TPMS vraagje

Hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en uit de modder.
lesard
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2023, 12:10

TPMS vraagje

11 sep 2023, 12:17

Hoi,

Allereerst, ik weet niet of mijn topic op de juiste plaatst is. Zo niet, kan admin deze verplaatsen?

Het verhaal
Na lange reis kom ik bijna stilstaan in een file. Plots geeft mijn TPMS waarschuwing dat mijn (RF) banden verlies in spanning en dat ik langzaam (max. 80km/u) moet rijden. Afijn, ik rij toch in de file, dus effe naar dichtstbijzijnde pompstation gereden.
Daar de banden effe gecheked maar alle banden nog prima op spanning. Dus TPMS weer geïnitieerd en daarna weer rijden (gelukkig geen lekke banden of zo).

Mijn vraag:
Komt dit geregeld voor en moet de TPMS op reguliere basis geïnitieerd worden?
Ik schrik toch wel effe met zo'n waarschuwing, vooral als je in buitenland ben.
deusjevo
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 aug 2021, 10:20

Re: TPMS vraagje

11 sep 2023, 12:48

Ik reset ze na iedere keer dat ik m’n bandenspanning gechecked heb.
Als ik een melding krijg is het eigenlijk altijd wel serieus, bijvoorbeeld een schroef erin of iets dergelijks
Midnight black MINI Clubman Cooper 100kW uit 2016 :icon_top:
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: TPMS vraagje

11 sep 2023, 13:18

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, ik heb dat ook een keer gehad met de R56 Cooper met aanhanger er achter en ook op run flatbanden naar Spanje gereden. Overdag was het heel warm en dus ook warm asfalt en kreeg ik ook een bandenmelding van de TMPS dat ik een lekke band zo hebben, eerst oranje wat snel veranderde in rood. Gestopt en wat bleek in 1 band was de druk door de warmte wat opgelopen tov van de andere 3 banden. Weer opdezelfde spanning gezet en op nieuw geïnitieerd en geen last meer van gehad.
Ik heb sindsdien wel altijd gekozen voor stikstof vulling want dan heb je minder drukverlies en minder gevoelig voor drukwisseling bij extreme warmte.

Mocht je je banden gewoon met lucht vullen misschien kiezen voor stikstof.

Succes

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”