iPod via de stuurbediening

Maarten CH
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Zurich
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 mei 2007, 13:35

iPod via de stuurbediening

21 mar 2010, 12:21

Al een tijdje ben ik bezig om een iPod aansluiting met stuur bediening te maken en na wat prutsen ben ik blij met het resultaat. Ik heb gekozen om het Apple universal dock te gebruiken omdat deze met een IR afstandsbediening wordt geleverd en alle iPods kunnen worden gebruikt. Het voordeel is ook dat de bijrijder dus met de afstandsbediening ook een beetje heen en weer kan zappen. De functies die worden ondersteund zijn nummer verder/terug, play/pause en volume. Voor iemand die een beetje kan solderen is het goed te doen.

De werking van het systeem in het kort:
1: Een simpele schakeling maakt het signaal van de boordcomputer geschikt om uit te lezen.
2: Een zelf programmeerbare chip op een printplaat (Arduino Duemilanove) leest deze signalen uit. Als de code voor de stuurbediening wordt herkend wordt de IR code van de Apple afstandsbediening nagebootst door twee IR leds en het Apple dock doet de rest.
3: Het Apple dock is aangesloten op de aux ingang van de radio.

Hoe te maken:
1: De knoppen op het stuur gaan naar de boordcomputer die vervolgens de informatie via the Ibus rondstuurt. De Ibus is een enkele draad die de codes doorgeeft dmv het voltage te wisselen tussen de 12 en 0V. Het patroon dat je hieronder ziet is dus een unieke code voor in dit voorbeeld de volume down knop.

Afbeelding

De Ibus kan makkelijk worden afgetapt bij de stekker achter in de radio. Het is de wit-rood-geel draad op pin 9. Omdat de Arduino geschikt is voor het uitlezen van 0 - 5V gebruiken we de volgende schakeling om het Ibus signaal om te zetten.

2: De Arduino heeft een programmeerbare chip, heeft meerdere digitale en analoge ingangen/uitgangen en kan dus voor van alles en nog wat worden gebruikt. Hier wordt hij gebruikt om de signalen van de boordcomputer te lezen en om de IR signalen naar het Apple dock te verzenden. Ik heb de Ibus codes van de knoppen op het stuur en de IR codes van de Apple afstandsbediening uitgelezen en geprogrammeerd in de Arduino chip. Dit programma kan je eenvoudig via USB van je pc naar de Arduino versturen. De 12V voor de voeding van de Arduino is af te tappen van bv de sigaretten aansteker.
De onderdelen kunnen op een kleine print worden gesoldeerd zodat je deze op de Arduino kan steken

Afbeelding
Afbeelding

3. Het Apple dock is aangesloten op de radio via de AUX kabel gemaakt zoals hier beschreven.
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=9561

Benodigdheden stuurbediening:
- Arduino Duemilanove 22 euro bij http://www.turtlecreations.nl/index.php?id=arduino)
- Weerstanden 2x 1KΩ, 1x 10KΩ
- Transistor BC108C
- IR diode 2x
- Kleine printplaat
- Stroken connector
- Aansluitstekker voor de Arduino
- Apple universal dock 45 euro bij http://store.apple.com/nl

Benodigdheden Aux kabel:
- Condensator 2x 220nF
- Weerstand 1x 330KΩ
- koptelefoon stekker

Op dit moment werkt de play/pause met de (ongebruikte) middelste knop liks, nummer verder/terug links boven/onder. Het uitgangsvolume van de iPod kan op maximaal worden gezet door binnen 0.5 seconde 1x volume up en volume down op het stuur te gebruiken. Andere functies (al dan niet voor een iPod) kunnen worden toegevoegd door combinaties van knoppen te gebruiken.

Het iPod dock staat achter de downtubes en de twee IR leds zitten in de plastic kap tussen/onder de downtubes:
Afbeelding

Uiteindelijk ziet het geheel er dus zo uit (zonder downtubes):

Afbeelding

Ik moet het witte dock nog zwart spuiten zodat deze niet meer opvalt.

Als iemand dit wil namaken/verbeteren dan kan ik de code voor de Arduino natuurlijk mailen/posten. Weerstanden, IR leds, connectors etc kunnen makkelijk bij www.conrad.nl worden besteld en ik zal de nummers binnenkort even opzoeken.

Deze interface kan natuurlijk ook worden gebruikt om andere dingen aan te sturen met de knoppen op het stuur.
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen
Berichten: 5371
Lid geworden op: 19 jun 2006, 18:40

21 mar 2010, 12:22

Netjusssss 8)


gr, PC
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Gebruikersavatar
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Wierden
Berichten: 1596
Lid geworden op: 15 jun 2008, 16:48

21 mar 2010, 12:25

Ben de weg al een beetje kwijt maar volgens mij ben je goed bezig en opent dit een skala aan mogelijkheden om allerlei zaken op deze wijze te besturen.
Afbeelding


Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
Maarten CH
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Zurich
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 mei 2007, 13:35

21 mar 2010, 12:44

en opent dit een skala aan mogelijkheden om allerlei zaken op deze wijze te besturen.
De uitgangen zijn zelf te programmeren dus kunnen gebruikt worden voor wat je wil.
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

21 mar 2010, 22:18

Kijk eens aan, dit is gaaf, hier zou ik graag meer van weten, misschien is dit goed te combineren met mijn project met de Dietz multimedia module om Ipod videobeelden op het navigatiescherm nu ook te kunnen bedienen met de knoppen op het stuur.

