Alle sensoren uitlezen met AutoEnginuity

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

07 feb 2006, 21:45

Berthil schreef:Hij is binnen en hij werkt. Met de AutoEnginuity software en interface kun je foutcodes uitlezen en resetten. Hier de emissie foutcode P0420 op mijn MCS. Allerlei waardes worden ten tijde van de fout genoteerd. Even op clear klikken en hij is uit. Natuurlijk niet doen als er ernstige fouten zijn
Hoe weet je nu of het een ernstige fout is of niet?
Verder meet de software allerlei waarden die je voor tuning nodig zou kunnen hebben. Maar ik ben tevreden met MTH dus daar blijven we af.
Verder een testrun met Speedtracer gedaan op een wat vochtig wegdek met flauw bochtje en spoorvorming. Toch aardig dacht ik. DSC greep even in met wegrijden en ik heb niet vol doorgetrokken in de 1e versnelling omdat dan de DSC weer in gaat grijpen. Zodoende 'maar' 0 tot 100 in 7.5 sec :) . Eindsnelheid na 16 sec en 1/4 mijl (402m) is 146 km/h
Afbeelding
Ziet er erg goed uit. Veel mogelijkheden zo te zien.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

08 feb 2006, 00:14

Maaij schreef:Hoe weet je nu of het een ernstige fout is of niet?
Er worden omschrijvingen bij de foutcodes getoond. Dit allemaal volgens OBD-II specificaties (OnBoard Diagnostics) wat sinds 1996 met de komst van de katalysator gestandardiseerd is op elke auto. Verder heeft elke autofabrikant een set eigen foutcodes toegevoegd, welke ook in het programma zitten.

In mijn geval was dus foutcode P0420 'Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)'. Dus op cilinderrij 1 (de Mini heeft er maar één :) ) is katalysator onder zijn drempelwaarde geweest.

In het programma zit een DTC library (Diagnostic Trouble Code) van alle automerken die het apparaat ondersteund, en dat zijn er nogal wat. Ik kan zo geen overzicht uit het programma halen maar het zijn voor BMW al héél veel codes. De codes beginnen bijvoorbeeld met de volgende letters (en hun betekenis):

B = Body electronics (b.v. centrale deurvergrendeling)
C = Chassis (b.v. ABS, traction control)
P = Powertrain (b.v. motor, transmissie)
U = Network (fabrikant specifieke codes)

Omdat OBD-II een standaard is kan ik deze interface ook op een Skoda aansluiten (bijvoorbeeld :) ).

Als je dus een foutcode krijgt die rapporteert dat een sensor kapot is of iets anders niet functioneert heeft resetten dus geen zin en moet je naar de dealer. Onschuldige fouten kun je dus resetten, of de fout zelf repareren, en zo 45 euro uitsparen.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

08 feb 2006, 00:42

Ok, duidelijk :)

Erg handig zo'n diagnostische software. Kan je zelfs geld besparen als je vaak terug moet naar de dealer om wat lampjes te restten ;)
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 feb 2006, 08:31

De foutcodes ivm het spruitstuk zeker?! Nu heeft MTH de software veranderd en moet het niet meer voorkomen.. volgens js-tuning..
Ik heb de nieuwe software :p
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

08 feb 2006, 12:41

Ja, i.v.m. spruitstuk. Welke software versie heb je dan? Ik heb versie 7. Aangezien JS nog steeds in het bezit is van mijn keycode en dus mijn software zou JS mij in het eerste jaar de software gratis moeten updaten. Als er nu dus een nieuwere versie is dan zou ik een berichtje van hun moeten krijgen. Dat is ook hun argument om mij de keycode niet te geven, om mij van updates te kunnen blijven voorzien zodat ik daar zelf niet voor hoef te zorgen. Ik ben dus benieuwd naar je MTH versienummer.
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

08 feb 2006, 12:50

Lijkt me héél erg interessante software Berthil.

Paar vraagjes (misschien hier in topic al over antwoord gekeken :oops: ):
- Werkt de OBD adapterkabel via USB of serieel RS232?
- Heb je andere adapter nodig voor bvb. BMW3 of 5? Is andere diagnose stekker me dunkt.
- Heb je de juiste prijs van de kabel die je nodig hebt om OBD af te lezen? $ 250 lijkt me gigantisch veel voor zoiets ...

Greetz,

Jan
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 feb 2006, 13:36

@berthil, ik weet niet welke versie ik heb kan je dat ergens zien dan? volgens js tuning krijg ik die foutcodes niet meer..
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

08 feb 2006, 13:47

grand_cru schreef:Werkt de OBD adapterkabel via USB of serieel RS232?
Je kan allebei krijgen, ik heb USB en werkt uitstekend, geen aparte drivers nodig.
grand_cru schreef:Heb je andere adapter nodig voor bvb. BMW3 of 5? Is andere diagnose stekker me dunkt.
Er is één stekker voor wel 20 automerken aangezien dit een standaard is. Er zijn alleen verschillende communicatieprotocollen die ieder een andere pin layout hebben maar deze interface heeft ze allemaal en kan ze allemaal aan.
grand_cru schreef:Heb je de juiste prijs van de kabel die je nodig hebt om OBD af te lezen? $ 250 lijkt me gigantisch veel voor zoiets ...
De software kun je gratis downloaden maar werkt alleen met de AutoEnginuity interface. De prijs is correct. Helaas is de zending ook nog door de douane onderschept en heb ik 50 euro invoerrechten moeten betalen bovenop de 19 dollar extra verzendkosten voor Europe. Al met al dus een dure grap maar de eerste 45 euro zijn dus al verdiend en ik heb zo'n gevoel dat er meer gaan volgen :).
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

