Mijn Clubman Cooper S uit 2008 met N14 motor 'houdt in'. Eigenlijk voelt het meer alsof hij het vermogen stotend geeft. Dit is redelijk subtiel, maar wel merkbaar en meetbaar.
Op de foto is de uitdraai van de rollenbank te zien. Daar zie je dat de curve vanaf 4000 toeren niet meer mooi doorloopt zoals hij wel zou doen. Bij de test werd meteen gedacht aan een probleem in de ontsteking en zijn de bougies vervangen. Dit zorgde voor iets meer vermogen bij de test, maar de curve bleef voor de rest gelijk.
De vraag is nu of iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn? De auto is uitgelezen en er waren geen foutcodes.
Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Roet op de kleppen en daardoor te weinig lucht krijgen?
Daar hebben deze motoren nogal last van door de directe inspuiting, zeker bij korte stukjes rijden.
Daar hebben deze motoren nogal last van door de directe inspuiting, zeker bij korte stukjes rijden.
- Ivanzoomski
- One wheel wonder
- louisvdd76
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Molenhoek
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Bij Tom langsgaan... viewtopic.php?t=35248
Lees dit topic door... Zeker ook de laatste posten!
Lees dit topic door... Zeker ook de laatste posten!
- Ivanzoomski
- One wheel wonder
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Dat is een heel interessant topic idd. Nu heb ik garantie maar die geldt alleen bij de officiële BMW dealer. Zouden die ook zoiets doen? Mijn vertrouwen in de lokale dealer, Bert Story, is niet heel groot, maar toch...
- Ivanzoomski
- One wheel wonder
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Heb ondertussen contact gehad met Tom van HBtechniek, wat een vriendelijke en hulpvaardige man is dat! Als ik de inlaat laat reinigen weet ik alvast waar.
De klacht zoals ik die ondervind sluit volgens Tom alleen niet helemaal aan bij wat een inlaatreiniging zou verhelpen. bij een (sterk) vervuilde inlaat loopt de motor koud niet mooi en dit wordt minder als hij warm wordt. Ook hoog in de toeren kan de vervuiling merkbaar zijn.
Dit zou de juiste stap zijn om zaken uit te gaan sluiten. Wellicht dat nog andere ideeën heeft waar het aan zou kunnen liggen?
De klacht zoals ik die ondervind sluit volgens Tom alleen niet helemaal aan bij wat een inlaatreiniging zou verhelpen. bij een (sterk) vervuilde inlaat loopt de motor koud niet mooi en dit wordt minder als hij warm wordt. Ook hoog in de toeren kan de vervuiling merkbaar zijn.
Dit zou de juiste stap zijn om zaken uit te gaan sluiten. Wellicht dat nog andere ideeën heeft waar het aan zou kunnen liggen?
- louisvdd76
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Molenhoek
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Heb je een BOV gemonteerd? Misschien lekt die?
- Ivanzoomski
- One wheel wonder
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Nee die zit er niet op.
Iemand ooit gehoord van problemen met de bobines bij de Mini?
Iemand ooit gehoord van problemen met de bobines bij de Mini?
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Staat de motor op juiste tijd. Een kleine afwijking geeft in het hoge toeren gebied ook degelijke klachten.
- Andor
- Be Mini
- Locatie: Schiedam
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Verlies van turbo druk? Diverter valve misschien kapot?
Had een vergelijkbaar probleem, na 4500 toeren maar 0.5 bar turbodruk.
Kwam onder andere door de forge dumpvalve. Gelijk verwijdert en de veer binnen de divertervalve flink opgerekt. Sinds dien probleem opgelost.
Had een vergelijkbaar probleem, na 4500 toeren maar 0.5 bar turbodruk.
Kwam onder andere door de forge dumpvalve. Gelijk verwijdert en de veer binnen de divertervalve flink opgerekt. Sinds dien probleem opgelost.
- Ivanzoomski
- One wheel wonder
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
De timing van de distributie laten controleren kost 200,- ex btw bij de dealer, is dit een normale prijs?
De turbo olielleiding lekt een beetje maar dit veroorzaakt niet het probleem volgens de dealer.
De turbo olielleiding lekt een beetje maar dit veroorzaakt niet het probleem volgens de dealer.
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Uhm qua prijs wel jah, als je weet wat werkplaats tarief is en je moet kleppen deksel loshalen, en nog wat andere dingen dan zit je toch al gauw aan 2 uur werkIvanzoomski schreef:De timing van de distributie laten controleren kost 200,- ex btw bij de dealer, is dit een normale prijs?
De turbo olielleiding lekt een beetje maar dit veroorzaakt niet het probleem volgens de dealer.
