Brightness' Hyper Blue R53
- Pboy_007
- Be Mini
- Contacteer:
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Tijd voor een update.
Afgelopen maanden was ik spulletjes aan het verzamelen voor een upgrade die al behoorlijk lang op mijn verlanglijstje stond: een mechanisch sperdifferentieel. Vanwege het "fit & forget" element en de relatief gunstige prijs heb ik gekozen voor een Quaife ATB. Orranje had in augustus een leuke aanbieding, dus toen maar de slag geslagen. Aangezien de versnellingsbak eraf moet voor de montage was het een goed moment om wat andere zaken mee te pakken. Een lichter (single mass) vliegwiel was ook iets wat ik altijd al graag wilde hebben, daarom maar een TTV single mass vliegwiel aangeschaft. Deze weegt 5,6 kg en is dus meer dan 50% lichter dan het OEM dual mass vliegwiel (a 12 kg). Toen de koppeling: gekozen voor een Helix geveerd uitgevoerde organische koppelingsplaat en een LUK drukgroep en druklager, zodat het OEM pedaalgevoel zoveel mogelijk gehandhaaft blijft. Verder de beruchte krukaskeerring ook meegepakt, aangezien hij daar weleens wat olie lekte. Uit de UK nog 2 flesjes Redline MTL laten overkomen om de bak te voorzien van fatsoenlijke bakolie.
Begin november was het montagetijd bij Roy.
Roy was er klaar voor!

Paar uur later: bak eraf en open, hier nog met het OEM open differentieel

OEM diff vs Quaife diff

Bak met Quaife diff en verse lagers

TTV single mass vliegwiel op zijn plek

Koppeling en drukgroep op hun plek

Na anderhalve dag sleutelwerk was het tijd om te starten. Wat al direct opviel voordat er überhaupt gestart werd is het lichte koppelingspedaal. De nieuwe koppeling voelt een stuk lichter aan, zelfs zodanig licht dat ik er echt even aan moest wennen. De oude koppeling was wat zwaarder, maar dat vond ik eigenlijk wel prettig omdat het voor mijn gevoel iets meer feedback geeft.
Toen het contactsleuteltje om. Tijdens het starten hoorde je direct dat er iets veranderd was. Het vliegwiel geeft een metaalachtig snerpend geluid tijdens het draaien en het toerental slaat wat hoger uit dan eerder. Doet lekker racy aan. Het heeft echter ook een keerzijde: op en af een ratelend geluid tijdens het stationair draaien, iets wat men in het Engels "clutch chatter" noemt (weet niet hoe men het in het Nederlands noemt..). Het is duidelijk dat het OEM dual mass vliegwiel veel meer geluid dempt dan het lichte single mass vliegwiel.
Dan het wegrijden. Ook hier was direct een duidelijk verschil voelbaar. Door het lichte vliegwiel kost het wat meer moeite (lees: meer toeren) om de auto in beweging te krijgen. Eenmaal rollend valt er qua rijgedrag in eerste instantie niet veel op. Wat wel opvalt is dat het vliegwiel laag in toeren duidelijk luidruchtiger is. Niets extreems, maar met de radio uit is het zeker hoorbaar.
Toen de olie eenmaal op temperatuur was kon er getest worden. En toen viel alles op zijn plek. Tijdens accelereren is duidelijk merkbaar dat de motor veel gretiger aanvoelt en sneller op toeren komt. Rev matchen gaat een stuk gemakkelijker. Al met al voelt de auto veel levendiger aan door het lichtere vliegwiel.
En de Quaife? Wat een verschil maakt dat! Waar je met het open differentieel (m.n. in de langzame, scherpe bochten) onderstuur opmerkt hou je nu gewoon tractie zolang je het gas erop houdt. En dat op een natuurlijk aanvoelende manier, zonder het dwingende karakter wat je met een platensper nog weleens schijnt te hebben (ik heb er zelf geen ervaring mee..).
Een week later, op 14 november, hebben we met een aantal man weer een uur op Spa gereden. We hebben veel geluk gehad, want er was voor de hele week behoorlijk wat regen voorspeld, behalve op maandag 14 november..
Het was een mooi moment om de nieuwe mods eens goed te testen. Op het circuit komt alles toch het beste tot zijn recht. De MINI hield zich prima en wat rijdt het toch heerlijk. De nieuwe mods voegen duidelijk wat toe. Toch is het ook een beetje wennen. In situaties van onderstuur ben ik geneigd om gas te lossen, terwijl je met de Quaife nu prima gas bij kunt geven zodat het diff voor meer tractie zorgt. Nog maar even blijven oefenen.. 
Afgelopen maanden was ik spulletjes aan het verzamelen voor een upgrade die al behoorlijk lang op mijn verlanglijstje stond: een mechanisch sperdifferentieel. Vanwege het "fit & forget" element en de relatief gunstige prijs heb ik gekozen voor een Quaife ATB. Orranje had in augustus een leuke aanbieding, dus toen maar de slag geslagen. Aangezien de versnellingsbak eraf moet voor de montage was het een goed moment om wat andere zaken mee te pakken. Een lichter (single mass) vliegwiel was ook iets wat ik altijd al graag wilde hebben, daarom maar een TTV single mass vliegwiel aangeschaft. Deze weegt 5,6 kg en is dus meer dan 50% lichter dan het OEM dual mass vliegwiel (a 12 kg). Toen de koppeling: gekozen voor een Helix geveerd uitgevoerde organische koppelingsplaat en een LUK drukgroep en druklager, zodat het OEM pedaalgevoel zoveel mogelijk gehandhaaft blijft. Verder de beruchte krukaskeerring ook meegepakt, aangezien hij daar weleens wat olie lekte. Uit de UK nog 2 flesjes Redline MTL laten overkomen om de bak te voorzien van fatsoenlijke bakolie.
Begin november was het montagetijd bij Roy.
Roy was er klaar voor!

