Sinds kort in het bezit van een handgeschakelde Mini Clubman Cooper Chili (R55?) uit 2008 en 140.000km op de teller.
APK was bijna verlopen dus bij de merkdealer een APK keuring ingepland en meteen een wissel naar winterbanden uit laten voeren.
Tijdens het onderzoek voor de APK keuring zijn de volgende items geconstateerd:
- Leiding voor hydraulische gedeelte van koppeling was in slechte staat
Auto geeft een hoge toon vanuit de achterbank wat duidt op slijtage van de brandstofpomp
Uitlaat lekt bij een mof
En de rubberlagers van de dwarsligger samen met het hydrolager vertoonde slijtage.
Na twee maanden merkte ik bij tussen acceleraties dat de toeren opliepen maar de snelheid nauwelijks, waarna de toeren weer terugliepen , de motor weer “aangreep” en de toeren weer normaal opliepen met de snelheid.
Een korte zoektocht op het internet geeft aan dat dit beeld op een versleten koppeling duidt.
Bij de garage van de merkdealer heeft de monteur een proefrit gemaakt waarna de conclusie inderdaad een versleten koppeling is, reparatiekosten Euro 1.300,-
Zoals bovengenoemd bedrag mij doet vermoeden is de reparatie een hele klus waarbij de motor en bak gescheiden moeten worden.
Ik lees veel over kettingspanners, -geleiders, distributieketting, waterpomp plus multiriem en bobines.
Ik moet zeggen dat ik het motorblok erg onrustig en “diesel”-achtig vind klinken wat al duidt op een reparatie aan de kettingspanners maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie adviezen met betrekking tot preventief vervangen en onderhoud van de Clubman tijdens het vervangen van de koppeling.