Ik heb sinds enkele dagen het idee dat mijn schokbrekers wat slechter zijn dan de rest van mijn auto. Nu zag ik bij jonker cooper s vering. Met een prijs die best gunstig is. Nu de vragen....
* past dit gewoon op een one? Of moet je hier nog wat voor aanpassen
* En zit er veel verschil tussen de vering die ik nu heb en de potentiële cooper s vering?
Hoop wat te vernemen van de kenners...
Cooper S vering
- jschip
- Nieuwsgierig
Bericht
Is mogelijk: Dit hangt echter wel af van het bouwjaar van je auto.
Wat kan er afwijken?:
- bevestigingspunt op de schokbreker van het verbindingstangetje naar je stabilisatorstang (in 2004 veranderd, Jonker = 2005)
- veerschotel (bovenste deel de veerpoot, krijg je er bij Jonker niet bij)
- de verenset >> beter direct een verlagingsverenset erop
Ook met deze afwijkingen is het mogelijk, maar als je het niet zelf kunt dan begin je er beter niet aan omdat je dan e.e.a. moet aanpassen.
Jonker heeft wel een goede prijs. BMW prijs voor (voor)schokbrekers is ca. 120 euro per stuk.
Succes!
Wat kan er afwijken?:
- bevestigingspunt op de schokbreker van het verbindingstangetje naar je stabilisatorstang (in 2004 veranderd, Jonker = 2005)
Ook met deze afwijkingen is het mogelijk, maar als je het niet zelf kunt dan begin je er beter niet aan omdat je dan e.e.a. moet aanpassen.
Jonker heeft wel een goede prijs. BMW prijs voor (voor)schokbrekers is ca. 120 euro per stuk.
Succes!
- Raymond
- Volledig MINI minded!
Bericht
Verlagingssetje lijkt me in deze drempelbuurt niet handig. En is vaak niet echt goedkoper
Dat is jammer, mijn mini komt uit 2002. Dus die pret gaat niet op.jschip schreef:Is mogelijk: Dit hangt echter wel af van het bouwjaar van je auto.
Wat kan er afwijken?:
Succes!
Verlagingssetje lijkt me in deze drempelbuurt niet handig. En is vaak niet echt goedkoper
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Een Cooper S onderstel (Sport onderstel Plus, zoals ook leverbaar is op de Cooper) is ook lager dan het gewone Sport onderstel, dus is op zich ook al een verlangingsset, in feite (alleen met het voordeel dat het ge-engineered is door de fabrikant, dus niet alleen maar lager maar gewoon alles op elkaar afgestemd). Wat op zijn beurt mogelijk weer lager is dan het standaard One onderstel, maar dat weet ik niet zeker.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
- Raymond
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als ik maar strakker door de bocht kom voor weinigEelke schreef:Een Cooper S onderstel (Sport onderstel Plus, zoals ook leverbaar is op de Cooper) is ook lager dan het gewone Sport onderstel, dus is op zich ook al een verlangingsset, in feite (alleen met het voordeel dat het ge-engineered is door de fabrikant, dus niet alleen maar lager maar gewoon alles op elkaar afgestemd). Wat op zijn beurt mogelijk weer lager is dan het standaard One onderstel, maar dat weet ik niet zeker.
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Ik zei het met het oog op je drempel-verhaal, dat een Cooper S/Sport Plus onderstel ook al een stukkie lager is. Overigens hoef je daar i.v.m. drempels niet echt bang voor te zijn, bij mij in de buurt liggen ook vrij bad-ass drempels. Ik moet alleen heel voorzichtig erop rijden, anders schraapt hij met de voorskirt over de drempel. Verder geen centje pijn.
Eelke Blok
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Kan je uitleggen wat je daarmee bedoeld? Auto veert wanneer niet in? Ik denk dat het hem erom gaat dat als de auto verlaagd wordt dat hij dan te weinig bodemvrijheid heeft. Statisch dus, onafhankelijk of er wat inveert.
Eelke Blok
- Hans J
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb de evaring met o.a. mij huidige auto golf V sportline (dus ook verlaagd en sportonderstel maar dan niet half zo stug als de mcs.
Dat ik met die golf veel vaker een drempeltje meepik terwijl die veel hoger is dan de mini. Dit komt naar mijn mening det de carosserie van de golf minder wordt opgetild als het ware maar inveert en daardoor per saldo lager uitkomt dan de mini.
Als je met je voorwielen erover bent en met je achterwielen ervoorstaat dan is natuurlijk je bodemvrijheid het belangrijkst maar daar heb ik nooit een probleem mee gehad.
Dat ik met die golf veel vaker een drempeltje meepik terwijl die veel hoger is dan de mini. Dit komt naar mijn mening det de carosserie van de golf minder wordt opgetild als het ware maar inveert en daardoor per saldo lager uitkomt dan de mini.
Als je met je voorwielen erover bent en met je achterwielen ervoorstaat dan is natuurlijk je bodemvrijheid het belangrijkst maar daar heb ik nooit een probleem mee gehad.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Verlagen en bodemvrijheid is geen probleem. Ik heb ook verlaagd en ik kom over elke drempel zonder er met de onderkant er overheen te schrapen. Dat was met mijn oude 323i wel anders.
Het is zoals Eelke zegt, onder de voorkant zit een extra plastic spoilerstrip (dus niet die grote voorop maar dieper naar onderen) die wel eens over een drempel wil schrapen. Maar hij blijft altijd goed zitten, er knapt niks af
Het is zoals Eelke zegt, onder de voorkant zit een extra plastic spoilerstrip (dus niet die grote voorop maar dieper naar onderen) die wel eens over een drempel wil schrapen. Maar hij blijft altijd goed zitten, er knapt niks af

- Raymond
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het gaat me om de vering. Vind dat de auto nog wat logjes de hoek in knalt. Of dit nu aan de vering ligt of dat ik zo'n ding onder de auto moet leggen.... Wat is goedkoop en makkelijk te regelen. Beste keus doen we bij de volgende aankoop. Verlagingsetjes kosten meestal een hoop euro's
- Raymond
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ben zo blij dat er een forum bestaat.
Setje dempers bij Jonker... even kijken op de site. Mijn grootste punt van zorg is of ze wel passen op mijn one uit 2002. Want als ik het laat doen (zelf twee linker handjes), moet de monteur wel een makkie hebben, en geen onverwachts gezeur. Moet wel zeker weten dat hij het kan...jschip schreef:Een verlagingsverenset hoeft niet meer dan 100 euro in aanschaf te kosten (marktplaats). Dan stuurt hij al een stuk strakker. Dit kan icm je eigen dempers. Als je die er dan toch vanonder hebt kun je ook een setje dempers van Jonker Huissen overwegen.
Ben zo blij dat er een forum bestaat.
- jschip
- Nieuwsgierig
Bericht
Als je deze schokbrekers hebt dan passen de veerpoten van Jonker er niet zonder modificatie onder. Het stangetje naar de stabilisatorstang zit op de foto aan de veerschotel (middenin rechts zie je het gat daarvoor nog net). Bij de nieuwe types (jonker) zit deze bevestiging lager aan het ronde deel/demperbuis.
Dus even vergelijken welk type er bij jou onder zit.

Jonker, nieuwe type:

Jonker, nieuwe type:
- Raymond
- Volledig MINI minded!
Bericht
Wat een duidelijke service, hoop niet dat je de schokbreker voor deze foto speciaal eruit gehaald hebt>jschip schreef:Als je deze schokbrekers hebt dan passen de veerpoten van Jonker er niet zonder modificatie onder. Het stangetje naar de stabilisatorstang zit op de foto aan de veerschotel (middenin rechts zie je het gat daarvoor nog net). Bij de nieuwe types (jonker) zit deze bevestiging lager aan het ronde deel/demperbuis.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors