Multischakelaar stuurhoeksensor defect/te vervangen?

De grotere MINI's
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

Multischakelaar stuurhoeksensor defect/te vervangen?

21 okt 2023, 20:41

Hallo allemaal,

Ik heb twee prangede vragen.

Onze R60 gaf ineens allerlei foutmeldingen zoals DSC, lekke band en ABS. Ook kon het stuur niet meer gecentreerd worden, ging het knipperlicht niet uit en ging soms ineens de ruitenwisser aan. Mijn monteur dacht dat de stuurhoeksensor defect was, daarop heb ik een compleet 'nieuwe' unit met schakelaars voor richting en ruitenwissers van de sloopt gehaald en ingebouwd. De meldingen waren inderdaad weg, alleen werkte het multifunctie stuurwiel en cruise controle niet meer. De unit weer terug naar de sloop gebracht, een andere meegenomen en ingebouwd, maar die deed dus exacte hetzelfde als de vorige, meldingen weg en geen cruise controle.
Toen riep mijn monteur de hulp in van iemand met meer verstand van programmeren en hij vroeg zich af, of de unit uit een auto komt waar überhaupt cruise controle opzat. Op de sloop wisten ze dat niet, omdat het stuur al weg was.

Mijn eerste vraag is: Kan je dit aan de hand van de schakelunit zien of die voorzien is van cruis controle?
Vraag twee: Kan ik de stuurhoeksensor uitbouwen en vervangen met de goed werkende? Graag hoor ik ook hoe ik hem eruit kan halen zonder alles af te breken.

Onderstaande foto's zijn van de originele unit.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

Re: Multischakelaar stuurhoeksensor defect/te vervangen?

22 okt 2023, 10:02

Ik ben er al achter hoe je de schakelaar uit elkaar haalt, 7 van de 9 torx schroefjes moeten daarvoor los, slechts de twee met de pijl moeten blijven, op die manier blijven de wipschakelaars op zijn plaats.

Afbeelding

Maar zo te zien is de stuurhoeksensormodule niet los, maar als geheel op de printplaat bevestigd en niet te repareren. Klopt dat?

Afbeelding

Mocht iemand ooit de unit uit elkaar willen halen, houdt er dan rekening mee dat de twee draaiende delen nok het in elkaar zetten weer EXACT in elkaar moeten haken.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Multischakelaar stuurhoeksensor defect/te vervangen?

22 okt 2023, 15:54

Hoi Caddy,

heeft de vervangende unit van de sloop hetzelfde BMW/MINI onderdeel nummer als je originele, welke bij jouw 61319253768 is?
Ik heb een vergelijkbaar euvel gehad bij een R56 Cooper maar heb gekozen om hem te laten vervangen door een nieuw exemplaar en was met 1,5 uur werkplaats tarief 580€ kwijt, niet goedkoop maar wel alles in 1 keer opgelost. Een 2de hands exemplaar kan ook werken maar dan zou ik hem wel vervangen met een exemplaar met hetzelfde artikelnummer maar als ik je verhaal lees denk ik dat je dat ook hebt gedaan. Zie hieronder de 4 verschillende types die er zijn.

https://minishop.ekris.nl/52593-mini-co ... id=61_2304

In the Bentley Publishers Service manual staat dat je voertuigen met DSC de stuurhoeksensor moet resetten na het plaatsen van een "nieuwe stuurkolom schakelaareenheid". De MSFW schakelaars op je stuur gaan via deze schakelaareenheid dus mocht je MINI voorzien zijn van een stuur met MFSW schakelaars en je hebt een vervangende schakelaareenheid (hetzelfde artikel nummer) dan zou dat ook weer moeten werken. Je zou de MINI aan de originele BMW/MINI uitlees apparatuur kunnen hangen om zowel de stuurhoeksensor te resetten en te kijken of de MFSW schakelaars nog gecodeerd staan.

Succes

Milco
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

Re: Multischakelaar stuurhoeksensor defect/te vervangen?

24 okt 2023, 20:50

Hi Milco,

Heel stom, maar naar het onderdeelnummer heb ik helemaal niet gekeken!
Super bedankt voor de tip, hier kan ik wat mee, ik ga op onderzoek uit.

Hermann

Terug naar “MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)”