08 feb 2006, 16:58

Hans schreef:@berthil, ik weet niet welke versie ik heb kan je dat ergens zien dan? volgens js tuning krijg ik die foutcodes niet meer..
Iedereen die het spruitstuk heeft plus software heeft de laatste software!
Foutmeldingen kunnen nog steeds voorkomen. De ene heeft er last van de ander niet. Heeft denk te maken met tolleranties van de lambdasonde (of er is er één defect, meestal de eerste vanaf de cilinderkop die wordt
het zwaarste belast/temperatuur!

GR.werner
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

08 feb 2006, 19:18

Bedankt voor de antwoorden Berthil :wink:

Verduidelijkt alles en lijkt me inderdaad erg interessant als je een stuk verder wil gaan met je diagnose :)(

Jan
Afbeelding
jschip
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jan 2006, 11:01

18 feb 2006, 17:49

Heb je inmiddels al wat meer gestoeid met het uitlezen van storingscodes? Ik ben namelijk erg benieuwd of deze tool naast de EOBD codes (emissiegerelateerd) ook fabrikantcodes kan lezen en resetten. Bijvoorbeeld airbaglampje resetten of het klokje symbool op je display (dat vervangingstermijn voor de remvloeistof aangeeft) resetten.

Mijn tool komt niet verder dan EOBD codes... :{
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

19 feb 2006, 20:01

Even voor de volledigheid zet ik het hier ook maar even neer (ook in de MTH post).

Eindelijk wat droog weer en tijd om een tweede run te doen met AutoEnginuity om te kijken of er verschil is tussen het vermogen met de verkeerde MTH 'Standard' File en de waarschijnlijk voor mijn MCS juiste MTH Tuner file versie 7 (100% uitsluitsel na het grote MTH onderzoek).

De eerste run tot een lager toerental en met foute MTH file, de tweede run tot bijna 7200 toeren.

Met de oude file draaide mijn MCS 191 pk op de testbank van Beek Autoracing bij 6500 toeren. Verschil met de 206 pk van AutoEnginuity tijdens de eerste run met MTH 'Standard File' is 15 pk bij ongeveer hetzelfde aantal toeren. Dat is 7,28 procent meer met AutoEnginuity t.o.v. Beek Autoracing.

252 - 7,28% van 252 = theoretisch 234 pk bij 7150 toeren op de testbank van Beek Autoracing als de testbank van Beek Autoracing niet zo raar zou afvlakken op het eind. Ik denk dat ik daar heel tevreden mee ben maar zou ook nog wel eens willen testen op een digitale testbank die continu meet zoals AutoEnginuity en niet per 100 toeren zoals de testbank van Beek Autoracing.

De koppelgrafiek ligt bijna over elkaar maar loopt verder omhoog door het hoger aantal toeren op het eind. De file heeft hier dus nagenoeg geen invloed gehad.

Afbeelding

P.S. AutoEnginuity (zie hier voor post op NewMINIclub) meet buitenluchttemperatuur via de temperatuursensor van de auto en corrigeerd daarvoor. Tijdens de tweede run was het zo'n 5 graden warmer en de benzinetank ongeveer even vol als bij de eerste run, dus hetzelfde gewicht.

AutoEnginuity meet koppel in lb-ft --> Nm = lb-ft maal 1.3558

De schaal links geld dus voor de pk grafiek (rood) en koppelgrafiek in lb-ft (groen). Ik heb het alleen wel even correct omgerekend naar Nm in de getallenvakjes.
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

21 mar 2007, 18:10

heeft er iemand ervaring met andere obd2 uitlees tools ?

ik wil mij eentje aanschaffen maar twijfel tussen een paar scanners;

de peake r5/emx kost 100 euro (+ 25 verzendingskosten)
of bv scanners die alle merken aankunnen .. geniscan, de gs 300 od gs 400 zijn op ebay te vinden bv tussen de 50 en de 100 euro ..

wat ik mij afvraag : die peake is specifiek voor mini coopers... en ik las ergens dat die meer kunnen uitlezen dan universele tools..omdat buiten de standaart codes er ook door bmw specifieke codes zijn die een ander niet kan uitlezen ..
is dat waar ?

het nadeel is dan wel, de peake is duurder model dan sommige andere en die werkt enkel voor de mini.
weet er hier iemand iets meer over te vertellen .. andere merken, tips, ervaringen..alle info welkom :mrgreen:

grtz
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

21 mar 2007, 18:15

oja.. het moet dienen om engine light te resetten en de foutcodes uit te lezen .. moet niet zo uitgebreid zijn zoals de AutoEnginuity 8)
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:20

23 mar 2007, 13:39

kan je met zo een tool ook de wagen softwarematig gaan tunen ?

natuurlijk als je weet met welke variabelen je allemaal moet rekening houden, en dan zo de ideale file opmaken, die persoonlijk bij jouw rijeigenschappen het beste past.

zie het als een persoonlijke tuning op maat ?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”