Motor/kachel probleem MINI R50

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
eyecatcher
One wheel wonder
One wheel wonder

Motor/kachel probleem MINI R50

17 dec 2013, 23:12

Hi, ik heb sinds een tijdje enkele problemen met mijn MINI R50 uit 2003. Onlangs merkte ik tijdens het rijden opeens dat de temperatuurmeter in het dashboard omhoog liep. Ik ben toen gestopt om hem te laten afkoelen. Thuis koelvloeistof en olie bijgevuld en e.e.a. gecontroleerd, maar sinds deze week lijkt het probleem toch niet verholpen. Hieronder een korte opsomming van de problemen:

- temperatuurmeter loopt omhoog / motor loopt warm. Tijdens het rijden koelt hij wel af tot aan het midden maar bij stoplicht of stilstaan loopt hij weer omhoog. Dit is niet altijd, af en toe

- ventilator blijft flink hard draaien. Tijdens het rijden soms al maar meestal bij uitzetten van auto. Bijvoorbeeld ala ik naar mijn werk rijd, ongeveer 20min, blijft ventilator nog een aantal minuten flink draaien en koelen. (collegas vragen zich soms af of ik met een straalvliegtuig ben gekomen ;)

- temperatuur van motor staat na nog geen 3 min op het midden. Weet niet zeker of dit normaal is, maar vind dit toch vrij snel, hoe is dit bij jullie?

- sinds enkele dagen werkt de kachel ook niet meer goed. Zelfs als ik hem helemaal op verwarmen zet, in het rood, komt er alleen koude lucht uit. Normaal gesproken kon ik hem in de wintermaanden altijd goed opstoken van binnen

- koelvloeistof reservoir moet regelmatig bijgevuld, ik kan nog niet met zekerheid zeggen hoeveel, maar zie ook nooit een natte plek onder de auto liggen. Is het trouwens normaal, dat het expansievatje helemaal leeg is bij stilstand van de auto? Moet ik hier ook koelvloeistof bijvullen zodat hij tussen Min en Max zit?

Heb, na rondlezen op dit forum, al een nieuwe thermostaat besteld, deze ga ik komende week vervangen, maar kan iemand mij misschien zeggen of dit de oplossing is voor het peobleem? Of heeft iemand dezelfde symptonen gehad met zijn MINi? Ga hem binnenkort binnenbrengen voor Apk en beurt, dus wel handig als ik meteen meer info kan geven om te laten nakijken.

Alvast bedankt voor de hulp!
Manick
Sponsor

Re: Motor/kachel probleem MINI R50

18 dec 2013, 00:43

Hey

het eerste waar ik zit aan te denken is dat de thermostaat open blijft staan, daarnaast denk ik dat de ventilator blijft draaien omdat het ECU denkt/weet dat de motor te warm wordt en gaan de ventilators op de hoogste stand draaien om schade/over verhitting tegen te gaan(noodloop)

sws als je je reservoir moet bij vullen is er ergens iets lek. veel voorkomend probleem bij de R50`s is het krom trekken van het thermostaat huis omdat deze van plastic zijn, dus vervang deze sws maar.

de kachel kan mogelijk zijn dat er te weinig kvs in het systeem zit, ander punt kan zijn dat er geen doorstroming/flow van het koelwater is(waterpomp) of mess dat er een kachel klep dicht blijft zitten. Heb je handmatige bedienen of CC?

wat je even kan doen is als de auto op temperatuur is om bij de pedalen, als dan naar rechts kijkt zie je daar 2 zilveren/aluminium leidingen lopen, deze leidingen zijn van de kachel radiateur voel er aan (Pas op!) of deze alle bij warm/heet zijn, zo ja dan komt er warmte binnen bij de kachelradiateur, 1 van 2 leidingen koud? dan zit je kachel radiateur verstopt

ik zou als je Mini voor de Apk en beurt gaan aan geven of ze het koelsysteem af persen op lekkage, zij kunnen mogelijk nog meer vinden qua lekkage

het vullen van het reservoir moet bij koude motor tussen min en max staan bij warme motor staat het peil iets lager omdat het systeem onder druk staat, yet again veel bij vullen betekend meestal een lekkage. Zorg ook met bijvullen (geldt ook voor olie) dat de auto op de vlake ondergrond staat anders lees je het peil verkeerd af

groet, Manick
spenki
Sponsor
Contacteer:

18 dec 2013, 12:21

Ik zou eerst de thermostaat en huis vervangen.
Die gaan soms scheuren/lekken.
Als thermostaat dicht blijft word de kachel niet warm
Dan goed ontluchten en kijken of kachel warm word.
Zo niet dan ook kachel radiator vervangen.
Gr roy
Clintt
Nieuw Lid
Nieuw Lid

08 jan 2014, 19:29

Ik heb zojuist zelfde probleem gehad precies zoals jij beschreef.
Bij mij was de radiator lek volgens mini dealer..
En loopt nu weer als een zonnetje.

Succes
StefanOne
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

09 jan 2014, 19:54

Een jaar lang met precies hetzelfde probleem rondgereden en het ging van kwaad tot erger...
De thermostaat en kachelradiateur zijn toen vervangen. (daar bleef dus al die vloeistof :s )
Schijnt dat er twee types thermostaten zijn voor de Mini. Nu zit er eentje in die iets vroeger opengaat.
Nu weer lekker op weg en nergens meer last van. :rijden
BrianOosting
Nieuw Lid
Nieuw Lid

15 jan 2014, 17:21

Ik heb ook dit probleem, hij wordt wel warm, maar echt heet wordt ie niet.
Koelvloeistof drinkt ie als een grote.. Zal is effe kijken waar ik die thermostaat kan bestellen, iemand een goeie betrouwbare site?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jan 2014, 18:05

Thermostaathuis kost 3-4 tientjes bij de dealer...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”