Ik wacht nog steeds op een cradle met een video out, die ik kan combineren met een Dension of Dice module.

Waarom overigens nog omzetten naar IR ? kun je niet direct de ipod aansturen, via de dock cable ?

ipod pinout

in dit filmpje worden ook een aantal interessante websites genoemd.

Die Arduino heeft ook een bluetooth variant chip zag ik op hun website... kunnen we daar iets mee icm met de telefoontoetsen op het stuur van de MINI ?
Maarten CH
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Zurich
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 mei 2007, 13:35

22 mar 2010, 07:54

Waarom overigens nog omzetten naar IR ? kun je niet direct de ipod aansturen, via de dock cable ?
Dit heb ik niet geprobeerd maar zo had ik ook een standaard om het in te zetten.
Die Arduino heeft ook een bluetooth variant chip zag ik op hun website... kunnen we daar iets mee icm met de telefoontoetsen op het stuur van de MINI ?
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb geen BT Arduino liggen en ik geloof niet dat mijn Mini BT voorbereiding heeft. Weet je er meer van hoe dit werkt?
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

22 mar 2010, 10:58

Maarten CH schreef:
Waarom overigens nog omzetten naar IR ? kun je niet direct de ipod aansturen, via de dock cable ?
Dit heb ik niet geprobeerd maar zo had ik ook een standaard om het in te zetten.
Die Arduino heeft ook een bluetooth variant chip zag ik op hun website... kunnen we daar iets mee icm met de telefoontoetsen op het stuur van de MINI ?
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb geen BT Arduino liggen en ik geloof niet dat mijn Mini BT voorbereiding heeft. Weet je er meer van hoe dit werkt?
De iPod/iPhone kan je ook serieel(RS232) bedienen. Daar hebben wij op de zaak nog een mooie demo van staan! :mrgreen:
Als je wil kan ik wel even uitzoeken hoe ze dat gefixt hebben. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

22 mar 2010, 13:08

ik zou zeggen :d uitzoeken, altijd interessant :mrgreen:

scheelt namelijk een omzetting naar IR, een ook montage van IR leds.

Misschien staat ergens op internet ook wel de RS232 codes voor de Iphone.
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

22 mar 2010, 13:18

Staat inderdaad ook op het web maar ikzelf ben geen held met textbased programming... ;)

http://www.datasynceng.com/download/ipodbrd.pdf
Afbeelding
Maarten CH
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Zurich
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 mei 2007, 13:35

22 mar 2010, 18:59

De Arduino heeft ook een "gewone" seriele aansluiting dus dat zou het leven makkelijker moeten maken.
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

22 mar 2010, 20:32

Maarten CH schreef:De Arduino heeft ook een "gewone" seriele aansluiting dus dat zou het leven makkelijker moeten maken.
Ja maar dat moet dan wel +-3,3V zijn dus dan zal je wel een MAX232 moeten gaan gebruiken. ;)
Afbeelding
Maarten CH
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Zurich
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 mei 2007, 13:35

22 mar 2010, 20:55

Ja maar dat moet dan wel +-3,3V zijn dus dan zal je wel een MAX232 moeten gaan gebruiken.
En zo leren we toch steeds weer wat bij :D
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

22 mar 2010, 21:00

Max232 ? en waar halen we die vandaan ?

Dice heeft mijn oplossing overigens bijna in productie, een iphone craddle met video out, die werkt met hun integration kit.
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

22 mar 2010, 21:03

Carl schreef:Max232 ? en waar halen we die vandaan ?

Dice heeft mijn oplossing overigens bijna in productie, een iphone craddle met video out, die werkt met hun integration kit.
Ook gewoon bij Conrad want dat is een veel gebruikt component. ;) Maar iPhone cradles met video out is toch niet zo spannend?

Ik ga denk ik eens zon bordje bestellen om me eens wat wijzer te maken in textbased programmeren want ik ben enkel de luxe van grafisch programmeren gewend. :lol: Kan ik meteen eens kijken of ik de seriële communicatie met de iPhone voor elkaar krijg. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

22 mar 2010, 21:08

een cradle met video out is indeed niet zo spannend, maar dan ook nog een craddle die te koppelen is aan een ipod integration kit voor stuurwiel bediening wel :mrgreen: Anders heb je weer video out zonder bediening via het stuur.
Binnenkort dus beide :mrgreen:

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”