Testen op het meest uitdagende circuit van de wereld, de Nürburgring-Nordschleife, was voor BMW altijd al vanzelfsprekend. Tenslotte heeft dit circuit, welke ook wel respektvol de "Grüne Hölle" wordt genoemd, alle situaties in het kwadraat in zich welke zich in het dagelijks verkeer voordoen. De BMW Testrijders zijn al sinds de zestiger jaren veelbezoekers, hun uitvalsbasis was sinds vele jaren een dealer die direct bij het circuit was gevestigd. In 1991 werd het bedrijf van de BMW dealer Willi Martini overgenomen door BMW waarbij in het begin de accomodatie als thuisbasis werd gebruikt voor het BMW Motorsport Team. Werkzaamheden voor de Duitse Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft (DTM), Supertourenwagen-Meisterschaft (STW), en ADAC GT-Cup als ook voor diverse 24-uurs races werden hier uitgevoerd. Ook werd de exploitatie van de geliefde BMW Ring-Taxi van hieruit gecooörineerd en technish onderhouden.
Maar met de tijd werden de ruimtes te klein en was een vebouwing noodzakelijk. Drie jaar heeft het BMW Testcentrum aan de Nürburgring er uitgezien als een bouwplaats, nu werd deze accomodatie - de derde lokatie van BMW M GmbH - officïeel in gebruik genomen.
In drie fases sinds oktober 2003 onstonden hier de moderne High-Tech-Werkplaatsomstandigheden die het BMW AG en BMW M GmbH mogelijk maken direkt aan de Nürburgring-Nordschleife auto's op hun standaard banden te testen en nieuwe projekten te ontwikkelen. Vooral de werkplaats werd hiertoe beduidend vergroot. In totaal groeide het oppervlak van 870 vierkante meter bebouwing naar nu 1178 vierkante meter, van 5131 kubieke meter werd bijna 9000 kubieke meter gemaakt.