Paar uur later: bak eraf en open, hier nog met het OEM open differentieel

OEM diff vs Quaife diff

Bak met Quaife diff en verse lagers

TTV single mass vliegwiel op zijn plek

Koppeling en drukgroep op hun plek

Na anderhalve dag sleutelwerk was het tijd om te starten. Wat al direct opviel voordat er überhaupt gestart werd is het lichte koppelingspedaal. De nieuwe koppeling voelt een stuk lichter aan, zelfs zodanig licht dat ik er echt even aan moest wennen. De oude koppeling was wat zwaarder, maar dat vond ik eigenlijk wel prettig omdat het voor mijn gevoel iets meer feedback geeft.
Toen het contactsleuteltje om. Tijdens het starten hoorde je direct dat er iets veranderd was. Het vliegwiel geeft een metaalachtig snerpend geluid tijdens het draaien en het toerental slaat wat hoger uit dan eerder. Doet lekker racy aan. Het heeft echter ook een keerzijde: op en af een ratelend geluid tijdens het stationair draaien, iets wat men in het Engels "clutch chatter" noemt (weet niet hoe men het in het Nederlands noemt..). Het is duidelijk dat het OEM dual mass vliegwiel veel meer geluid dempt dan het lichte single mass vliegwiel.
Dan het wegrijden. Ook hier was direct een duidelijk verschil voelbaar. Door het lichte vliegwiel kost het wat meer moeite (lees: meer toeren) om de auto in beweging te krijgen. Eenmaal rollend valt er qua rijgedrag in eerste instantie niet veel op. Wat wel opvalt is dat het vliegwiel laag in toeren duidelijk luidruchtiger is. Niets extreems, maar met de radio uit is het zeker hoorbaar.
Toen de olie eenmaal op temperatuur was kon er getest worden. En toen viel alles op zijn plek. Tijdens accelereren is duidelijk merkbaar dat de motor veel gretiger aanvoelt en sneller op toeren komt. Rev matchen gaat een stuk gemakkelijker. Al met al voelt de auto veel levendiger aan door het lichtere vliegwiel.
En de Quaife? Wat een verschil maakt dat! Waar je met het open differentieel (m.n. in de langzame, scherpe bochten) onderstuur opmerkt hou je nu gewoon tractie zolang je het gas erop houdt. En dat op een natuurlijk aanvoelende manier, zonder het dwingende karakter wat je met een platensper nog weleens schijnt te hebben (ik heb er zelf geen ervaring mee..).
Een week later, op 14 november, hebben we met een aantal man weer een uur op Spa gereden. We hebben veel geluk gehad, want er was voor de hele week behoorlijk wat regen voorspeld, behalve op maandag 14 november..

- nepnerd
- Volledig MINI minded!
Bericht
Weer een beste upgrade Brightly

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

- louisvdd76
- De Scheurende Rechter
- Contacteer:
Bericht
Heerlijk dik! Ik zou zeggen kijk Internationaal voor de gordels. Ik heb nu samen met Eugene ieder een nieuwe set gekocht.
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Heerlijke upgrades, staan hier ook hoog op het verlanglijstje!
Sinds ik dagelijks in een auto mét sperdifferentieel en redelijk licht vliegwijl rij, mis ik het ook ineens in de MINI... klassieke fout, nooit iets proberen dat je daarna zou kunnen missen. 

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Sper en vliegwiel horen zeker thuis in jouw MINI, Martijn! Misschien een bak- en vliegwielswap van de Megane naar de MINI? Roy maakt het wel pas.. 

