Mini R53 uitlaat cutout

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
johniesu123
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2020, 22:40

Mini R53 uitlaat cutout

17 apr 2020, 20:45

Goedendag beste leden, sinds kort heb ik een uitlaat cutout op mijn R53 geïnstalleerd, dit omdat ik het geluid een klein beetje harder wilde en meer pops wilde horen. De cutout is geinstaleerd na de katalysator, net achter het begin stuk van de catback uitlaat. Echter heb ik nu een paar vragen.
1. Zorgt het installeren van deze cutout voor vermogen daling? Tijdens het rijden van de cutout beetje open heb ik het gevoel dat de auto minder snel is als met de klep dicht. Mensen geven aan dat een uitlaat een beetje tegendruk nodig heeft, maar andere zeggen weer van niet, wie moet ik nou geloven?
2. Als de klep helemaal open is trilt de hele auto, vooral de ramen, dit is een van de reden dat ik nooit met de klep volledige open rijd, ook klink het geluid niet zo mooi. Maar is het normaal dat de auto hevig trilt als de klep volledige open is?
3. Nog een vraag is, is een cut out slecht voor de motor? Sommige mensen beweren dat als je de cutout te dicht bij de motor installeert, dat het slecht is voor de "exhaust valves". Klopt dit?
4. Allerlaatste, kom ik met dit cutout systeem door de APK? Heb namelijk gehoord dat je uitlaat volledige gasdicht moet zijn, neem aan de hoe dicht de cutout ook is, dat er toch wel wat lucht ontsnapt.

Voor de mensen die vragen waarom ik niet een goeie uitlaat systeem koop, nou op dit moment investeer ik het geld in het onderhouden van de auto, het huidige uitlaat systeem vind ik al mooi klinken, misschien dat ik later een andere uitlaat systeem er onder zet, op dit moment is het perfect voor mij. Alleen zit ik met zo veel vragen en zit het mij dwars.
In de link is te zien waar ik de cutout heb geïnstalleerd.

https://drive.google.com/folderview?id= ... iSvZuc0hZy
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Mini R53 uitlaat cutout

24 jul 2020, 10:06

1. Als je dit zeker wilt weten dan moet je het meten met goede meetapparatuur, zoals een Dragy. Anders blijf je het bij gevoel houden
2. Kan mogelijk ook nog duiden op versleten uitlaatrubbers.
3. Ben ik niet van op de hoogte
4. Dat ligt eraan of de klep gasdicht is, als hij lucht lekt, dan zal je niet door de APK komen

Hoezo heb je die cutout zo vooraan in de uitlaatlijn laten monteren? Normaliter zitten deze verder achterin, net voor de einddemper(s), want die dempen het meeste geluid uiteraard.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Mini R53 uitlaat cutout

24 jul 2020, 13:51

1. Als je je poes er nog in hebt zitten is er geen probleem

2. Komt omdat er geen demping is van het geluid en het alle kanten op gaat. Dat hoort bij tjoerer zijn

3. Nee

4. Ligt aan de klep. Als de klep niet lekt, dan is het goed. Lekt te klep wel, dan moet je iets verzinnen dat deze niet meer lekt of een APK keurmeester vinden die blind op de knop drukt
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”