Wielmaat maakt voor de grip volgens mij niet uit, wel de breedte. Of het moet zijn dat je flink hard door de bocht gaat, dan zal de 17 inch meer grip houden omdat deze minder vervormd omdat deze minder hoog is.Nexus schreef:Stel dat ik van 16" overga op 17", heb ik dan per definitie meer grip (met hetzelfde merk+type band)?
Advies nieuwe zomer banden (run-flat of geen runflat)?
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
- Nexus
- Bijna verslaafd
Bericht
Vriend van me heeft Eagle F1's nu onder z'n Ibiza Cupra gemonteerd en hij kan gruwelijk hard door de bocht in de regen... iets wat ik écht mis met m'n Dunlops. Ik kan niet eens rustig door de bocht zonder te driften. Op zich wel leuk, maar veilig is anders
.
Hij is er iig super enthousiast over, en ik lees erg veel goede verhalen op o.a. MINI2.com over deze band.
Ik heb nu vóór 4mm en achter 6mm. Maar ik moet dan wel alle 4 banden tegelijk vervangen als ik voor 205/50/16 ga. Kan ik dan nu 't beste voor en achter roteren?

Hij is er iig super enthousiast over, en ik lees erg veel goede verhalen op o.a. MINI2.com over deze band.
Ik heb nu vóór 4mm en achter 6mm. Maar ik moet dan wel alle 4 banden tegelijk vervangen als ik voor 205/50/16 ga. Kan ik dan nu 't beste voor en achter roteren?
- henkietenk
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dat driften door de bocht is echt niet leuk als het glad is! Ik had gister bijna een ongeluk met mijn MINI. De banden stonden haaks op de weg en ik bleef maar glijden. Gelukkig kon de ABS me nog net op tijd tot stilstand krijgen, anders was ik tegen de stoep en tegen een verkeersbord-paal geknald!! Ik zat te trillen in mijn auto! Mijn pa zei later dat dat kwam doordat het weer voor het eerst regende sinds lange droogte, dus de olie met de regen op de weg maakte het glad. Later kon ik er gelukkig weer om lachen en ik kon me wel voor me m;n kop slaan dat ik niet aan die gladheid gedacht had!Nexus schreef:Vriend van me heeft Eagle F1's nu onder z'n Ibiza Cupra gemonteerd en hij kan gruwelijk hard door de bocht in de regen... iets wat ik écht mis met m'n Dunlops. Ik kan niet eens rustig door de bocht zonder te driften. Op zich wel leuk, maar veilig is anders.

- grand_cru
- Be Mini
- Contacteer:
Bericht
: ABS verlengt namelijk steeds je remweg op nat wegdek en is eigenlijk geen remhulp maar een stuurhulp. Het zorgt er enkel voor dat je auto onder alle omstandigheden bestuurbaar blijft tijdens het VOL remmen.
Zonder ABS stond je wel sneller stil hoorhenkietenk schreef:Gelukkig kon de ABS me nog net op tijd tot stilstand krijgen, anders was ik tegen de stoep en tegen een verkeersbord-paal geknald!!

