Ik heb enige tijd geleden een Match Up 7BMW DSP-versterker geïnstalleerd in mijn F56 Mini Cooper LCI met BASE audio (b.j. Sept 2018). Dit ziet er uiteindelijk ongeveer zo uit:

Kastje open....

Kastje dicht.
Dus in plaats van heel de mini uit elkaar te schroeven voor een hifi/hk-retrofit-style installatie, heb ik deze constructie bedacht.
Heel simpel ziet het er als volgt uit:

Deze werkwijze is (denk ik) alleen interessant voor de leden Base -of Stereo audio hebben. Dus nog geen versterker hebben. Als je HIFI of HK audio hebt, dan is het nml. gewoon plug & play met de bijgeleverde kabelboom.
**Mocht je een kant-en-klare of custom versie van de kabelboom willen, stuur me dan een PM. Dan kan ik er 1 voor je maken en evt zelfs installeren.
Het volgende heb ik gedaan:
1. Custom draadboom gemaakt met als basis een quad Lock verlengkabel (rekening houdend met benodigde kabeldiktes).
2. Head-unit laten coderen naar "HIFI" i.p.v. STEREO/BASE
3. Voeding aansluiten d.m.v. + kabel aansluiten op de plek waar normaal de hifi/HK-versterker is gezekerd (zekering 129 / 30A).
4. De kabels voor de LV en RV-speakers opgepikt bij de underseat-woofers en deze aangesloten op de betreffende outputs op de Match Up 7DSP versterker, zodat deze los aangestuurd kunnen worden.
5. Het kapje boven het dashboardkastje aangepast, zodat deze los kan zonder eerst de HU en het windroostertje te demonteren.
____________________________________________________________________________
UPDATE 24-05-23:
Ik ga per stap zo duidelijk mogelijk beschrijven hoe ik het gedaan heb. Er kan wat verschil zitten tussen de info(-graphics) en wat je op de foto's ziet. Dit komt A: doordat de praktijk toch altijd anders is dan de theorie en B: al doende leert men. Dus sommige dingen blijken met de kennis van nu makkelijker uit te voeren te zijn. Ik ben geen auteur van beroep, dus ik zou zeggen: Pak de info die je kunt gebruiken en vergeet niet zelf te blijven nadenken. Als je dingen ziet die beter/makkelijker kunnen, dan hoor ik het graag en verwerk ik ze miss wel in deze tutorial.
_____________________________________________________________________________
1. Custom draadboom
Het idee is als volgt: je koopt een BMW quad Lock adapter en zet deze tussen de "Male(M) quad Lock(QL)" vanuit de originele draadboom en de Head Unit (HU). De ingang van de HU kun je ook zien als een "Female(FM) quadlock(QL)". Vervolgens haal je waar nodig kabels uit de M en FM kant van de QL-adapter. De kabels gaan vervolgens naar de in -en outputs van de versterker. In dit geval de Match UP 7BMW DSP versterker, die speciaal gemaakt is voor Mini Cooper (BMW) en BMW modellen met de "hifi" of "HK" optie. Deze tutorial is gemaakt om deze versterker aan te kunnen sluiten op Mini's/BMW's zonder deze opties en met de BASE of STEREO audio.
LET OP:
De kabels die richting de underseat woofers gaan, zijn dikker dan de andere kabels (nml. 1.5mm). Het signaal gaat vervolgens door naar de Links Voor (LV) -en RechtsVoor (RV) -speakers. Dit is verre van ideaal, vandaar dat bij de custom kabelboom LV en RV direct worden aangestuurd door de versterker.
Wat hebben we nodig?
- Een deel van de meegeleverde draadboom.
- Quadlock adapter kabel +- 20 cm (amazon.nl)
- Kabel striptang
- Kabel krimp-tang
- Connector extractor / auto terminal removal tool setje (grote naam, kleine prijs op AliExpress)
- Isolatietape
- Stoffen draadboom tape
- Diverse connectoren (Molex / ISO)
Meegeleverde kabel harnas:

Diverse benodigdheden:


De tekening voor de daadwerkelijke custom draadboom:

De in/uitgangen van de versterker (te vinden in de handleiding v.d. AMP)

Een paar foto's van hoe ik de draadboom heb gemaakt:



Het resultaat:

_____________________________________________________________________________
2. Coderen
Je Head unit moet gecodeerd worden van "Base" naar "HIFI". Hierdoor verandert de output van de Head unit. Dit moet je echt doen om plezier te kunnen hebben van je versterker.
Ik heb dit heb ik laten doen door "Umlautian" van het https://www.minif56.com/ -forum . Je kunt hem een berichtje sturen voor een "remote sessie" of als je in de buurt woont (omgeving Den Bosch), dan kan hij langskomen. Misschien is er een app waarmee je het zelf kan. Laat het ff weten als je die app vindt! Dan vermeld ik die hier.
_____________________________________________________________________________
LET OP: Voor je iets gaat aansluiten, moet je eerst ff de MIN(-) van je accu losgooien.
Hierbij moet je op een paar dingen letten:
- Wacht met losgooien tot je mini een kwartier uit heeft gestaan. De ECU kan tot een kwartier nodig hebben om zaken in de ECU op te slaan.
- Zorg ervoor dat je je alarm af hebt gezet voor je de min los gooit.
3. Voeding en "Ground" aansluiten op zekeringkast
Dit kan makkelijk of profi. gelet op de tijd verwijs ik voor de profi-versie even door naar deze how to: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1575292
Makkelijker kan het als volgt:
Je maakt het kapje boven de voeten van de passagier en het kapje rechts langs de voeten van de passagier los.
Vervolgens steek je een "add-a-fuse" in zekering nummer 129, met daarin in dit geval 2x 30A zekeringen. En voilà! Je hebt een + uit de zekeringkast getapt.
Add-A-Fuse:

De ground (-/MIN) sluit je als volgt aan:

Dit is achter het kapje rechts van de voeten vd passagier. De ground is de zwarte kabel met blauwe krimper die vastgeschroefd zit.
[Einde update 24-05-23]
____________________________________________________________________________-
UPDATE 03-06-23:
4. LV en RV-speakers aansluiten
Bij de oude situatie gaat er een signaal naar de underseat woofers, wat vervolgens doorloopt naar de LV/RV speakers. In de nieuwe situatie worden de woofers en LV/RV apart aangestuurd.
De LV/RV kabels heb ik opgepikt bij de underseat woofers. Vervolgens heb ik deze verlengd en via de bestaande kabelboom die via de dorpel richting de HU gaat, naar de versterker geleid.



Nu kan alles aangesloten worden. Dit komt neer op het demonteren van je display, het luchtroostertje en de plastic trim boven het dashboardkastje. Zoals ik het gedaan heb, zweeft de versterker mooi aan een stevige buis van het frame, waardoor alles eromheen makkelijk gedemonteerd kan worden, en de AMP rustig kan blijven hangen.

Oké! Nou dat was het dan! Geniet van je nieuwe high-end audio!
Nu leert de ervaring dat na een nieuwe versterker, al snel nieuwe speakers en evt. een sub woofer volgen. Dan is het wel makkelijk als je bij je versterker kunt, zonder de HU etc. te moeten demonteren. Daar heb ik het volgende op gevonden:
_____________________________________________________________________________
5. Aanpassing paneel boven dashboardkastje
Dit is heel simpel. Ik heb met een klein zaagje een stukje van het paneel verwijderd. Dit zie je niet en doet niks af aan de stevigheid van het geheel. Ik heb ook 2 clipjes verwijderd, waardoor het paneel nu met 2 clips vast zit ipv met 4.

*Einde HOW-TO [/HOW-TO]