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Waar hebben jullie ze vandaan?
Ik kijk ook Internationaal, Louis. Heb al een relatief goedkoop adresje gevonden voor Schroth Profi II-FE.louisvdd76 schreef:Heerlijk dik! Ik zou zeggen kijk Internationaal voor de gordels. Ik heb nu samen met Eugene ieder een nieuwe set gekocht.
Waar hebben jullie ze vandaan?
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Orranje kan ze volgens mij leveren, maar ook bijv. Demon-Tweaks is wel gunstig met de huidige Pond-koers.

Sinds ik de Mégane heb valt de snelheid wat tegen in de MINI, maargoed, dat was te verwachten.Brightness schreef:Sper en vliegwiel horen zeker thuis in jouw MINI, Martijn! Misschien een bak- en vliegwielswap van de Megane naar de MINI? Roy maakt het wel pas..

- louisvdd76
- De Scheurende Rechter
- Contacteer:
- Berry M
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Goeie update! Een sper is heel fijn speelgoed! Ik heb 't nooit gemist... Maar sinds er één in m'n auto zit, wil ik 'm niet meer kwijt.
Mooie actieplaat van Wim!!!

Mooie actieplaat van Wim!!!

- speedy
- NMC Legend
Bericht
wat een mods weer 
Leuk dat gewoon door blijft gaan om hem steeds beter/fraaier en sneller te maken

Leuk dat gewoon door blijft gaan om hem steeds beter/fraaier en sneller te maken

- Manick
- Sponsor
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Wat een fantastische mods weer 
Die ga je echt merken op t circuit. Betreft het diff weet ik precies wat je bedoeld. Ik heb maar een OEM LSD, maar je weet pas wat je mist/wat t doen als je het hebt gehad. Daarna kan je echt niet meer zonder!
Klok je je tijden op het circuit? Dan ben ik benieuwd wat het nu doet. Hebben we het dan over minimaal of over serieuze secondes?

Die ga je echt merken op t circuit. Betreft het diff weet ik precies wat je bedoeld. Ik heb maar een OEM LSD, maar je weet pas wat je mist/wat t doen als je het hebt gehad. Daarna kan je echt niet meer zonder!
Klok je je tijden op het circuit? Dan ben ik benieuwd wat het nu doet. Hebben we het dan over minimaal of over serieuze secondes?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Raymond
- Volledig MINI minded!
Bericht
Jezus, zit ook geen rem op hè..
Mooie modus weer zeg. En het is al zo'n plaatje.

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
De R56 JCW achterremmen zijn mogelijk niet een hele goede match met een R53. Ik heb een set vrijwel nieuwe achterremblokken bijna volledig weggeremd binnen een kleine 2500 km! Hier zaten wel 2 x 20 min. Assen, 2 x 20 min. Zandvoort en 60 min. Spa bij, dus ik heb de remmen wel aangesproken laten we maar zeggen. Eugene rijdt met eenzelfde set-up op zijn GP1 en remde ook een setje achterblokken weg binnen een half uurtje Zolder, dus waarschijnlijk is de set-up niet ideaal voor een R53...
Vorige week is er een nieuwe set achterblokken opgekomen, dus maar eens kijken hoe lang deze het volhouden.
Ja, ik klok mijn tijden op het circuit. Ben zelf ook benieuwd naar de invloed op de rondetijden. Ik heb tot dusver het meest op Zandvoort gereden. Vrijwel iedere sessie heb ik mijn rondetijd nog kunnen verbeteren. De laatste keer reed ik 2:09.62. Ik verwacht dat ik deze tijd zonder sperdiff nog heel iets zou kunnen aanscherpen, maar de meeste rek is er denk ik wel uit. Ik heb het idee dat een aantal bochten zeker een stukje sneller moeten kunnen dankzij het sperdiff en verwacht nog wel een paar seconden winst. We gaan het zien..BMX schreef:Wat een fantastische mods weer

Er zit juist iets teveel rem op, letterlijk!Raymond schreef:Jezus, zit ook geen rem op hè..Mooie modus weer zeg. En het is al zo'n plaatje.

De R56 JCW achterremmen zijn mogelijk niet een hele goede match met een R53. Ik heb een set vrijwel nieuwe achterremblokken bijna volledig weggeremd binnen een kleine 2500 km! Hier zaten wel 2 x 20 min. Assen, 2 x 20 min. Zandvoort en 60 min. Spa bij, dus ik heb de remmen wel aangesproken laten we maar zeggen. Eugene rijdt met eenzelfde set-up op zijn GP1 en remde ook een setje achterblokken weg binnen een half uurtje Zolder, dus waarschijnlijk is de set-up niet ideaal voor een R53...
Vorige week is er een nieuwe set achterblokken opgekomen, dus maar eens kijken hoe lang deze het volhouden.

Onze sponsors