijn garantie doordat ik zelf aanpassingen gedaan heb aan mijn auto wilden ze mij een nieuwe kop laten betalen terwijl het toch onder Mini garantie valt. Gelukkig loopt dan alles toch goed af :) Iig petje af voor van Laarhoven!

Het enige nadeel is wel dat ik eigenlijk voor Jan Joker naar Engeland ben gereden als ik een Works uitvoering zou nemen. Maar als het Works pakket erop zou komen vind ik het motorisch gezien wel welletjes :mrgreen:

Groeten,

Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

07 apr 2006, 00:01

zo zie je maar weer wat een second opinion kan uithalen. En ikzelf ben ook zeer tevreden met van Laarhoven.
Het heeft je nu wel een hoop duiten gekost allemaal :shock:

Succes met je EB kindje :wink:
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

07 apr 2006, 00:32

Van Laarhoven vind ik ook super. Service is erg goed. Ik ga daar voortaan ook heen als ik iets nodig heb.
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

07 apr 2006, 08:27

Klinkt goed heren!!
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

07 apr 2006, 08:30

Nette actie! :D
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
Gebruikersavatar
new mini
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Strijen
Berichten: 2051
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:43

07 apr 2006, 16:14

Klinkt idd allemaal heel netjes en wees maar blij dat je veder gevraagt hebt :wink:
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

07 apr 2006, 16:21

Fijn voor je dat het zo is opgelost. Zo zie je maar weer. :wink:

Terug naar “MINI-talk”