DIY voorspeakers vervangen R56

Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

DIY voorspeakers vervangen R56

30 aug 2007, 00:43

Nadat ik laatst de achterspeakers had vervangen, waren nu de voorspeakers aan de beurt. Ik heb weer de informatie gebruikt uit dit topic, van een ander forum. Ik heb alleen wat meer foto's gemaakt om het allemaal wat makkelijker en duidelijker te maken. Wederom: Ik ben niet verantwoordelijk voor schade/letsel veroorzaakt door het gebruiken/volgen van deze how-to 8)

Om de voorspeakers te vervangen heb je nodig:

- Platte schroevendraaier
- Torx 20 schroevendraaier
- Soldeerbout of kabelschoentjes
- Schaar of mesje (om speakerkabel uit de kabelboom te halen)

We beginnen:
Eerste stap is het pinnetje onder het kapje van de deurhendel los te maken. Ik heb hier geen foto van, maar dat spreekt voor zich. Als het pinnetje eruit is kun je het kapje met wat gepriegel loskrijgen.

Hierna kan het hele deurpaneel los, deze zit verder niet met schroeven vast of iets dergelijks, allemaal klik-clipjes. Ik heb als eerst de rechterdeur gedaan, daarbij begin je linksonderin en kun je de onderkant losklikken, dan de zijkant, het gaat allemaal wel vanzelf. Zie foto voor de plaatsen van de bevestigingsclips:

Afbeelding

Als alles los is, ziet het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna haal je het kapje van de bovenste speaker los. Dit doe je door de schroevendraaier aan de voorste kan er tussen te zetten en dan klikt het kapje los:
Afbeelding

Deze gaat er als eerst uit:
Afbeelding

Hop:
Afbeelding

Je ziet dat de aansluiting aan de buitenkant is. Ik wilde het filter voor de composet in de deur hebben dus de draadboom moest open om de aftakking van de speakers eerder te maken.

De nieuwe set:
Afbeelding
Focal Polyglass V1

Openmaken van de draadboom, is een heel naar spul, stug en plakkerig. In de blauwe buisjes zitten de koppelingen van de draden.
Afbeelding


Let erop bij het plaatsen van de onderdelen, dat het raam altijd vrij kan bewegen! Zorg er ook voor dat de kabels niet achter het raammechanisme kunnen blijven hangen, dan trekt hij alles kapot.


Speakerdraad aan elkaar gesoldeerd en filter op zijn plek geplakt:
Afbeelding

Oud en nieuw:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna aan de slag om een mfd schijfje te maken, de tweeter is veel kleiner (4cm) dan de speaker die er eerst inzat (8.7 cm). In en om het huis is altijd wel een mooie mal te vinden:
Afbeelding
Afbeelding

Even passen:
Afbeelding

Speakers erin, mdf schijfje een leuk kleurtje geven, alles op zijn plek en dan ben je klaar! Laatste foto, schuim rond de tweeter zat nog niet goed, tweeter heb ik nog iets beter gericht (plek is niet ideaal):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 30 aug 2007, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

30 aug 2007, 09:34

Netjes weer! Duidelijk verhaal. Hoe is het verschil zo met voor en achter vervangen? :wink:
Afbeelding
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

30 aug 2007, 09:39

Goede DIY ja! Ben ook benieuwd naar het resultaat
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

30 aug 2007, 11:00

Dit is echt velen malen eenvoudiger, echt waar. Ik ben denk ik anderhalf uur per deur bezig geweest. Net heb ik de linkerdeur gedaan, daar zit nog een knopje voor de spiegelbediening. Die is er niet helemaal goed uitgekomen, ben een clipje kwijt dus hij klemt niet helemaal goed vast. Ga zo even een nieuwe halen.

Geluidsverschil is groot, het klinkt gewoon goed, helder. Het klinkt dus verder goed, maar de versterker mist nog wel het vermogen om nog gewoon mooi te klinken op een wat hoger volume. Het hoeft geen rijdende discotheek te zijn maar soms wil ik hem net iets harder zetten dan dat hij nu kan. Overigens lijkt het erop dat hij nu harder kan zonder te vervormen, misschien zijn deze speakers efficiënter.

Mocht je erover denken om je speakers te vervangen, dan zou ik als eerst de voorspeakers vervangen, scheelt al een hoop en het is een stuk minder werk!
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 30 aug 2007, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
320d touring
BBQ hulpkok
Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Berichten: 798
Lid geworden op: 18 mar 2006, 18:59

30 aug 2007, 11:02

Duidelijk verhaal, helaas ben ik vergeten (altijd haast net voor de vakantie) de ombouw zo netjes te documenteren.

-Als je geen zin hebt om de kabelboom uit elkaar te halen: er zit ergens een gat waar je de kabel vanaf de buitenkant weer naar binnen kunt geleiden.
-Voor de tweeters heb ik het me wat makkelijker gemaakt door de bijgeleverde (Focal poly 165 V-editionII)
Afbeelding
bolvormige houdertjes in de deur vast te schroeven, wat als voordeel heeft dat je de tweeters goed kunt richten, en als nadeel dat als je goed kijkt in het rooster je de draden nog ziet. Jouw oplossing ziet er echt veeeeeel beter uit ! 8)
-Het filter waar ze op de engelse en amerikaanse fora zo'n moeite mee hadden om kwijt te raken heb ik inderdaad (wel goed ingepakt tegen het rammelen) ook onder in het deurpaneel neergelegd en meteen wat "Variotex Bitufol" achter de speakers gedaan.
-Had jij ook zo'n moeite met de spiegelbedieningsknop ? Hij viel bij mij n.l. uit elkaar, en die clipjes zijn verr :evil: klein.
-Begrijp ik uit jouw verhaal nu goed dat de originele tweeter gevoed worden door een aftakking vanaf de originele woofers ? Dus geen 4 apparte draden richting de radio, oftewel, als je het signaal voor het filter vanaf de woofer pakt je er zeker van kunt zijn dat dit signaal niet gefilterd is (in het hoog)?
320d touring
BBQ hulpkok
Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Berichten: 798
Lid geworden op: 18 mar 2006, 18:59

30 aug 2007, 11:06

Ah, jij bent dus ook een clipje kwijt geraakt. Bij het in elkaar zetten was bij mij ook echt de irritatiegrens bereikt. Elke keer als ik als op zijn plek had en het geheel er in terug wilde klikken vier er weer zo'n :evil: :evil: :evil: klipje er uit en kon ik weer opnieuw beginnen.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

30 aug 2007, 12:37

Haha ja die knop was even prutsen, die viel uit elkaar toen ik de kap eraf had gehaald, maar die clipjes zijn dus niet los te halen bij de dealer! Die zijn onderdeel van de hele schakelaar dus daar moet je zuinig mee zijn. Ik ben er dus eentje kwijtgeraakt, maar heb nu van een stukje blik dat clipje nagemaakt, hij wel goed vast. Ben nu helemaal klaar, er zat nog wat speling op de linkerdeur omdat daar een clipje was gescheurd, die is vervangen en dat zit allemaal weer strak!

Filter zit met klittenband tape gelijmd, dus dat kan er nog eenvoudig uit. Mocht dat niet goed blijven zitten kan ik er gelukkig vrij makkelijk bijkomen.

Ik zit nu wel te twijfelen hoe het precies aangesloten zat, in de blauwe busjes zat geen vertakking, maar dat was een soort koppeling. Daarin zaten twee draden aan elkaar "geperst", maar er veranderde dus niets verder. Ik weet niet meer precies hoe die splitsing nou zat, ik dacht dat die in een hoger stukje van de kabelboom zat, dus dat de tweeters inderdaad parallel stonden op de woofers. De speakerdraad zit namelijk gedraaid in de kabelboom en er zaten maar 2 gedraaide aders in het bovenste gedeelte van de kabelboom. Ze worden naar mijn idee dus niet gefilterd (ook niet gehoord).
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 30 aug 2007, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

30 aug 2007, 12:42

Overigens is hier een bedradingsschema van het boost systeem: http://www.mcaw.info/opossum/R56Radio.png Het lijkt er hier inderdaad op dat er geen filter tussen zit. Dit is het schema voor de hifi installatie: http://www.mcaw.info/opossum/R56Amp.png

Erg handig voor de mensen die de kleurcodes van de speakerkabels willen weten. Ze staan er in het duits bij. xx/yy is kleur kabel/markering op kabel