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
En heb je btw voor je probleem wel eens een keer met een tester bij de hand gereden? Live data uitlezen onder het rijden en kijken welke sensoren een andere/verkeerde waarde aan geeft waar door de ecu mogelijk de boel bij stelt
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Voor een dealer zal dit een normale prijs zijn.
Wat er dient te gebeuren voor een controle:
- demonteren van het kleppendeksel en bougies,
- het aanbrengen van de borgpen
- controle stand van de nokkenassen
Als de motor op tijd staat is de controle klaar
- verwijderen borgpen
- montage kleppendeksel en bougies
Als je motor niet op tijd staat dient er een bout los gedraaid te worden waardoor de nokkenas op de juiste positie gezet kan worden. Bout vervangen en weer aandraaien. Klaar.
alles bij elkaar max een uurtje werk. (en 1 of 2 boutjes van €1.5 p/st. )
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Ivanzoomski schreef:De timing van de distributie laten controleren kost 200,- ex btw bij de dealer, is dit een normale prijs?
De turbo olielleiding lekt een beetje maar dit veroorzaakt niet het probleem volgens de dealer.
Voor een dealer zal dit een normale prijs zijn.
Wat er dient te gebeuren voor een controle:
- demonteren van het kleppendeksel en bougies,
- het aanbrengen van de borgpen
- controle stand van de nokkenassen
Als de motor op tijd staat is de controle klaar
- verwijderen borgpen
- montage kleppendeksel en bougies
Als je motor niet op tijd staat dient er een bout los gedraaid te worden waardoor de nokkenas op de juiste positie gezet kan worden. Bout vervangen en weer aandraaien. Klaar.
alles bij elkaar max een uurtje werk. (en 1 of 2 boutjes van €1.5 p/st. )
- Ivanzoomski
- One wheel wonder
Bericht
Re: Clubman Cooper S houdt in (met rollenbank uitdraai)
Weer een update... De Mini naar de dealer gebracht en wat bleek... de distributie stond niet op tijd en moest ook vervangen worden ivm een uitgerekte ketting. Gelukkig viel dit onder de garantie en is het ondertussen gebeurd
But guess what, het probleem is nog exact hetzelfde
Dus de zoektocht gaat verder. Wel jammer, want ik had mezelf leuke upgrades in het vooruitzicht gesteld voor als hij het weer goed zou doen
Nu ik wat meer heb getest kan ik wel stellen dat hij boven de 4500rpm vermogen verliest. Is de ervaring dat hij normaal gesproken door blijft trekken tot aan de 6500rpm, of is dat sowieso niet het geval?
Een andere optie is nog dat de motor 'los gereden' moet worden. Hij heeft in de afgelopen jaren maar weinig kilometers gemaakt. Heb de gegevens nu niet bij de hand maar het was zo'n 7500 per jaar ongeveer. Waarschijnlijk een 2e auto geweest, sowieso altijd met 2 kinderzitjes achterin. Ik ga er dus vanuit dat er rustig mee is gereden en met name veel korte stukjes. Nog ideeen hierover anyone?
But guess what, het probleem is nog exact hetzelfde
Dus de zoektocht gaat verder. Wel jammer, want ik had mezelf leuke upgrades in het vooruitzicht gesteld voor als hij het weer goed zou doen
Nu ik wat meer heb getest kan ik wel stellen dat hij boven de 4500rpm vermogen verliest. Is de ervaring dat hij normaal gesproken door blijft trekken tot aan de 6500rpm, of is dat sowieso niet het geval?
Dit moet dus ook uitgezocht worden. Ik neig erna om hem naar een specialist te brengen ipv naar de dealer. Daar heb ik toch meer vertrouwen in. Is dit onderdeel relatief eenvoudig na te laten kijken?Andor schreef:Verlies van turbo druk? Diverter valve misschien kapot?
Had een vergelijkbaar probleem, na 4500 toeren maar 0.5 bar turbodruk.
Kwam onder andere door de forge dumpvalve. Gelijk verwijdert en de veer binnen de divertervalve flink opgerekt. Sinds dien probleem opgelost.
Een andere optie is nog dat de motor 'los gereden' moet worden. Hij heeft in de afgelopen jaren maar weinig kilometers gemaakt. Heb de gegevens nu niet bij de hand maar het was zo'n 7500 per jaar ongeveer. Waarschijnlijk een 2e auto geweest, sowieso altijd met 2 kinderzitjes achterin. Ik ga er dus vanuit dat er rustig mee is gereden en met name veel korte stukjes. Nog ideeen hierover anyone?
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors