Dat klinkt allemaal erg professioneel. Mooi om te lezen van mensen die er verstand van hebben. Daar kan ik dan weer wat van leren.prensel schreef: ↑20 feb 2020, 09:21Nee ik wil het eerder betrouwbaar houden dan voor extreme componenten te kiezen. Olieverbruik zou geen probleem moeten zijn bij juiste lager en veerspelingen, verse keerringen en pakkingen. Aangezien ik toch het hele blok ga reviseren een mooie gelegenheid om alles goed op elkaar aan te laten sluiten, eventueel in een over- of ondermaat. Ik zet er in iedergeval een extra oliekoeler op en een A/F meter met extra temperatuur meting in de uitlaat om detoneren/te arm mengsel vroegtijdig te kunnen herkennen. Daarnaast lijkt mij een 'baffle' in de sump ook geen overbodige luxe om in het bochtenwerk de olie zolang mogelijk in de buurt van de opzuigbuis te houden.niekcarfreak schreef: ↑20 feb 2020, 08:40Als je niet extreem gaat tunen zoals Berthil dan kun je gewoon originele zuigers e.d. gebruiken, ook als je eens op een circuit wilt rijden.
Mits je goede motorolie gebruikt, regelmatig ververst en vooral olie peilt en bijvult indien nodig.
De ene Cooper S zuipt olie en de andere minder of nauwelijks iets. Mijn R53 GP verbruikt nagenoeg niets, ook niet tijdens een paar rondjes Nordschleife.
Wat ook belangrijk is, maar dat zul jij wel weten, pas hoge toeren draaien als de motor op temperatuur is en ook cooling down rijden na een stevige rit.
Wel leuk dat je zelf zo uitgebreid kunt sleutelen, heb je er thuis een ruimte voor waar je een en ander kunt laten staan als je even geen tijd en zin hebt om te sleutelen?
Ja ik heb gelukkig een redelijke sleutelruimte met brug en alle voorzieningen om alles zelf te doen of te maken (frees- en draaibank, MIG en TIG lassen etc)
![Shake (shakeit)](./images/smilies/shake.gif)