320d touring schreef:
-Als je geen zin hebt om de kabelboom uit elkaar te halen: er zit ergens een gat waar je de kabel vanaf de buitenkant weer naar binnen kunt geleiden.
Klopt, er zit een ongebruikt doorvoerrubber in de deur. Op de laatste foto zie je goed dat ik die heb gebruikt om de tweeterdraad weer naar binnen te voeren. Hier is het ook duidelijk, rechtsboven:
Afbeelding
320d touring
BBQ hulpkok
Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Berichten: 798
Lid geworden op: 18 mar 2006, 18:59

30 aug 2007, 16:17

Dat eerste schema heb ik ook gebruikt, was wel een stuk makkelijker. Ik heb ook nog geprobeerd (voor het geval het signaal bij de woofer wel gefilterd werd) de set zonder het filter aan de originele draden aan te sluiten. Het laag was duidelijk minder, maar vreemd genoeg vond ik de hoge tonen er iets beter uit komen. Later toch maar voor de oplossing met filter gekozen.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

30 aug 2007, 17:23

Volgens mij vind die tweeter het niet zo fijn om alle tonen te moeten spelen, dus ik denk dat het beter is met filter. Je kunt ook nog de octaaf instellen, tenminste bij het setje wat ik gebruikt heb, van -3dB tot 3 dB. Moet je dat filter even openklikken en dan zit er een schakelaartje..
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

30 aug 2007, 17:55

320d touring schreef:Ah, jij bent dus ook een clipje kwijt geraakt. Bij het in elkaar zetten was bij mij ook echt de irritatiegrens bereikt. Elke keer als ik als op zijn plek had en het geheel er in terug wilde klikken vier er weer zo'n :evil: :evil: :evil: klipje er uit en kon ik weer opnieuw beginnen.
Haha nou weet ik wat je bedoelt, ik had alleen het hele schakelaartje eruit gehaald en dan kon je hem in zijn geheel terugklikken in het kapje, jij had zeg maar het schakelaartje uit elkaar gehaald zeker?
320d touring
BBQ hulpkok
Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Berichten: 798
Lid geworden op: 18 mar 2006, 18:59

30 aug 2007, 18:31

Kiwi_Kevin schreef:jij had zeg maar het schakelaartje uit elkaar gehaald zeker?
Nou....., het schakelaartje had zichzelf uit elkaar gehaald :(
320d touring
BBQ hulpkok
Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Berichten: 798
Lid geworden op: 18 mar 2006, 18:59

30 aug 2007, 18:36

Kiwi_Kevin schreef:Volgens mij vind die tweeter het niet zo fijn om alle tonen te moeten spelen, dus ik denk dat het beter is met filter. Je kunt ook nog de octaaf instellen, tenminste bij het setje wat ik gebruikt heb, van -3dB tot 3 dB. Moet je dat filter even openklikken en dan zit er een schakelaartje..
Klopt, bij mij ook, ik had hem eerst op - gezet omdat er overal geschreven wordt over de relatief schelle hoge tonen van Focal tweeters, maar uiteindelijk na wat luisteren toch maar weer op 0 gezet.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

30 aug 2007, 21:53

Ok, ik heb daar helemaal niet mee geëxperimenteerd. Wat gebeurt er precies als je hem op 0 op +3 zet? Wat zijn jouw overige instellingen qua fader bass en treble?

Misschien komt er nog een howto amp plaatsen, maar dat duurt nog even. Sparen!
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

22 mar 2009, 21:49

na anderhalf jaar toch ook maar besloten een setje nieuwe voorspeakers te bestellen. niks fancy's, maar een setje Fusion EN-CM525 180W. reviews zijn voor het geld erg positief.

ben benieuwd of het allemaal zo easy gaat als hierboven (heb echt een pleuris hekel aan clipjes), de how-to lijkt me iig duidelijk :)

edit: 1 deur gedaan, 2,5 uur werk. helaas had chef profi hier de verkeerde speakers besteld, maatje te klein :mrgreen: het zal allemaal wel, nu gaan ze erin ook. na het verbouwen van de oude speakers zit het allemaal netjes. zowel de tweeter als de grote speaker zitten in de behuizingen van de oude speakers.

helaas is het filter van jullie hierboven velen malen kleiner dan dat van mij, heb de boel vastgekit in de deur (op dezelfde plek) maar daarvoor wel eerst het halve filter moeten slopen (zat in een vergeleken met jullie nogal grote behuizing).


Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”