Onderhoudswerk aan Countryman

De grotere MINI's
Plaats reactie
Countryman sleutelen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 nov 2017, 17:00

14 mei 2018, 21:22

Al weer 9 maanden in het bezit van een Mini Countryman die ik in september voor mijn vrouw heb gekocht en nog weinig berichtjes geplaatst op dit forum.

Afgelopen vrijdag heb ik besteed aan onderhoud.
Met dit berichtje deel ik de ervaringen van die dag.
Misschien wat technisch en uitgebreid verhaal maar wellicht ook aardig en nuttig om ervaringen en zaken die me opvielen te delen.
De klussen die voor die dag stonden zijn:
1) Versnellingsbakolie vervangen
2) Nieuw luchtfilter
3) Nieuwe bougies
4) Demonteren en reinigen van vanos regelkleppen (inlaat en uitlaat).
5) Controleren van distributie-timing.

Wat is me opgevallen.
De afgetapte versnellingsbak-olie is erg donker bruin. Het lijkt haast wel te laat ververste motorolie zo donker.
Gelukkig zijn er geen metaaldeeltjes zichtbaar. Dus het zal wel in de tijd (bouwjaar 2012) achteruit zijn gegaan en wellicht ‘verbrand’ bij hoge temperaturen.
De aanleiding om de olie te vervangen is dat ik tussen 100 en 115 km/uur zacht een zingend geluid uit de bak hoor komen.
En natuurlijk ook omdat long-life olie niet bestaat.
Uiteindelijk heeft de Countryman ook gewoon de GS6-55BG versnellingsbak die in alle andere mini’s van de tweede generatie zijn gemonteerd.
Dus versleten of ingesleten lagers zijn ook bij een Countryman bij 125.000 kilometer al heel goed mogelijk.
Hierover nog even contact gehad met een versnellingsbakkenspecialist. Waarschijnlijk geluid uit het differentieel wat nog een behoorlijke tijd kan duren voordat het een echt probleem vormt.
Opvallend: Na het vervangen van de bak-olie is het geluid veel zachter en bijna niet meer hoorbaar.
Mooi dus. Klusje niet voor niks gedaan.

Luchtfilter vervangen en bougies vervangen. Dat is natuurlijk een simpel klusje.
Wel twee dingen die daarbij opvielen.
1) De bougies waren helemaal op. Van een centrale electrode was bijna geen sprake meer.
In het boekje staan de onderhoudsbeurten netjes ingevuld tot vlak voor het moment dat ik de auto kocht.
De laatste beurt heeft de leasemaatschappij (vorige eigenaar) bespaard op bijna alle onderhoud (allemaal kruisjes in plaats van vinkjes in het boekje gezet).
Daarom had ik direct na aankoop de motorolie en het oliefilter al direct laten vervangen.
Wat me goed doet is dat de bougies niet vet zijn en mooi bruin/grijs zijn gekleurd.
Met de conditie van de motor zit het dus waarschijnlijk wel goed.
2) Met het loshalen van de luchtfilterbehuizing is er meer zicht op de slangen eronder. De hogedruk brandstofleiding en de bovenste slang die naar de kachelradiator loopt slijten langs elkaar. Die brandstofleiding heeft een harde mantel waardoor de kachelradiator-slang doorslijt. Zie ook de foto. Ik verwacht dat dit een probleem is bij alle ‘Countrymannen’ met de N16B16 motor. Er De slangen zijn namelijk in beugels gemonteerd waardoor de slangen tegen elkaar worden aangedrukt. De onderste beugel heb ik wat verbogen waardoor er een cm ruimte tussen de slangen ontstaat. Wel ga ik de slang nieuw bestellen en vervangen. Het gesleten stukje voelt erg dun aan. Ik heb geen zin in een gesprongen leiding waardoor het koelwater wegloopt of wegspuit. Dus als je een Countryman hebt, controleer dit dan even. Ik heb ook een foto van het onderdeelnummer gemaakt.

Reinigen van de vanos regelventielen:
Het lastigste van het klusje is om de bevestigingsschroeven los te krijgen. Dit is een torx-schroef die lastig bereikbaar is en sterk vast is gedraaid. De vervuiling van deze ventielen viel mee. Het was eenvoudig weg te spoelen met wat remmenreiniger. Vervolgens een nieuwe O-ring erop en de regelventielen weer in de cilinderkop monteren.

Dan nog het checken van de distributie-timing.
Waarom dan. Omdat een na aankoop onder garantie de nokkenassen zijn vervangen. De eerste week viel me namelijk op dat de nokken vol met pitting-slijtage zaten. Dat is door de garage waar ik de auto heb gekocht netjes opgelost door de nokkenassen te vervangen. Dat hebben ze gedaan inclusief vanos-vertellers en het vervangen van de klepstoters waarvan de rollers door de nokkenas waren ingesleten. Heel netjes dus van de garage en vooral ook compleet (niet alleen de nokkenassen vervangen maar ook de omliggende ondedelen).
Maar toen ik de auto in september na deze reparatie terugkreeg viel direct op dat de motor minder netjes stationair draaide en tussen de 1500 en de 2200 toeren inhoudt. Ik verdacht dus direct de timing van de distributie. Temeer omdat de nokkenassen inclusief vanos tandwielen zijn vervangen. Wellicht zijn de nokkenassen met kettingwiel en al onder de ketting geplaatst. Misschien een rare gedachte maar zo had de garagehouder vervangende nokkenassen ontvangen (met kettingwiel al aan de nokkenas. )Als je eerst de nokkenas monteert en dan de kettingwielen erop plaatst dan moeten de motorsteun, rechter koplamp en verstevigingsbalk worden losgehaald. Ook moeten er dan nieuwe rekbouten worden geplaatst. Ik zie geen sporen dat deze onderdelen zijn gedemonteerd. Het laagje vuil en de moeren zien er onaangetast uit. Nu wil ik helemaal niet zeggen dat de garage geen goed werk heeft geleverd. Ze hebben nette service geleverd. Maar de motorloop en het feit dat een aantal onderdelen niet los zijn geweest, gaf me wel reden om de timing te willen controleren. Dus een timing-kit besteld. Die heb ik afgelopen vrijdag gebruikt voor de controle. De foto spreekt voor zich: Wanneer de krukas is geblokkeerd met de blokkeerpen en de kit is op de nokkenas geplaatst, is de afwijking zichtbaar. Zowel de inlaat- en de uitlaatnokkenas lopen ongeveer 6 graden achter.
Een extra klusje dus. Uiteindelijk wil ik dat de motor weer mooi rond loopt. De Vanos-rekbouten heb ik al besteld en ook het bijkomende gereedschap.
Klusje voor een ander dag. De motor loopt zo immers ook en deze afwijking heeft blijkbaar geen probleem opgeleverd waardoor er schade is ontstaan. Via de ODB zie ik dat de vanos kleppen continu bijregelen. Daarom loopt de motor waarschijnlijk nog relatief netjes ondanks de best wel behoorlijk afwijkende statische timing van de nokkenassen.
Klusje wordt dus vervolgd.
Wat positief opvalt: De ketting ligt mooi over de tanden van het kettingwiel en zit mooi strak (is ook totaal niet hoorbaar bij koude start).
Wanneer ik de timing bijstel, check ik ook meteen de lengte waarmee de spanner staat uitgeschoven. Het meetinstrumentje daarvoor zit bij de timingset. Na die controle weet ik dan ook of de ketting nog een tijd meekan.

Wat me in zijn algemeenheid opviel:
Het is een behoorlijke tijd geleden dat ik in mijn studententijd (ja toen moest het echt) serieus sleutelde om mijn auto op de weg te houden.
Toen was alles van staal en waren de voorgeschreven aanhaalmomenten behoorlijk groot.
Nu een jaar of 25 verder zijn veel onderdelen van kunststof en zijn de voorgeschreven aanhaalmomenten veel kleiner: 10 Nm, 20 Nm, 43Nm, 40 Nm en 90graden.
De vooruitgang zullen we maar zeggen.
Al met al best leuk om weer eens wat te moeten sleutelen.
Alhoewel ik dat gezien de nog behoorlijk jonge leeftijd en ook de aankooprijs van de auto dit eigenlijk niet meteen had verwacht.

Oh ja. Inderdaad een hele leuke auto zo’n MINI. Ook als is het een Countryman (niet iets minder een echte Mini).
Dat het wat klusjes oplevert is dan meteen geen punt meer. Als e.e.a. daarna weer top functioneert geeft zo’n klusdagje ook weer voldoening.
Wat mijn bevindingen zijn na het afstellen van de distributie-timing (aankomend klusje) laat ik dan weten. Hopelijk een mooiere motorloop en wat regelmatigere trekkracht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Countryman sleutelen op 14 mei 2018, 21:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Ben1
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

14 mei 2018, 21:26

Knap werk allemaal ! En niet leuk voor een dealer dit soort handige mensen.
Gebruikersavatar
Daniel_S
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26
Locatie: Odijk

14 mei 2018, 22:43

Mooi werk en hopelijk hulp voor anderen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1277
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

15 mei 2018, 00:37

Je verhaal vertelt me dat je weet wat je doet en dat je, als ik het goed lees opgeleid bent als automonteur.
lekker bezig en fijn als je dit allemaal zelf kan doen. Ik heb Roel de Groot bij mijn R56 de distributie zien vervangen, gewoon stap voor stap, ziet er allemaal heel simpel uit maar je moet alleen weten welke stappen je moet.

Zaken als remschijven/blokken etc durf ik wel aan en olie vervangen maar sleutelen aan de motor laat ik toch liever over aan de specialist

Goed bezig in ieder geval :icon_top:
Countryman sleutelen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 nov 2017, 17:00

15 mei 2018, 20:38

Dankjewel. Leuke reactie!
Ik ben zeker niet opgeleid als automonteur.
Mijn beroep is businessconsultant.
Maar juist na het uitwerken van adviesrapporten, halen van deadlines en het (proberen) om organisaties te veranderen vind ik het erg fijn om af en toe (therapeutisch) praktisch handwerk te doen.
Het voldoet me dan om e.e.a. in detail uit te zoeken en zaken weer goed werkend te krijgen.
Waarschijnlijk ben ik een perfectionist. Een slechte eigenschap die soms ook goede kanten heeft.
Daarbij heb ik ontdekt dat wanneer je goed nadenkt, zorgvuldig werkt en op de veiligheid let de meeste klussen gewoon goed zelfstandig zijn te doen.
Dat geeft voldoening en regelmatig levert het een besparing op.
Heel af en toe kost het ook geld. Dat kan voorkomen in geval van een verkeerde inschatting tijdens een klus en er eerst meer stuk gaat voordat het geheel goed gerepareerd is.
Als ik een keer iets sloop, zal ik het hier ook eerlijk melden.
Dat risico moet ik dan als hobbyist maar accepteren. Maar door zorgvuldig te werken komen grote fouten eigenlijk niet (meer) voor.
Plaats reactie

Terug naar “MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)”