- FunkyRAT
- Be Mini
Bericht
Ik ben ook op zoek naar de juiste band, heb al gekeken naar proxes f1, maar ben nu iets te bang dat het te comfortabel wordt, ik voel liever alles. Dacht aan de Dunlop Sport Maxx die ook in de challenge wordt gebruikt, alleen zijn deze van hele zachte rubber waardoor ze veel sneller aan vervanging toe zijn maar plakken wel goed aan het wegdek daardoor. Heb ook nog gekeken naar eagles en contisport contact 2, maar zolang je er niet mee heb gereden, weet je niet welke beter is, omdat het vrij persoonlijk is. Sta nu dus voor een lastige keuze....
In ieder geval zijn velgbeschermers wel erg handig want die heb ik nu ook, alhoewel ik nooit te dicht bij stoepjes kom...
In ieder geval zijn velgbeschermers wel erg handig want die heb ik nu ook, alhoewel ik nooit te dicht bij stoepjes kom...
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Het is zelfs een goede overweging om de 16" te behouden en velgen te nemen die wat breder zijn en dan ook een ietsje plattere band (niet te veel vanwege tellerafwijking). Zo heb je meer grip in bochten en trekt de auto sneller op.Berthil schreef:Wielmaat maakt voor de grip volgens mij niet uit, wel de breedte. Of het moet zijn dat je flink hard door de bocht gaat, dan zal de 17 inch meer grip houden omdat deze minder vervormd omdat deze minder hoog is.Nexus schreef:Stel dat ik van 16" overga op 17", heb ik dan per definitie meer grip (met hetzelfde merk+type band)?
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Hoe kleiner de velg en hoe hoger de wang hoe meer "vering", de wang is hoger en zal in bochten daardoor meer kantelen dan de wang op een 17 inch velg.
Wegligging zal minder fijn zijn (als je van sportief rijden houd).
Wegligging zal minder fijn zijn (als je van sportief rijden houd).

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik kan trouwens beamen dat die Dunlop Sport Maxx wel snel weg zijn, maar ik heb er dan ook al 150 km mee op de Ring gereden, en binnenkort de circuit training op Zandvoort. Ik had achter cupping, een bekend fenomeen met voorwielaandrijvers die stevig door de bocht gaan. Ik heb ze omgewisseld dus de cupping banden liggen nu voorop zodat de weer gelijkmaitg afslijten.
Ik heb ze ook op mijn Dunlop Sport Maxx. De band is gewoon wat breder dan de velg waardoor deze bij de velg zo'n 6 mm naar binnen gaat zodat er een randje naar buiten onstaat. Zo kun je tegen de stoep rijden zonder met de velgrand de stoep te raken. Mits het natuurlijk niet te gek maakt denk ik.grand_cru schreef:Velgbeschermers, lijkt me erg handig. Heb je daar meer info over???
Ik kan trouwens beamen dat die Dunlop Sport Maxx wel snel weg zijn, maar ik heb er dan ook al 150 km mee op de Ring gereden, en binnenkort de circuit training op Zandvoort. Ik had achter cupping, een bekend fenomeen met voorwielaandrijvers die stevig door de bocht gaan. Ik heb ze omgewisseld dus de cupping banden liggen nu voorop zodat de weer gelijkmaitg afslijten.
- LUV2XLR8
- Volledig MINI minded!
Bericht
Cupping...???Berthil schreef:Ik had achter cupping, een bekend fenomeen met voorwielaandrijvers die stevig door de bocht gaan. Ik heb ze omgewisseld dus de cupping banden liggen nu voorop zodat de weer gelijkmaitg afslijten.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
LUV2XLR8 schreef:Cupping...???
Ik heb/had dat dus ook. Jij zal er ook wel kans op hebben met je verlaging en stevige rijstijl.Autoweek schreef: Het ‘cuppen’ – ook wel zaagtandslijtage genoemd – ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook nog net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruiselings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd. Laat de dealer ook de geometrie van de niet aangedreven wielen controleren. (DB)
- LUV2XLR8
- Volledig MINI minded!
Bericht
ik een stevige rijstijl...

(3e setje voorbanden, en nog steeds 1ste setje achterbanden)
Berthil schreef:Jij zal er ook wel kans op hebben met je verlaging en stevige rijstijl.

(3e setje voorbanden, en nog steeds 1ste setje achterbanden)
- LUV2XLR8
- Volledig MINI minded!
Bericht
Volgens Adriaan aka Cooperdriver (die ik overigens al een tijdje niet meer gezien of gehoord heb) heb ik een duidelijk zichtbare negatieve stand van de achterwielen als ik rij... 

- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Sommige banden hebben een specifieke draairichting!Berthil schreef:Autoweek schreef:Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruiselings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.