Rij-impressie MINI Cooper D

Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Re: Rij-impressie MINI Cooper D

20 apr 2007, 17:04

Ries schreef:Moet dit niet 19 april zijn.
Hoe kom ik nou weer bij 19 januari :s

Ik heb trouwens nog een 'MINI the Book' gekregen bij de introductie.
Deze stel ik graag ter beschikking voor de KiKa veiling.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 apr 2007, 00:29

Heeee Berthil! Echt een super mooi geschreven stukkie over de Cooper D. Ik ben heel benieuwd hoe hij rijd. Hoop het zelf binnenkort eens te mogen ervaren.

Overigens, het Indi-blue van de R56 heet Lightning-blue :wink: Ik zeg het ook vaak genoeg verkeerd.

Was een leuke dag dus?! 8)
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 apr 2007, 23:41

Leuk en mooi verslag Berthil!

Vorige week heb ik de Cooper D ook al gezien bij Renova (toen Kaj daar was). Ik persoonlijk vind de Cooper D mooier dan de gewone Cooper. Van Lohen heb ik al een mailtje gekregen over diesel tuning. Omdat het een motor met een turbo betreft biedt dit mogelijkheden...! 8)
de ron
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

24 apr 2007, 15:33

Heb afgelopen week-end ook 1 uur met een Cooper D test gereden.
Leuke wagen, en het geluid valt best mee. Zelfde geluid als in een BMW 1-reeks diesel.
Pittige motor, goed koppel, je bent al snel 160 km/u aan het rijden met net geen 3000 toeren/min.

Degelijke afwerking. Mijn test mini had ook een portable mini gps systeem aan boord, zodat ik in detail kon bekijken hoe één en ander is weggewerkt.

Kortom, ik heb vorige maand een Cooper D besteld, en deze testrit heeft enkel aangetoond dat ik een zeer goede keuze heb gemaakt. Kan niet wachten tot hij geleverd wordt. Wat een verschil met de vorige 88pk versie.

Groeten
ron
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

24 apr 2007, 15:44

Ik ben het helemaal met je eens Ron, inderdaad qua geluid ongeveer hetzelfde als een 118d waar ik ook in gereden heb (leenauto).
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 apr 2007, 18:57

Ook de autoweek was bij de meeting van berthil....

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6397&cache=no

MR
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

Re: Rij-impressie MINI Cooper D

09 mei 2007, 13:28

Leuk. Vind het wel een interessant ding, die Cooper D. Met al die energie-labels zit een Cooper S er waarschijnlijk niet in (als het leasebudget het al toelaat), maar deze heeft gewoon hetzelfde koppel als een S. Niet verkeerd (power sells cars, torque wins races - ik denk dat hij in dagelijks gebruik wel eens een stukkie sneller zou kunnen zijn dan een benzine Cooper).
Berthil schreef:PSA concern (PSA, Peugeot Citroen and Ford)
Euh, misschien staat er een haakje verkeerd, maar PSA (Peugeot-Citroen) en Ford zijn twee afzonderlijke concerns. Dat ook Ford, net als PSA en BMW, betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de motor zou best kunnen.
overboost-functie (sportknop)
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is de overboost iets anders dan de sportknop. De sportknop veranderd "permanent" (tot de knop opnieuw wordt ingedrukt of het contact wordt uitgezet - wie komt met de eerste mod om de sportknop standaard aan te zetten :) ) de respons op het gaspedaal en de stuurbekrachtiging. Overboost is volledig automatisch en treed tijdelijk in werking als de elektronica bemerkt dat de bestuurder extra koppel vraagt (lees: het gaspedaal vloert). Volgens mij zit overboost er dus altijd op, is een "feature" van de motor. De sportknop is een optie.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

09 mei 2007, 15:15

die sportknop doet die eigelijk veel op een mini? Ale onze bmw 6 heeft ide ook en als je die sportknop indrukt dan wordt het echt een beest... Dan schakelt hij pas bij 7000 toeren (het is een automatic). Maar hoe zit het dan handmatige versnellingsbak?
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

09 mei 2007, 15:23

Wat hij bij de Cooper S doet kan je hierboven lezen: andere reactie op het gaspedaal, en ander gevoel in het stuur. Schijnt veel verschil te maken, qua "gevoel". Wat hij bij de Cooper D doet weten we niet, want het test-exemplaar van Berthil had er geen :)
Eelke Blok
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

09 mei 2007, 15:43

Volgens de documentatiemap krijgt de Cooper D ook 20 Nm meer. Over wijzigingen in het stuurgevoel staat er niets.
Tijdens de introductie heb ik nog gevraagd of de sportknop ook leverbaar is op de D, maar de BMW/MINI pers-mevrouw wist dit niet.

De overboost-term komt ook uit de persmap van BMW.

Ik heb nog een CD met persfoto's ontvangen, ik zal deze nog bij het artikel zetten.
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

09 mei 2007, 16:14

Sportknop staat wel als optie voor de Cooper D in de configurator op Mini.nl. De term overboost klopt ook wel, alleen de koppeling aan de sportknop volgens mij niet.
Eelke Blok
svendekoster
Enthousiast
Enthousiast

09 mei 2007, 16:17

Berthil schreef:Volgens de documentatiemap krijgt de Cooper D ook 20 Nm meer. Over wijzigingen in het stuurgevoel staat er niets.
Tijdens de introductie heb ik nog gevraagd of de sportknop ook leverbaar is op de D, maar de BMW/MINI pers-mevrouw wist dit niet.

De overboost-term komt ook uit de persmap van BMW.

Ik heb nog een CD met persfoto's ontvangen, ik zal deze nog bij het artikel zetten.
Ik heb alleszins een sportknop bij de bestelling van mijn Cooper D aangevinkt.
Dus eropzitten doet het zeker.
Volgens mijn verdeler komt het enkel de sturing en de reactiesnelheid van het gaspedaal ten goede.
Het zou niks te maken hebben met die 20NM overboost.
CooperD
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

19 mei 2007, 11:31

Ik heb ook een Cooper D en ik ben gek op dat ding :D . De overboost gaat pas in werking als je bijvoorbeeld snel van het gas afgaat en er weer snel opgaat. Op dat moment heeft ie net wat meer koppel. De sportknop regelt dus niet het aantal NM.
Cooper D 2007 driver
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

19 mei 2007, 11:43

De koppel van de Cooper D is inderdaad heerlijk :)
Damien-98
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Cooper D R56

20 aug 2007, 23:14

....iemand al zijn dieseltje laten " tunen" of " Chippen" :wink: zo ja bij wie en wat zijn de ervaringen?
Hoe zit het met de garantie...?

Terug naar “MINI-talk”